OK jag uttalade mig lite drastiskt förut. Lite bredare skidor med rocker har sina fördelar. Man skall bara vara medveten om vad man försakar. Och givetvis blir man inte per automatik expert bara för att man åker smalare skidor med traditionellt spann och kort radie (SL). Men jag tror det är en förutsättning. Fast det kräver en annan typ av teknik än den traditionella och är inte intuitiv dvs svår att komma på själv.
Jag tror att den som åker med traditionell teknik (dvs praktiskt taget alla) gillar rocker direkt bla för att man inte behöver göra en lika markant upp-avlastning som tidigare för att få loss kanterna så att man kan vrida skidorna. Det kunde förr vara svårt att lära sig tajma denna rörelse med svängväxlingen och den tar också på krafterna. Det är med rocker därför lättar att vrida och trycka skidorna bort från kroppen för att få upp dem på kant.
Men det är just bland annat dessa rörelser (upp, vrida, trycka ut för kantning) som sedan kommer att hindra dig från att bli expert, dvs fastna i medel/avancerad.