Bredd på stighudar

simonbager

Medlem
Bredd på stighudar
Hallå! Ska köpa stighudar till mina k2 hellbents 10/11 (mått 160,132,151) , och min fråga är om 140 mm hud räcker ?

Tacksam för svar!

Bredd på stighudar
Du kommer ju, som du säkert redan förstått, inte kunna täcka hela skidan men 140 är att föredra så du kan täcka så mycket som möjligt, framförallt precis bindningen så att du kan "hålla greppet" när du skjuter ifrån/går framåt.

Bredd på stighudar
Jo men precis lima-ko.. man tänker ju att 140 borde räcka, men känns ändå alltid bra att ha ett stödjande utlåtande från någon/några:)

Bredd på stighudar
Har inte testat själv, däremot sett på när andra klistrat ihop splitskins när de försökt packa ned dessa i hård vind.
Är alltså lite meckigare att hålla på med men fungerar.

Bredd på stighudar
140 räcker alla gånger.

Om man upplever att det är dåligt fäste vid kombinationen skrå och hård snö går det att splitta hudarna på egen hand. Hålslag och lite förstärkning där splitten slutar bara, så funkar det.

En faktor att tänka på är att 140mm hudar är stort och tungt. I ryggsäcken. Ett alternativ kan vara att gå ner rätt rejält i bredd och sen splitta. (Om du upplever paketet som för tungt att släpa på).

Bredd på stighudar
okej! tror jag köper mig ett par 140 och om det blir för tungt får man väl splitta så har man plötsligt två par:)
Tackar för hjälpen hörrni! man kan lita på freeridefolket!

Senast ändrad:
Bredd på stighudar
Jag hade kört på ett par 130 hudar och bara smällt på dem rakt under.
Man slipper skära i dem och man tappar nästan inget på det.

Bredd på stighudar
Jag tycker det är gött när de täcker hela skidan under bindningen. Då kan man lita på att man inte halkar (oftast iallafall) om det är brant och kanske till och med lite isigt och hårt.

Edit: Skrev min åsikt trots att du redan fått de svar du letade, läste inte riktigt igenom hela tråden... :)

Senast ändrad:
Bredd på stighudar
Lånar tråden.

Ska köpa stighudar till mina Ski Logik Howitzer (137 mm/110 mm/131 mm) men är tveksam på vilka. Jag kommer främst gå på kortare turer i Sverige med dem. Blev på Naturkompaniet rekommenderad antingen ett par från Gecko (130 mm) eller ett par från Black Diamond (125 mm). Efter att ha läst runt lite känns det som Black Diamond är det tryggaste valet. Nackdelen med dem är att de bara är 125 mm breda. Räcker det eller borde jag satsa på ett par bredare hudar?

Tillbaka
Topp