Bredd skistoppers Shift-bindningar samt längd stighudar

erliebird

Medlem
Hej!

Har fått upp ögonen för topptur och ska investera i ett par Shift MNC 13-bindningar till mina allmountain-skidor tänkte jag. Man kan välja bredd för skistoppersen, 100, 110, 120 har jag för mig, möjligen även någon högre/lägre. Vilket mått ska jag välja om skidan har en midja på 88? Finns det någon allmän formell för bredd skistopper i förhållande till midjebredd på skidan? Är det så enkelt som att välja 90 här, dvs något bredare än midjan? Eller ska det till marginal och i s f hur mycket?

Min andra topptur-newbie fråga är hur lång stighud jag ska köpa, även där i förhållande till skidans längd. Jag tänkte inte köpa en skräddarsydd hud för just min skidmodell (finns ej), utan en mer standard. Min skida är 178. Ska man lägga sig lite under (hur mkt)? Sett att det finns hudar som kan flexa uppemot 10 cm, då antar jag att den flexen är uppåt från angivet mått, dvs att en 170 cm hud kan dras ut till 180, typ?

Tacksam för råd och tips!

Bredden på bromsarna varierar lite. Normalt kan man säga att det brukar vara åtminstone en cm marginal. En 90-broms funkar till skidor upp till 100mm i midjan osv. Det är förstås ingen regel som man kan förlita sig på helt. När Shift kom så pratades det om att den hade väldigt liten marginal men jag vet inte riktigt hur det har artat sig. Jag upplever att mina egna bromsar har rätt mycket marginal. Men till en 88-midja borde du nog köra på 90-broms. Om du inte ser framför dig att du snart vill köpa en 105-midja...

På hudfronten vågar jag säga så mycket men det går ju ofta att variera längden på bakfästet en hel del och på det sättet anpassa. Du behöver ju inte hud över hela längden så att säga.

Jag har shift på mina enforcer 93 och har där skistopper på 100. Skulle absolut inte ha bredare då de kan slå i andra skidan eller till och med underlaget när du svänger.

100, eller 90, blir perfekt!

Gällande hud tycker jag också det beror på hur mkt rocker du har. Det bästa är att köpa en hud som har samma längd som skidan och sen skära till, men som tidigare poster skrivit så beror det på vilket märke du köper. G3 och BD, som jag har, skiljer sig om jag minns rätt. BD är väldigt anpassningsbara, men också lite bökiga att skära till. Dock, bättre för stort och för långt än tvärt om.

90mm utan tvekan på stopperbredden. 100mm kommer bli väldigt brett.

//Jens, Salomon.

En till lite dum fråga @snej

Jag har ett par nya Salomon QST pro pjäxor. Ska köpa till tech sulor till dessa. Så kommer de funka med Salomons S-lab Shift Mnc 13 bindning antar jag?

Men, och detta är den egentliga frågan, funkar techhsulan även när Shift-bindningen är i åkläge (alltså när sulan ej är fäst med pinsen)? Dvs funkar techsulan (Salomons techsula till QST Pro serien) som en vanlig pjäxa i en vanlig pjäxbindning generellt?

Kan ju hända att man måste åka på andra skidor som bara har vanliga bindningar, och man kan ju inte byta sula på pjäxan hela tiden. Eller behöver man göra det?

Senast ändrad:
En till lite dum fråga @snej

Jag har ett par nya Salomon QST pro pjäxor. Ska köpa till tech sulor till dessa. Så kommer de funka med Salomons S-lab Shift Mnc 13 bindning antar jag?

Men, och detta är den egentliga frågan, funkar techhsulan även när Shift-bindningen är i åkläge (alltså när sulan ej är fäst med pinsen)? Dvs funkar techsulan (Salomons techsula till QST Pro serien) som en vanlig pjäxa i en vanlig pjäxbindning generellt?

Kan ju hända att man måste åka på andra skidor som bara har vanliga bindningar, och man kan ju inte byta sula på pjäxan hela tiden. Eller behöver man göra det?
Vet att frågan är till snej men kan säga att sulorna funkar i bindningens båda lägen.

sen andra bindningar är en annan fråga. Har bindningen en ”glidplatta”under främre delen av pjäxan fungerar det. Kolla efter MNC eller WTR märkning

Precis! "MNC" i namnet på bindningen står för Multi Norm Compatible. Det betyder att bindningen fungerar med motsvarande sulor. Problem kan dock uppstå om du använder techsulorna på pjäxorna i en klassisk alpinbindning, som inte är MNC/WTR. Det funkar många ggr att stoppa i dem man det kan vara så att utlösningen inte funkar som den ska.

Tack igen för svar! Jag har ett par allmountain som jag tänkte sätta Shift-bindningen på. Sen har jag ett par pistsmiskare också, det återstår att se om jag kan köra med pjäxorna med techsula i de bindningarna (skida/bindning är iaf inte mer än ett par år gamla).

Tack igen för svar! Jag har ett par allmountain som jag tänkte sätta Shift-bindningen på. Sen har jag ett par pistsmiskare också, det återstår att se om jag kan köra med pjäxorna med techsula i de bindningarna (skida/bindning är iaf inte mer än ett par år gamla).

mer tveksamt men står det mnc eller wtr på bindningen så funkar det. Har klisterlappen trillat av så kolla om det sitter en glidplatta eller AFD, anti friction device, som kan skjutas med en fjäder fram och tillbaka i sidled vid tådelen.
Annars ska du undvika att köra sån sula i bindningarna

glöm ej håller att ställa in rätt höjd på AFD på båda bindningarna när du byter pjäxor, annars löser inte bindningen ut ordentligt

mer tveksamt men står det mnc eller wtr på bindningen så funkar det. Har klisterlappen trillat av så kolla om det sitter en glidplatta eller AFD, anti friction device, som kan skjutas med en fjäder fram och tillbaka i sidled vid tådelen.
Annars ska du undvika att köra sån sula i bindningarna

glöm ej håller att ställa in rätt höjd på AFD på båda bindningarna när du byter pjäxor, annars löser inte bindningen ut ordentligt
Det finns en glidplatta I sidled där fram 👍

Hur man ställer in höjd på AFDn vet jag inte, men får ta reda på eller be om hjälp.

Bonus när jag pillade lite med bindningen var insikten om hur enkelt det var att justera den på längden. Man lyfte bara på en liten spärr så kunde man dra främre delen fram och tillbaka.

Tack!

En till fråga till dig @snej eller om någon annan vet: kan man komplettera en Shift-bindning med en broms med annan bredd (alltså som reservdel typ) , om man nu skulle köpa en bredare skida i framtiden? Eller är själva bindningen anpassad för varje bromsbredd, 90, 100, 110, 120?

Jag vill köpa en 90 bromsbredd till den skida jag har nu, men vet ju inte om jag får än mer pudersmak och går upp till en 100 bred skida i framtiden.

En till fråga till dig @snej eller om någon annan vet: kan man komplettera en Shift-bindning med en broms med annan bredd (alltså som reservdel typ) , om man nu skulle köpa en bredare skida i framtiden? Eller är själva bindningen anpassad för varje bromsbredd, 90, 100, 110, 120?

Jag vill köpa en 90 bromsbredd till den skida jag har nu, men vet ju inte om jag får än mer pudersmak och går upp till en 100 bred skida i framtiden.
Det går utmärkt.

Det finns en glidplatta I sidled där fram 👍

Hur man ställer in höjd på AFDn vet jag inte, men får ta reda på eller be om hjälp.
Det räcker inte med att AFD:n kan glida i sidled, när du har QST-pjäxornas tech-/touring-sula. AFD:n måste dessutom vara ställbar i höjdled också, i tillräckligt stor utsträckning. Alla Salomon märkta med MNC och alla Marker märkta med ID fungerar. Jag är tveksam till om det räcker med WTR-märkning. WTR är en helt egen standard som inte är fullt kompatibel med vare sig alpin- eller touring-standard.
Salomon avråder dessutom från att byta sulorna fram och tillbaka alltför många gånger. Det är bara plast i skruvhålen och den slits sönder ganska snabbt. 5-6 gånger har jag för mig har nämnts någonstans som en rekommenderad gräns.
Du kan läsa mer om pjäxor och bindningar och standarder här: https://www.freeride.se/pjaxor-och-bindningar-vilka-passar-ihop/

Senast ändrad:
Bonus när jag pillade lite med bindningen var insikten om hur enkelt det var att justera den på längden. Man lyfte bara på en liten spärr så kunde man dra främre delen fram och tillbaka.
Vad är detta för justeringstrick? Det har väl inte funnits förut i Shift-bindningarna?

Det räcker inte med att AFD:n kan glida i sidled, när du har QST-pjäxornas tech-/touring-sula. AFD:n måste dessutom vara ställbar i höjdled också, i tillräckligt stor utsträckning. Alla Salomon märkta med MNC och alla Marker märkta med ID fungerar. Jag är tveksam till om det räcker med WTR-märkning. WTR är en helt egen standard som inte är fullt kompatibel med vare sig alpin- eller touring-standard.
Salomon avråder dessutom från att byta sulorna fram och tillbaka alltför många gånger. Det är bara plast i skruvålen och den slits sönder ganska snabbt. 5-6 gånger har jag för mig har nämnts någonstans som en rekommenderad gräns.
Du kan läsa mer om pjäxor och bindningar och standarder här: https://www.freeride.se/pjaxor-och-bindningar-vilka-passar-ihop/
Tack, då förstår jag bättre. Ska fråga någon om AFDn. Låter som att jag kanske bör komplettera ett par andra pjäxor istället, ett par dedikerade pistpjäxor. Lättare välja en lite styvare flex på den då också.

Senast ändrad:
Nu har jag iaf beställt ett par Shift (bromsbredd 100, ny skida! Efter några råd, funderingar och bristande budgetdisciplin så slog jag till på ett par nya lagg också, Salomon QST 99. Hudar blev Black Diamond Glidelite. Taggad!

Tack, då förstår jag bättre. Ska fråga någon om AFDn. Låter som att jag kanske bör komplettera ett par andra pjäxor istället, ett par dedikerade pistpjäxor. Lättare välja en lite styvare flex på den då också.
Ett alternativ kan förstås vara att byta bindning på pistskidorna, om den nuvarande inte passar till touring-sula och om du trivs i dina QST-pjäxor.. Det blir både billigare och enklare. T ex Marker Griffon eller Salomon Warden är multi-kompatibla och går att hitta ganska billigt.

Nu verkar det mesta löst tror jag. Kvarstår gör väl frågan om bindningsbyte och det går ju såklart, men risken är att det blir svårt att byta bindning eftersom de flesta pistskidor av idag kommer med ngn form av plattlösning så att det inte går att sätta vilken bindning som helst på skidan. Kul att du landade på nya skidor också, 99an kommer bli kalas som allroundare och roligare att tura med de dagar då snön är åt det mjukare hållet och det är iaf de turerna jag helst går 😅

Återupplivar denna gamla tråd.
Slog till på ett par shift 2 mn 13 med 120mm skistoppers (väldigt bra pris). Ska monteras på ett par backland ul 95, ska man köpa 90 mm stoppers eller funkar 100? Är det skillnad på stopperbredd på shift och shift 2? Tänker eventuellt skaffa typ qst 100 eller qst 106 echo senare så kanske är bättre med ett par 100 stoppers.

Tillbaka
Topp