Brud Behöver Bräd Hjälp !

Fredags

Ny medlem
Heeej! Ska köpa en ny bräda nu till 13/14. Jag har en camber shape bräda nu ca 144 cm 4flex.
Nu ska jag köpa en rocker bräda för en mer lekfull åkning. Jag har hittat några brädor jag gillar men nu har jag spätt i skallen då jag inte kan bestämma vilken längd jag ska köra på står å velar på om jag ska köra på en 142cm respektive 147cm. Lutar lite åt den längre men jag velar som fan. Någon som har råd å ge :)?

Jag är 163 cm väger runt 55-58 kg, 37 i shoes! :)

30cm kortare om man kör park brukar ju vara den generella uppfattningen och 25cm kortare för allmountain.
Tror du ska kolla vilken bräda som passar dig viktmässigt.

Känns ju skumt om du skulle köra en 133 menar jag.

Jag skulle säga att 15-20 cm kortare om man kör allmountin men, som sagt jag står ju velar mellan en som är 142 och en 147 har tänkt å köra lite pist hoppa å leka lite. Viktmässigt passar väll 147 brädan bättre skulle jag tro.
Men vet inte om de blir för långt?

Det är bara vikten som påverkar längden på brädan. Om 147an är rimligare i förhållande till vikt så kör på 147. Men Ska du ha kvar 144an? Hur känns en 144a? Perfekt eller tror du det skulle gå bra med 3 cm till? Har du tänkt att hålla på att ligga i mach 1 i pisten ska du ju ta 147an utan tvekan (förutsatt att midjemåttet passar dina 37) ska du mest bara jibba runt, ta 142. Generella råd då jag inte vet vilka modeller du kikar på.

Xavier sa:
Det är bara vikten som påverkar längden på brädan. Om 147an är rimligare i förhållande till vikt så kör på 147. Men Ska du ha kvar 144an? Hur känns en 144a? Perfekt eller tror du det skulle gå bra med 3 cm till? Har du tänkt att hålla på att ligga i mach 1 i pisten ska du ju ta 147an utan tvekan (förutsatt att midjemåttet passar dina 37) ska du mest bara jibba runt, ta 142. Generella råd då jag inte vet vilka modeller du kikar på.
Den som är 144 är en camber den funkar bra å åka med speciellt om man vill åka snabbt men den är väldigt hård så därför ja vill ha en ny med lägre flex kikar på en Burton Social bräda. Hur menar du med midjemåttet å skorna förresten ? De borde inte vara nå problem där tjej brädor är generellt bredare om man jämför med förhållandet för dudes :)

Fredags sa:
Den som är 144 är en camber den funkar bra å åka med speciellt om man vill åka snabbt men den är väldigt hård så därför ja vill ha en ny med lägre flex kikar på en Burton Social bräda. Hur menar du med midjemåttet å skorna förresten ? De borde inte vara nå problem där tjej brädor är generellt bredare om man jämför med förhållandet för dudes :)
Tänkte mer att inte brädan blir för bred heller i förhållande till dina dojor.

Med tanke på Burtons rekommenderade vikter för den där brädan så hade jag nog tagit en 147a. Eller så ser du om du hittar en bräda runt 145 med liknande flex.

Vill du ha en mjukare , livligare bräda så kan du ju kika in Bataleon Feelbetter , denna sidan har fjolårets i 146 för stört bra pris http://www.boards.lv/en/ishop/66785

Jan-E sa:
http://www.blue-tomato.com/sv-SE/product/Lib+Tech-Skate+Banana+BTX+yellow+148N+12+13-300843450-uni?back=iBMpcg

Köp! Undrar du varför så e det bara att kolla på tuben. Fyller alla krav som du nämnt

Med vänlig hälsning Jan-E
Vilka krav förutom Rocker är det den uppfyller? Det viktigaste att den skulle vara mjukare stämmer ju inte.

Senast ändrad:
Jag tycker att en bräda inte behöver vara så mjuk för att vara lekfull när man byter till rocker. Enda skälet för en mjuk bräda är om du leker mer än åker om du förstår vad jag menar. Det är klart att en styvare bräda inte böjer sig lika lätt men en flex X utan rocker känns enligt mig klart styvare, stabilare och till viss mån tristare än en med samma flex med rocker. Om du också kör på större berg än kungsberget så tror jag att du ska överväga noga innan du går ned i flex, längd och byter till rocker samtidigt.

Jag skulle nog också fundera på om du ska köpa en kort vanlig bräda eller en som är riktad till tjejer. Min erfarenhet av att ha testat ett fåtal tjejbrädor är att de var som halvtaskiga hyrbrädor med blomgrafik. Säkert är det olika mellan olika märken hur mycket pengar de plöjer ned i att ta fram bra tjejbrädor. Förutom midjebredd är jag inte så övertygad om att tjejer vill ha annan flexkurva eller dylikt jmfrt med killar.

Det finns dock en reell risk att du får kassa råd (inkl detta) när det är nästan bara tyngre män som svarar på dina frågor. Kanske borde du PM:a någon brädtjej istället?

Vill bara lägga in en liten notis, kolla den effektiva åkytan mellan brädorna, behöver inte vara att den brädan som totalt är längre verkligen är längre sett till vad som är i kontakt med snön.

T.ex. åker jag på en Bataleon GW som är 151cm men den har nästan exakt samma effektiv åkyta som min gamla DC PLY 156.5cm bara det att nose/tail är kortare så mindre gods att slänga runt med vid rotationer...

Echelon85 sa:
Ojoj nu blev det lite begreppsförvirring. Jag förutsätter att Echelon menar contact length/running length eller effective edge (inte samma sak). Glöm ytan. Passa på att glömma spin weight det är inte det som är avgörande för om du kommer runt i rotationen eller ej.

Däremot är det en poäng att jämföra den egentliga kantlängden som man åker på och det är sannolikt Echelons budskap. Problemet brukade vara att tillverkarna inte uppgav detta men flera (alla?) märken gör det nu så det är bara att surfa runt och kolla. Mät själv på din nuvarande så kan du jämföra.

Senast ändrad:
Har du funderat på Libtech? Dom har riktigt bra allround brädor som fungerar riktigt bra i offpist liksom all mountain. Dom är dessutom i grunden jibbrädor för det mesta och är väldigt lekfulla.

Tillbaka
Topp