Bruten fotled

Flurre

Ny medlem
Bruten fotled
Nu sitter jag här framför datorn och deppar ihop med ett gips som går 30 cm över knäskålen. Jag bröt nämligen min fotled i söndags och nu känner jag att paranoian börjar komma. Det är nämligen så att jag har en skidresa bokad till Val D'isere vecka 8 och nu börjar jag fundera på om min fot kommer att palla trycket. Jag ska vara gipsad i ca. 6 veckor och efter det blir det dags för rehabilitering. Efter att ha läst många pessimistiska inlägg på ett antal forum har jag blivit vettskrämd, och nu frågar jag er här på Freeride: Bör jag vara orolig, eller kommer jag att kunna åka vecka 8 utan problem?

Jag är tacksam för svar!

Bruten fotled
det e lugna puckar... jag bröt benet när jag var 12. stel som en pinne första 2 veckorna, men med lite fotboll och vilja gick det utmärkt att få upp rörligheten, muskler och sånt kommer tillbaka snabbt som tusan om du bara rör på dig normalt, typ lirar lite fotboll eller så...

Bruten fotled
Jag bröt ben o fotled den sista augusti. Tog bort gipset för 13 dagar sedan och har sedan dess gått från typ noll rörlighet till i stort sett full. Det som saknas nu sådär lite drygt 2 veckor efter gips avtagandet är muskler och stabilitet. Men bjanne skriver så byggs de upp snabt vid dagligt bruk och rätt sorts träning. Jag skulle nog låta bli eventuellt fotbolls lir ett par veckor till för att undvika snedklivande och liknande, men annars inga problem.

Lycka till o håll hoppet uppe så är det ingen match att bli fit for fight till v8

Bruten fotled
Tack så mycket för era svar! Jag blev lite gladare nu och jag antar att jag får ta tag i träningen efter avgipsning! Under tiden får jag väl försöka nöja mig med att jag kanske blir lite starkare i armarna efter all kryckgång!

Bruten fotled
Ja som ovanstående skrivare så kommer rörlighet och muskler tillbaka relativt snabbt MEN.. ..jag bröt fotleden i december för två åt sedan när jag var ute och sprang. Gick gipsad i 6 veckor precis som du. Problemet är brosk som bildas runt brottet och när du då får en stöt upp i benet som vid tex ett löpsteg eller en landning så slås brosket sönder och detta är inget som är vare sig särskilt bra eller skönt.

Bruten fotled
Ingen fara, bröt foten för 3 år sedan. Som sagt 6 veckors gips, sen var det lite ostabilt första veckan men vafan rehabilitera med en balansplatta så är du lika bra om inte bättre tills vecka 8:D

Bruten fotled
Ja balansplatta är en stor hjälp i rehabträningen av fotlederna. Bara att köpa eller om du vill köra budgetvarianten vika en handduk lagom många gånger.

Bruten fotled
Saken är ju den att det hinner säkert bli bra men om du skulle ramla eller skada samma ställe igen när du åker så kan det bli äckligt :) men prata ihop dig med doktorn för att vara säker.

Bruten fotled
hahahaha fan va fult! jag bröt min fot förra söndagen=p men till mig sa doktorn att man va återställd några veckor efter man blivit av med gipset. Jag bytte gips idag till plastgips och ska ha de i ungefär 20dagar till, sedan ska jag inte ha något längre. Jag tror de är helt lungt för dig, hade varit värre om du skulle resa vid jul kanske. Lycka till

Bruten fotled
Inte ska du deppa Flurre.. finns ju mycket å göra tills du får ta av gipset.. överansträng inte foten när du tagit bort gipset bara.. tar längre tid å läka då så du blir bra i foten.! bröt själv fotleden + lite annat, i slutet av aug förra året å efter operation å 8 veckor gips + rehab så stod ja på skidor i slutet av nov.. :) Lycka till..

Bruten fotled
Mycket lättande att få höra det här! :P Det är ju trots allt ganska skönt att slöa utan att få dåligt samvete i höstvädret! Jag ska ta och ordna en balansbräda så snart som möjligt så att jag kan börja när jag är tillbaka! Påverkas koordination och balans mycket av skadan? Jag blev för övrigt inte opererad, utan min fotled drogs rätt under narkos i stället. Vet ni om det kan ha någon betydelse för läkningsprocessen?

Tack!

Bruten fotled
Hej
Jag bröt också fotleden för några år sedan, jag kanske inte bröt en led, utan nedre delen av vadbenet. http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=29470

Träning: Olika läkare har olika inställning till specialträning efter sådana här skador. Min läkare sa inget om träning fast jag frågade, sjukgymnastik var inte ens på frågan, så jag fick ta tag i det själv. På biblioteket hittade jag en kanonbok om rehabilitering av sportskador och jag hittade ett program precis för min skada. Jag lånade den direkt. Redan efter ett par veckor i gips satte jag mej på en motionscykel några gånger i veckan, jag hade dock inte gips över knät så jag kunde cykla. Jag försökte gå försiktigt med gipset fram och tillbaka till jobbet Jag pejlade dock läget med sjukhuset när jag var där och bytte gips, samt en duktig naprapat som är tränare för tyngdlyftningsklubben här i stan. När jag sedan tog bort gipset hade jag ändå tappat mycket muskler i underbenet och i foten, men det fanns massor av övningar i boken från bibblan som blir mer avancerade (och mer belastning) efter hand. Du lär dock inte bli återställd så fort som några veckor efter gipset, du har ju suttit i gips i sex veckor med ett brott och du ska upp i full styrka igen. Du behöver vara disiplinerad med träningen. Jag kom till punkten att "nu får det väl vara bra" men träningsprogrammet i boken sa att jag skulle fortsätta.

Bruten fotled
Idag åkte gipset av, och för att citera är jag "stel som en pinne"! Jag ska på första sjukgymnastiken imorgon och nu är det väl bara att hoppas på bättre tider!

Tillbaka
Topp