Bucklat till stålkanten, vad göra.

Leafy

Aktiv medlem
Tjenna.

Har lyckats buckla till stålkanten på brädan efter en liten för kraftig närkontakt med ett träd i helgen.

Det blev en liten buckla på den och den gjorde att det blev en liten buckla på belaget med, det sitter cirka 5 cm, bakom bakre bindningen.

Borde gå att knacka rätt stålkanten och slipa ner bulan och lägga i epoxy men jag vill få det bekräftat eller om det är stört omöjligt.

tack på förhand

Hej,

Det är inga problem att fixa! Man får slå ut stålkanten igen, limma med 2 komponents lim och sen fixa belaget. Om du lämnar brädan till någon som kan kostar det 300-500kr (ink slipning av brädan). Den blir inte som ny, fast nästan....
Annars är det bara att prova själv!

Underbart....tack för svaret.

Ingen lust att punga ut 5-6k till för att få en ny bräda direkt..

hände samma ska för mig fast på mina skidor, gick och slipa ner bubblan men kan hända att bilaget spricker om man bankar till stålkanten

Lycka till Peace!

Jag råkade ut för samma sak men stålkanten släppte lite runt bucklan. Lämnade in brädan och dom limmade och slipade ner bulan i belaget men tyvärr höll det inte så bra. Efter en dag i backen så började stålkanten släppa igen.

Om någon har ett bra tips på vilket lim man ska använda så ska jag prova det!

2 komponetslim som buju sa, det funkar till det mesta, skulle nog inte rekomendera karlssons klister direkt

Tja!

Min stålkant gick av tvärs emot åkriktningen rätt långt fram på skidan. Belaget bubblade också ut från själva skidan, fast på ett annat ställe av skidan.

Efter inlämning för limning höll stålkanten ca 1 och 1/2 dag. Nedslipningen vid utbuktningen håller dock än.
Eftersom jag tyckte att det var lite dåligt att stålkanten pajade så snabbt trots lagning för 520kr gick jag tillbaka och de skall nu fixa skidan utan extra betalning.
Får se hur det går den här gången, men precis som någon sade tidigare är karlssons klister ingen bra idé. Jag prövade faktiskt och det höll 1 åk sedan var stålkanten lös igen :P

Hmm ja det har ju släppt ytterst lite men det är klart att blir det en buckling så har ju limningen av stålkanten släppt garanterat, men jag ska lämna in den på närmaste skishop så får vi se vad som händer sedan.

Tror jag håller mig i offpisten med brädan och lär mig åka skidor i pisten och parken :).

Enklast är att bara täta skadan och inte bry sig om att laga. Lägg på epoxy direkt på skadan. Värm limmet till ca 80 grader så blir det lättflytande och rinner in i eventuella håligheter och delamineringar. Lägg om möjligt i press med tvingar och vänta sedan minst 12 timmar. Slipa bort det värsta överskottslimmet. Lämna in på slip om det ser nödvändigt ut och kör sedan på brädan och försök låtsas som det aldrig hänt. Du kommer med största sannolikhet inte märka något av skadan.

Alternativ två är den seriösa varianten där man som tidigare nämnts knackar tillbaka stålkanten. Det är svårare än vad det kan låta, och man får ofta mecka rejält med skruvstäd, hammare och mejslar för att få till det. När man knackar tillbaka kanten orsakar man med största sannolikhet en delaminering kring skadan som måste åtgärdas. Det gör man på samma sätt som jag nämnde ovan med värmning och 2-komp-lim, men med skillnaden att ihoppressningen är helt central. Sätt dit så många tvingar som du bara kan för att pressa ihop skadan maximalt. Grovjustera sedan överskottslimmet och lämna sedan in på slip om det bedöms som nödvändigt.

I båda fallen är det enbart långsamthärdande 12-timmarsepoxy som gäller, INTE snabbvarianter med 5-20 minuters härdningstid. Araldit Professional eller Araldit "Blå" som den också kallas ibland är ett bra lim. Snabbepoxy håller aldrig och eliminerar dessutom möjligheten att göra en seriös lagning senare iom att skadan blir förorenad.

Värm om möjligt limfogen til 50-80 grader under härdningsprocessen för att få ökad hållfasthet på kortare tid. Vid alla delamineringslagningar med den typen av epoxy är det att rekommendera att låta skidorna stå varmt ett par dagar innan användning. Hållfastheten på limfogen ökar med längre tid iom att epoxylimmet fortsätter att reagera och "bonda" med omgivande material även efter att härdningen har kommit så pass långt att limmet är fullständigt hårt.

Hmm.
Hände samma sak med min bräda.. Jag hade tyvärr riktig otur och träkärnan sprack :S
Det va bara att limma och pressa som andra här har sagt.. Men min sprickan i träkärnan blev större ändå. Den är ca 2 dm lång nu..

Snödjup

Tillbaka
Topp