Budgetskidor för avdankad farbror?

JojjeM

Medlem
Behöver hjälp att tänka kring skidletande 🙂

Åkare: 55-åring som åkte en hel del och hyfsat bra en gång i tiden. Åker väl fortfarande okej, men blivit försiktigare med åren och åker med mindre attack och fart. Nån sorts medelnivå kanske. 187 lång och 72 kg tung (lätt). Mer seg än stark och ett korsbandsopererat knä i bagaget som säger ifrån ibland.

Dagsläge:Ett par antika carvingskidor som fått duga till det mesta i många år men inser att utvecklingen gått framåt och att det finns (förhoppningsvis) roligare alternativ. Har ett par snäppet nyare pjäxor, Head Vector 130, som jag gillar och tänkte fortsätta med.

Letar: Sugen på nåt att ha som enda skida som funkar bra i pist men inte är alldeles bortkommet utanför. Åker uteslutande sverige och exakt noll hopp och park. Tänker cirka 85 mm under foot och radie kring 16 m (rätt eller fel?).

Budget: Åker inte tillräckligt ofta eller bra för att motivera premium så kikar på typ K2 Mindbender 85 Quikclik på stadium.se och HEAD Kore X 85 Lyt på stadium.se, så budget nånstans där. Hellre en bit under än över 5k.

Begagnat är absolut ett alternativ men blir ju meckigt om man inte hittar nåt i närområdet (=Uppsala). Typ Völkl Deacon 84 + Marker lowride 13 | Blocket eller All Mountain skidor Rossignol | Blocket

Generella tankar och konkreta tips mottages tacksamt.

/Johan

Kul! Att du har bra pjäxor med 130 flex och trivs med det säger kanske något om din åkning, typ att du nog underskattar dig själv litet. Och du bör inte välja för ”snälla” - för mjuka - skidor med det i åtanke.

Verkar iofs som att du redan hittat ett bra segment själv där det egentligen mest är en smaksak.
Så varför inte känna sig för denna säsong, provhyra, låna (ofta finns det testskidor att låna) litet olika skidor så vet du mer och kan sikta på ett köp till hösten 2026? Då är prisläget bättre - just nu säljs det mesta till ”cirkapris” dvs ej nedsatt. I höstas gick det definitivt att hitta premiumpaket på postorder som passat dig under 5000 kr.

Ett par Salomon QST 92'or t ex. Fin fin skida både utanför och i backen. Tycker dessa funkar bättre en Mindbender. Vill du ha en rolig skida så har du Atomic BentChetler serien i flera bredder. Kör nu själv på Head Kore de är hårda lätta och funkar i pist.
Dock verkar du ju ha koll. Så jag säger köp begagnat finns alltid folk som köper grejer som sen inte passa. Köper själv nästan bara beggat som har gått 1 eller 2 säsonger.

Tack för bra input 👍

@fredw , fattar absolut att det är det smarta sättet att hitta rätt, men jag är inte bara snål utan även lat 🙂. Men jag tar mig en funderare på den idén.
En av sönerna som numera åker ifrån mig har ett par Blizzard Brahma 88 som jag testat helt kort och gillade även om de var lite korta (sonen en knapp dec kortare, men tyngre och starkare).

Perfekt med konkret input @Dafe. Tar med mig det i mitt scoutande på K&S/Blocket. Sett en del referenser till Salomonskidor i aktuella bredder som livliga och lättåkta vilket jag tror passar mig.

Bäst vore förstås att testa.

/Johan

Ja QST 92 är ett säkert kort som jag rekommenderat så ofta att det blivit fånigt. Alla verkar gilla den utom en del som tycker att de är för mjuka. Stance 90 nog också.
Gillade du Brahma så heter deras efterföljare numera Anomaly (i olika bredder) som är en jättebra skida som nog kan passa dig. Finns nog i paket runt 5000 kr till hösten…

Annars typ så här just nu:

Senast ändrad:
Jag tror forumet har sina favoriter. QST 92, som tidigare nämnd även här, är återkommande. Passar sjukt många åkare. Finns på Conrad för bra pris.

Jag tror forumet har sina favoriter. QST 92, som tidigare nämnd även här, är återkommande. Passar sjukt många åkare. Finns på Conrad för bra pris.
Haha, tänkte precis posta och fråga om Conrad som dök upp när jag googlade. Kan landa under 500 EUR med bindning och jag tolkar det som att det är ett roligare val än Stadiumskidorna i mitt första inägg.

176 eller 184 cm?
(givet 187/72 och skapliga skills men inte max attack och styrka i åkningen)

Förslag ptisvärda bindmningar i Conrads sortiment. Duger de billiga Tyrolia Attack LYT för 129?

/Johan

Senast ändrad:
Haha, tänkte precis posta och fråga om Conrad som dök upp när jag googlade. Kan landa under 500 EUR med bindning och jag tolkar det som att det är ett roligare val än Stadiumskidorna i mitt första inägg.

176 eller 184 cm?
(givet 187/72 och skapliga skills men inte max attack och styrka i åkningen)

Förslag ptisvärda bindmningar i Conrads sortiment. Duger de billiga Tyrolia Attack LYT för 129?

/Johan
Jag tycker att det är värt 20 euro att lägga till attack 14 istället.

När det kommer till längden beror det lite på hur du är som åkare. 176 kommer vara kvickare men betydligt mer instabil är 184. Kom ihåg att all mountainskidor av denna sort har mycket rocker vilket gör att det inte är 176 respektive 184 cm skida i backen, utan betydligt mindre.

Med det sagt tror jag inte du kan välja superfel mellan 176 och 184, 184 kanske är ovan i början om man inte åkt tidigare på längre skidor. Jag hade spontant sagt 184, men jag tycker nästan alltid att folk har både för korta och för smala skidor. Längre och bredare flyter betydligt bättre men är svårare att få på kant och eller att svänga runt. Vänta in fler forumnissar kanske...

Måste slänga in att jag tycker Mindbender är skräp för erfarna åkare.

Jag säger nej till så bredd skida som 92 om det är mest pist du åker. I de bredder, jo går åka pist men behövs mer aktiv stil. Glida runt i backen blir tråkigt, särskilt i de brantare backarna. Runt 80-85 skulle jag titta på om det även ska va kul på uppkör eftermiddags backe. Decon 80. Head v10. Extrem project 83. Völke blaze (heter nu Pergrinar🙂 eller liknande) som är lite mjukare än övriga men fin åka på.

Det där med bredden är nog mer en smaksak och inte ”så är det” bara. Det är ofta så mjukt eller uppkört även i pister att bredare skidor funkar bättre än smala. Man kan också välja att prioritera det ena (utveckla sin carving vs njuta i uppkört etc) istället för att kompromissa etc etc. Mycket individuellt och kan vara en anledning att prova runt innan ett köp.

Blaze och Peregrine är nog två olika serier förresten där jag uppfattar Peregrine som en ”bred pistskida” och Blaze mer typisk allmountain. Båda typisk premium som verkar uppskattas av rätt köpare.

Själv är jag ännu äldre än Jojje , i övrigt liknande bakgrund och har bara 110 i pjäxflex och åker mest på Peregrines föregångare Deacon 80 som iofs skulle passa Jojje väl, men nu blir det allt oftare allt bredare. För min del. I vinter kommer Nordica Unleashed 98 utvärderas - kanske blir det min förstaskida även för pist, eller kanske litet väl bred. Ska bli kul!

Senast ändrad:
Intressant diskussion 👍
Även om den återigen landar i det enda raka är att prova.
Jag som ville ha ett enkelt facit🙂.

Och en rättning: jag dubbelkollade och mina pjäxor, som jag nämnde ovan, har 120 flex, inte 130. Skyller på hög ålder.

Och apropå Nordica så var jag på vippen på att slå till på ett par begagnade Steadfast 85 DC, men det föll på logistiken.

/J

När det kommer till längd så säger jag så här. Det beror på vart du kommer åka mest. Blir det breda pister och offpist ovanför trädgränsen välj lite längre 184. Tänk dig gästrappet i Åre. Blir det mer smala pister och svensk skogsåkning gå ner ett steg.

Jag är bara 169cm körde på ett par Völkl bridge 179 det funkade perfekt i alperna. Men när det kom till svensk skogsåkning var jag för klen. Nu kör jag på ett par Head Kore 99:or 170cm. Tycker det blir roligare även om det inte går lika fort.

Åkare: 55-åring som åkte en hel del och hyfsat bra en gång i tiden. Åker väl fortfarande okej, men blivit försiktigare med åren och åker med mindre attack och fart. Nån sorts medelnivå kanske. 187 lång och 72 kg tung (lätt). Mer seg än stark och ett korsbandsopererat knä i bagaget som säger ifrån ibland.

Dagsläge:Ett par antika carvingskidor som fått duga till det mesta i många år men inser att utvecklingen gått framåt och att det finns (förhoppningsvis) roligare alternativ. Har ett par snäppet nyare pjäxor, Head Vector 130, som jag gillar och tänkte fortsätta med.

Letar: Sugen på nåt att ha som enda skida som funkar bra i pist men inte är alldeles bortkommet utanför. Åker uteslutande sverige och exakt noll hopp och park. Tänker cirka 85 mm under foot och radie kring 16 m (rätt eller fel?).

Budget: Åker inte tillräckligt ofta eller bra för att motivera premium så kikar på typ K2 Mindbender 85 Quikclik på stadium.se och HEAD Kore X 85 Lyt på stadium.se, så budget nånstans där. Hellre en bit under än över 5k.

Begagnat är absolut ett alternativ men blir ju meckigt om man inte hittar nåt i närområdet (=Uppsala). Typ Völkl Deacon 84 + Marker lowride 13 | Blocket eller All Mountain skidor Rossignol | Blocket

/Johan
Hyr i vinter och prova lite olika. Gå in på Sportconrad och se till att du får deras reklammail. Och slå till snabbt när dom rear ut under våren (till hösten är det mesta borta). Dom ordnar också prova på-dagar i alperna, sen säljer dom prylarna som använts två-tre dagar. Det kommer på mailen när dom släpper.

/Johan
Begagnat: Stöckli Laser AX.

Off topic men... Absolut risk för det fenomenet som nog ligger bakom en hel del av rådgivningen här på Freeride... Utom förstås från min vän Wallander som ofta (ännu värre!) rekommenderar skidor och annat som han själv aldrig hade köpt, aldrig har åkt på eller ens sett! :) Vad heter det fenomenet? Kanske så här:

Och apropå Wallander:

"Letar: Sugen på nåt att ha som enda skida som funkar bra i pist men inte är alldeles bortkommet utanför."
Om jag säger såhär; Jag har åkt på bra skidor fast med hyrpjäxor, och det fungerar inte alls. Och tvärt om, med mina 130+ technica-pjäxor, då går det att åka på det mesta i skidväg -- brukar snarare vara att bindningarna löser ut om man trycker på.

Så med det sagt, jag tror du har kul med ett par all-mountainskidor som passar din budget, 90-100mm midja. Lägg på några cm i längd jämfört med dina pistskidor dock!

Om jag säger såhär; Jag har åkt på bra skidor fast med hyrpjäxor, och det fungerar inte alls. Och tvärt om, med mina 130+ technica-pjäxor, då går det att åka på det mesta i skidväg -- brukar snarare vara att bindningarna löser ut om man trycker på.

Så med det sagt, jag tror du har kul med ett par all-mountainskidor som passar din budget, 90-100mm midja. Lägg på några cm i längd jämfört med dina pistskidor dock!
Lite så jag känner också (även om jag inte åker så att bindningarna löser ut). QST 92 verkar bli kalas. Kikade igenom recensioner lite snabbt och påfallande många nämner ju "bra i pist". Vet inte om det är "för att vara 92 bred" eller "verkligen bra i pist, även jämfört med mer renodlade pistskidor".

Såg att det ligger ett par Armada Declivity 92 på K&S inom bilutflyktsavstånd, men det verkar vara en tuffare och mer krävande skida än QST:n.

/J

92 är definitivt inte för brett för pist. Just nu är mitt quiver 84, 96, 110, 110 (ja två 110 🙈). Inte kört min 84 på tre vintrar. Och nästa köp lär bli 100-106 klassen.

Lite så jag känner också (även om jag inte åker så att bindningarna löser ut). QST 92 verkar bli kalas. Kikade igenom recensioner lite snabbt och påfallande många nämner ju "bra i pist". Vet inte om det är "för att vara 92 bred" eller "verkligen bra i pist, även jämfört med mer renodlade pistskidor".

Det beror nog på vad man menar med "bra i pist". En del är gamla tävlingsåkare som gillar sina SL-skidor, andra älskar att carva med hög precision även på hårt underlag. De brukar uppskatta de pistegenskaper som blir sämre ju bredare skidan bli.
Andra (som jag) gillar kanske också att carva men har inte riktigt samma krav och/eller förmåga och/eller preferens, och då väger "nackdelarna" med bredare skidor lättare.
För *mig* är QST92 en utmärkt pistskida, men visst är t ex mina Deacon80 bättre när det är hårdare underlag (men sämre när det är mjukt/uppkört vilket det ju ofta är).

Såg att det ligger ett par Armada Declivity 92 på K&S inom bilutflyktsavstånd, men det verkar vara en tuffare och mer krävande skida än QST:n.

Ja men du skulle nog kunna klara av den och uppskatta den, mer en smaksak. De flesta skidor är för övrigt "mer krävande" än QST men det beror på att just QST utmärker sig med en stor "sweet spot", den tilltalar många. Även duktiga skidåkare kan uppskatta att en skida inte är "krävande". Det gäller förresten skidutvecklingen i stort - de blir ofta allt mer "lättåkta" och "mindre krävande" utan att tappa sina positiva egenskaper.

Tack. Fattar inte att du hann posta detta innan jag såg annonsen. Tycker att jag sitter med K&S uppe och trycker F5 mest hela tiden. Kom väl nåt Teamsmöte i vägen.

Det är en ganska stadig och inte så bred allmountain-skida med tydlig betoning på pist. Lättsvängd, stabil, trygg. Jag har teståkt och tyckte den funkade bra även i lägre farter, inte så krävande som jag befarade. 176 cm kanske verkar litet kort med tanke din längd och förmåga men för en 72 kg lätt åkare som "blivit försiktigare med åren och åker med mindre attack och fart" kan det vara helt rätt. Får se om någon annan tycker något annat.

Här bild från snön vid Selva när jag provhyrde sådana under en kul timme - kul att få rekommendera en skida som jag faktiskt har provat själv ! Ovanför skymtar mina Völkl Deacon 80 och frugans fina Völkl Kenja.

1765986899280.webp

Tackar för engagemanget. Kom till samma slutsats att 176 nog är rätt och funkar när det är en så stabil skida i grunden. Enda aber är att mina 325 mm pjäxor nog kräver ommontering.
Annars klockrent, Säljaren visade sig vara en gammal mtb-bekant som dessutom bor ett par hundra meter från mitt jobb. Så upplagt för smidig affär 🙂

/Johan

Vore intressant att veta varför han säljer dem?
Ja både Kalle och Tailgunnar som satt tummen upp äger samma modell ( i annan bredd iofs tror jag) och de har ju inte protesterat... Men som sagt, betänkt att du *troligen* kommer att kunna hitta samma och liknande paket helt nya på rea på postorder i höst för runt 500 euro. Men det finns ju ingen garanti för det, och såna skidor växer inte på träd i begagnat-spalterna.

Ja både Kalle och Tailgunnar som satt tummen upp äger samma modell ( i annan bredd iofs tror jag) och de har ju inte protesterat... Men som sagt, betänkt att du *troligen* kommer att kunna hitta samma och liknande paket helt nya på rea på postorder i höst för runt 500 euro. Men det finns ju ingen garanti för det, och såna skidor växer inte på träd i begagnat-spalterna.
Ja, jag har ett par Anomaly 84 i 182 cm med Salomon Strive. Slog till på senvinter-rean därav längden. CHF 620 för paketet. €500 kanske går att hitta med lite tur/billigare bindning. CH är ju 60% dyrare än genomsnittet i EU läste jag i går.
Jag är ju Blizzard-fan, så kommer inte säga något ont om dem. :ROFLMAO: Kvickare i pisten än mina Rustler 10. Bra radie för min smak.
Smalaste jag åkt på på över 12 år, så har inte mycket att jämföra med i den kategorin.

Har inte frågat 🙂

Kollat ett par reviews och det är ju ingen tvekan om att det är grymma skidor (för rätt åkare)

Ringde lokala xxl-verkstan som ville ha 450 pix för att montera om med borrning och pluggning (förutsatt att de har rätt mall).

Blir ju inget superfynd, så försöker nog ha lite is i magen.

Tack igen för all kunnig input
/Johan

Senast ändrad:
Det där med bredden är nog mer en smaksak och inte ”så är det” bara. Det är ofta så mjukt eller uppkört även i pister att bredare skidor funkar bättre än smala. Man kan också välja att prioritera det ena (utveckla sin carving vs njuta i uppkört etc) istället för att kompromissa etc etc. Mycket individuellt och kan vara en anledning att prova runt innan ett köp
👍

Va, har du screenshottat min varukorg? 😉

Ser ju extremt prisvärt ut (vilket ju är min prio 1 enligt trådstart). Tycker dock, vilket är lite larvigt, att de inte är jättesnygga. Men beggars can't be choosers.

Så om jag bara kan ta mig ur min analysis paralysis och släppa fåfängan så borde det bli ett par QST. Gillar jag dem inte är det ju bara att hitta på något annat.

I vilket fall som helst så lär de ju vara rätt mycket roligare än mina nuvarande från hedenhös.

Tack igen för all hjälp
/Johan

Va, har du screenshottat min varukorg? 😉

Ser ju extremt prisvärt ut (vilket ju är min prio 1 enligt trådstart). Tycker dock, vilket är lite larvigt, att de inte är jättesnygga. Men beggars can't be choosers.

Så om jag bara kan ta mig ur min analysis paralysis och släppa fåfängan så borde det bli ett par QST. Gillar jag dem inte är det ju bara att hitta på något annat.

I vilket fall som helst så lär de ju vara rätt mycket roligare än mina nuvarande från hedenhös.

Tack igen för all hjälp
/Johan
Om det blir QST, tar inte de i för kort längd. Tycker de känns ganska korta. Grymma skidor som pallar mycket men är ändå rätt snälla.
Själb har jag ganska lika "dimensioner" som du, typ 3 kilo mer bara. Kör på 187 Bonafide och det funkar utmärkt. Dock krävs det en del kraft att böja de. Tror inte att jag ska ha de när jag sen blir äldre nån gån ;). Qstn är dock mjukare. Så jag skulle tycker att du ska ha 184.
Slänger in Rustler 9 också. Grymma skidor för allt. Lätt åkta också. De såldes i stora mängder, så borde finnas beggad. Men finns även på rea ganska ofta.

Kan verkligen rekommendera Nordica Stadfeast HR som är framtagna av Skistar ihop med Nordica för svenska förhållanden. De fungerar alldeles utmärkt ifrån tidig morgon till sen eftermiddag med sina 85 mm under fot. Flera av de andra skidorna som rekommenderas är också fina skidor. Det handlar om tycke och smak och mitt råd är att du provåker innan du köper.

Justerar quivret lite med anomaly 88 och m-free 99 ut, mantra m7 in.

Anomaly 88 och 94 är fantastiska skidor, men jag är intresserad av att åka en Völkl denna säsong, Aldrig ägt någon och gillade känslan i m7 på skär (anomaly är mer dämpad), samt hur den lägger ett skönt vrid i pjäxorna.

Kan verkligen rekommendera Nordica Stadfeast HR som är framtagna av Skistar ihop med Nordica för svenska förhållanden. De fungerar alldeles utmärkt ifrån tidig morgon till sen eftermiddag med sina 85 mm under fot. Flera av de andra skidorna som rekommenderas är också fina skidor. Det handlar om tycke och smak och mitt råd är att du provåker innan du köper.
Intressant. Ser att den finns för 5k hos skistar vilket är inom budget.

Såg även förförra årets Armada Declivity 88 C på SportBittl. Om jag fattar rätt så ett snäpp mer pistorienterad än QST 92, men fortfarande lite mer "lättillgänglig" än metalldämpade skidor. Lite klen bindning kanske men borde funka för en icke-hårdsatsande lättviktare, eller?

Tankar?

/J

Senast ändrad:
Justerar quivret lite med anomaly 88 och m-free 99 ut, mantra m7 in.

Anomaly 88 och 94 är fantastiska skidor, men jag är intresserad av att åka en Völkl denna säsong, Aldrig ägt någon och gillade känslan i m7 på skär (anomaly är mer dämpad), samt hur den lägger ett skönt vrid i pjäxorna.
Völkl gör fantastiska skidor. I år kommer de in i mitt quiver igen efter ett par år utan.

M7 är super, men jag tror den är lite för styv för trådskaparen. Själv tycker jag att den påminner något om Nordica Enforcer, en skida som är mer pang på än en "roligare" skida. Med det sagt så har jag i andra trådar skrivit att Enforcer är en av mina favoritskidor, och jag vet att många här på forumet håller med mig.

Tror att Völkl Mantra 88 (utvecklingen av gamla Kendo) skulle kunna vara mitt i prick men den är inte billig och nästan aldrig på rea.

Men varför inte QST92? Hade den kostat dubbelt så mycket så hade den fått lika mycket status som Stöcklis skidor.

Tror att det uppstod lite förvirring här 🙂.

Det var @herrgard som var sugen på Völkl (istället för sina Anomaly 88, som jag var på vippen att köpa).

Jag frågade senast om Declivity 88c 🙂. 23/24 fanns billigt på SportBittl.

/J

Senast ändrad:
Tror att det uppstod lite förvirring här 🙂.

Det var @herrgard som var sugen på Völkl (istället för sina Anomaly 88, som jag var på vippen att köpa).

Jag frågade senast om Declivity 88c 🙂. 23/24 fanns billigt på SportBittl.

/J
Declivity är en rolig serie. Jag har knappt kört någonting under 92mm bredd på tre år, utöver Mindbender 90C (skräp som sagt). Fungerar antagligen för dig men tycker att det är skönt att komma över 90mm för att klara lite lösare före.

Bindningen tycker jag är fel. Passar dig antagligen i DIN-värde så att säga men ofta värt att gå på Tyrolia attack 14 och Griffon 13 eller liknande. Av dem är min favorit Tyrolia Attack som sitter kvar på ett av mina par.

Tillbaka
Topp