Bulor på brädan

lundarn

Ny medlem
Bulor på brädan
Halloj!

Har ett litet problem här som inte alls e kul att ha. Köpte min bräda innan förra säsongen, med nya flow bindningar och boots. Monterade mina bindningar och allt va great. Tills andra dan på skidsäsongen då jag märkte att bindningen va lös mitt i backen.
Kom tillslut ner, ( fick bli ettan ner hela vägen). och märkte att jag saknade två skruv på bakre bindning. Inget märkvärdigt tänkte jag, gick in på lokala skiduthyrningen i Val D, där jag fick nya skruv, me brickor. Dessa satte jag då dit, tog i lite extra hårt för att det skulle sitta.
Nästa dag ut i backen, hände samma sak, då me den främre bindningen också! lös. Åkte ner, skaffade skruv och brickor, åkte o köpte superlim. Skruvade i, och hade inga problem resten av säsongen.

Nu för inte många veckor sedan, skulle jag lämna in brädan för slipning. Detta gjorde jag på udens i götet. Väl där lämnade jag in brädan, då jag fick svaret tillbaka att det här går inte... Vaddå? Då visade sig det att skruvarna hade tryckt på undersidan och lämnat bulor efter sig. Udens vågade då inte slipa då skuvarna kanske skulle gå igenom.

Så va ska man göra?? ska man våga slipa?
Har vart o åkt i år, och det märks inte att bulorna e där, men nån gång måste brädan slipas.
Tacksam för svar.
Markus

Bulor på brädan
Jag har sett samma problem på ett flertal skidor och det beror iaf i de fallen på för långa skruvar och det borde vara så även här. Det enda du/shopen kan göra är att ta bort skruvarna och först se om bulorna går tillbaka själva över natten. Gör dom inte det (är väl inte speciellt troligt med tanke på hur länge det har suttit) sätter du fast brädan stadigt med stöd under och bankar ner belagsbulorna med en lämplig hammare, förslagsvis en plastklädd sådan. Banka tills det blir slätt. Då har du förmodligen flyttat tillbaka allt material till dess ursprungliga läge och kan slipa utan risk. Efter slip skruvar du tillbaka bindningen med skruvar av rätt längd. Testa med en nål eller liknande för att avgöra hur långa skruvar du ska ha.

Om du verkligen har tagit "superlim" på skruvarna kan du ju iofs glömma att får bort dom antagligen. Se till att ha rätt skruvmejsel innan du testar att ta i, dvs skippa Philipsen och gå direkt på Pozidriv i rätt storlek, annars kommer du garanterat att sabba skruvhuvudena.

Får du inte bort skruvarna har du väl tre alternativ som jag ser det:

1. Kör på oslipat och gräm dig över dumheten att du inte kollade längden på skruvarna. Är säkerligen lite halt, men en bra lärdom :)

2. Slipa brädan med en kantslip som bara slipar kanten från sidan. Ofta finns det på verkstäder även om de har en mer avancerad maskin. En del raceåkare eller materialförvaltare i klubbar har egna sådana maskiner (jag har en för övrigt). Det finns också maskiner som slipar dels från sidan och dels en cm längst ut på belagssidan där du får en riktigt bra skärpa på kanten utan att slipa belaget. Enda stället jag har sett en sådan är Skidboden i Kisa. Dom får till en i det närmaste skrämmande skärpa faktiskt. Kanten är ändå viktigast att slipa. Brädan ska vara brä jädra risig under om man verkligen ska märka någon betydande skillnad i glid efter en belagsslip.

3. Slipa i en vanlig planslip. Det gör väl egentligen inte så mkt om det går igenom belaget lite, förutsatt att det inte skadar maskinen förstås. Risken är väl iofs att det kommer in vatten vid skruvarna från undersidan, men den sannolikheten borde vara minimal iom att det sitter inserts runt skruvhålen. Jag har ett par gamla K2 Merlin V med ett parti på 2x10cm genomslipat belag och det märks inte alls när man åker. Som gammal fattig bum körde jag ofta några dagar eller veckor på genomslipade hyrskidor som man "fick" gratis från skidåtervinningsstationen i Sölden. Det var inte heller då direkt så att man märkte några glidförluster, men det höll dåligt för steningar naturligtvis.

Jag har för övrigt testat att borra alla hål rakt igenom ett par skidor vid montering en gång. Sen skruvade jag i skruvarna och fyllde hålen underifrån med epoxy och belagsstång. Funkade precis som vanligt. Fråga nu bara inte varför jag testade det...

Bulor på brädan
Tack för svaret...

Skruvarna har jag fått bort, gick väldigt lätt, Fick sätta ner en gängtapp för att få bort kletet i gängorna bara.
Har haft bort bindningarna ett tag och bulorna har inte gått tillbaka, så kanske ska pröva och slå lite löst me plasthammarn.

Nu när jag senaste åkte (veckan innnan jul) tog jag locktite i (drog inte åt lika mycket)... var så förbannad på brädan och ville att det skulle sitta fast för en gångs skulle... Men dom ville jävlas med mig igen, och gängades ut.... Blev mer förbannad och drog åt lite mer med locktite.
Det går ju alltid och få ut ett par skruvar... borrra och sen gänga....

Sen tycker jag det är konstigt att shopen ger en för långa skruvar. Det är antagligen många här som sätter i skruvarna som medföljer (hoppas jag, för att inte känna mig riktigt blåst).

markus

Tillbaka
Topp