Burton, bra eller anus?

Johan686

Ny medlem
Burton, bra eller anus?
Tjosvejs på er alla!

Jag har på ett par ställen på den här sidan sett att människor uttrycker åsikter som går ut på att BURTON bara är ett stort kommersiellt företag som spottar ut snowboards som massorna tror att dom vill ha och som inte håller särskilt hög kvalitet.

Vad tycker ni andra om detta? Är burton bara ytterligare ett multinationellt företag som vill lura på allmänheten sina egna, ruttna produkter, ELLER är dom ett företag som varit i toppskiktet av snowboard under nästan 30 år för att dom hela tiden varit måna om att deras produkter ska sätta standarden för resten av branschen??

Tänker själv byta från Nitro till Burton denna säsong ( som iofs bara är min 3e säsong ).
Många påstår att Salomon, Elan, och diverse "ohippa" skidmärken gör minst lika bra snowboards som Burton.

Vad tycker ni? Finns det några "independent" märken inom snowboard som gör riktigt bra brädor? Vilka gör de bästa brädorna? eller är rentav alla brädor ungefä likadana men med olika grafik och prislapp?

Burton, bra eller anus?
Burton rockar, dom är bra! Man kanske betalar lite extra för att det står just burton på grejjerna men... Dom vet va dom pysslar med. Jag gillar burton!

Burton, bra eller anus?
Jag ska börja med att säga att jag själv aldrig har ägt en burton bräda, dessa har jag bara testat vid olika tillfällen så något längre test har det inte blivit.
Jag tillhör kategorin som länge varit negativ mot burtons produkter av en och annan anledning som förmodligen saknat verklighets förankring.
Istället har jag hållit mig till extrems brädor i snart 12år och dom har jag varit väldigt nöjd med, även om de första hade lite kvalitets problem så är dagens extrembrädor riktigt grymma.
Men nu var det inte riktigt det som det handlade om.
Jag har genom åren haft många olika märken på bindningar och skor etc
Bindningar Drake, emery, preston, Rage och lite allt möjligt vad skorna gäller så har det varit Vans och salomon främst.

Det var nu lite av bakgrunden, hur som helst så sprang jag på ett par burton CFX bindningar för nått år sedan, jag köpte dessa trotts att mina tankar om burton genom åren inte varit så höga. Det fortsatte sedan med att jag köpte ett par Burton Ion åxå för att dom skulle ju sitta fint i bindningarna. Efter att jag nu kört med dessa på fjället i två säsonger så kan jag bara konstatera att burton kan sin skit och gör riktigt bra prylar med bra kvalité. De flesta bindningar jag haft genom åren har strulat på ett eller anat sätt, men dessa har jag inte haft minsta problem med. Sen så har jag aldrig haft så bra kontakt med snön som i denna uppsättning, känds helt underbart. Kommer att fortsätta köpa burtons bindningar och skor i framtiden helt klart.

Efter detta så har burton blivit ett intressant alternativ när jag ska köpa prylar till min åkning åker med ett par av deras handskar (Gore Mitt) som åxå funkar enormt bra. Kör med Red hjälm, som sitter som gjuten på skallen (Är ju visserligen individuellt), så jag har blivit helt omvänd vad gäller burtons grejer. Det är ett märke jag varmt kan rekommendera.

Vad det gäller brädorna så åker många polare på burton brädor och jag har aldrig hört dom säga något negativt om dessa.

Burton, bra eller anus?
Personligen gillar jag väl inte Burton sådär skitmkt direkt. Det har dock inte så mkt att göra med kvaliten utan snarare att man får betala en hel del för gammal prestige. Plus att de jag har testat har vrit riktigt dåliga (för mig) sega och hårda utan flex...
"Ohippa" Salomon kan jag säga gör riktigt bra brädor, men man måste se bortom det begränsade basutbudet som finns på stadium etc. det är brädorna som inte finns där som är dom bästa...
F.ö så tycker jag att man ska skita i märket på brädan. Så viktigt är det inte. Huvudsaken att man är nöjd med den. Sen är det ju så att betalar man lite mer så får man oftast nåt lite bättre...
Själv har jag gått från Salomon till M3 och nu Nitro...

Burton, bra eller anus?
Jag måste säga att jag inte alls gillar burton bindningar och boots, har blivit riktigt besviken på det om ja ska vara ärlig. med bräderna är det en annan sak det skiljer sig inte så mycket mellan dom olika märkerna.

Tycker skorna sitter dåligt och gör ont och man sitter inte riktigt fast i bindningarna. Körde slut på mina burton skor på 17 dagar i vintars. Lämnade tillbaks dom å fick nya, det är burton jätte bra på iaf.

Men det är ju därför det finns olika märken så alla kan hitta nått som passar dom..

Men ja säger att salomon rokkar just nu iaf..! kolla in deras produkter och att dom försöker satsa på kvalite istället för utseende som tex forum.. kasnke inte lika häftigt med bättre kvalite.. go salomon..

fast vem bryr sig egentligern?

Burton, bra eller anus?
Jag vet inte så mycket om snowboards vilka är bäst och sånt. men en av mina lumpen polare tillhörde toppen av svensk snowboard han körde på burton och hade typ bara burton kläder men när han berättar om hur hans brädor och kläder går sönder undrar jag hur bra grejer burton verkligen gör.. JAg har själv lite burton kläder och på den punkten rekomenderar jag starkt burton. Men brädor.. nja.. skulle jag byta från skidor till snowboard så skulle nog inte burton brädor ligga högt i kurs efter historierna man hörde om dem i lumpen..

Burton, bra eller anus?
Skulle nog säga branus på den frågan. Jag är skitnöjd med Burton brärdorna jag åkt på. Som sagt ovan är Burton skit bra på det där med reklamationer. Jag är däremot lite tveksam till Burtons boots. Har sett flera fall av undermåliga produkter på den fronten.

Vad gäller "underground" märken så finns det fin-fina brädor från Allian, Extreme, som är våra svenska märken. Sen finns det Endeavour, Capita, Rome m.fl som funkar.
Tror i övrigt att snowboardmärken av idag har en jämnare kvalité och att de flesta märken är riktigt bra.

Men du gör inte bort dig om du köper en Burton....

Burton, bra eller anus?
Burtons billigare grejor är det ingen vidare kvalitet på, även om de är dyrare än andra märkens. Burtons dyrare grejor är det däremot riktigt bra kvalitet på, men de är fortfarande dyrare än andra märken. Det man skulle kunna tänka sig motiverar de extra kronorna är kundservicen, går en burtonpryl sönder är det oftast inga problem med att få en ny.

Burton, bra eller anus?
Intressant fråga.

Burton väcker alltid känslor. Många gillar dem och många ogillar dem.

Jag har egentligen inte så mycket emot Burton. De gör helt OK prylar och de är ett av originalen på snowboardmarknaden som dessutom är oberoende och fortfarande ägs av samma person som startade det hela. Jag skulle dock aldrig köpa en Burton. Det är för mycket trygg Volvo Kombi över märket. Tryggt, säkert men ack så trist!

Det finns några saker som gör att jag inte är särskilt förtjust. De lever otroligt mycket på sitt rykte och tar alldeles för mycket betalt för standardprylar. Deras 3D system är inget annat än girighet. Alla andra märken har 4-hålsmönster men eftrsom Burton har patent på 3D kan de ta betalt för att andra bindningar ska kunna vara Burton-kompatibla. Det värsta är att när Transworld Snowboarding gör sitt stora årliga snowboardtest och alla snowboardmärken levererar helsvarta eller vita brädor. Då levererar Burton brädor med 4-hålsmönster för att teståkarna inte ska kunna avslöja brädorna. Detta innebär ju att Burton inte tycker att 3D ger några förbättringar på brädan. För är det någon gång som det är extra viktigt med brädornas prestanda så är det ju vid ett sådant test.
Dessutom har de alldeles för mycket kvalitetsproblem för att komma från världens ledande snowboardföretag. Visst, de har jättebra garantier men det vore väl bättre om grejorna höll istället. Burton borde ha råd och möjlighet att höja kvaliteten flera snäpp.

Vad gäller skidmärken så gör de minst lika bra och ibland även bättre brädor än Burton. Men skillnaden mellan Burton och dessa märken är att Burton är ett genuint snowboardföretag medan skidmärkena inte har något annat än $$$$ för ögonen. Därför anser jag att Burton alltid är ett bättre köp än vilket skidmärke som helst.

Idag tillverkas de flesta snowboards i Kina eller i någon av de stora fabrikerna i Europa. Skillnaden mellan olika märken är precis som trådstartaren spekulerar om, inget annat än grafiken och priset.

Oberoende företag finns det en hel drös men när det gäller kvalitet så anser jag att det finns tre som sticker ut:

Glissade
Never Summer
Unity

Dessa tre tillverkar sina egna brädor i egna fabriker och gör enligt mig de bästa brädorna i världen.

Burton, bra eller anus?
ETT företag som har så många bra åkare som är med och utvecklar brädorna och de övriga produkterna..

ETT företag som har så mycket pengar att de kan utvecka nya material i sina labratorier och fabriker

ETT företag som har Jake i toppen, en man som verkligen har sin själ i snowboardåkningen

jag kan inte fatta att ni klankar ned på detta företag..

vill du ha bra grejjer så köp Burton.... det är hög kvalitet, bra material och skön design..

sen är det sant att man får betal lite mer för att det står Burton på brädan, MEN detta innebär också att du har den senaste tekniken i din bräda och det är utvecklad av personer som har snowboardåkning som sitt jobb..

det finns många bra märken men Burton är störst, bäst och vackrast

:)

Burton, bra eller anus?
Burton gör bra men inte skit bra brädor.
Och att extrem gör bra brädor, det är skit snack! Köp en inte extrem.
Själv kör jag på en option kevin sanselon pro modell 161 wide. sjukt skön bräda, mjuk kort och pigg som fan. Körde på type-A jim morran innan, den är dock inte så kul. Bra om det dumpar mycket men inte så kul i parken.

Burton, bra eller anus?
jag själv har åkt på burton i många år innan jag gick tillbaka på skidorna och jag har aldrig vart så nöjd med en bräda som jag var med min burton, den var outstanding. så jag svarar "BRA"

Burton, bra eller anus?
burton är inte anus men bra men inte bäst så det är nog mer åt stjärt hållet.Och smaken är ju som baken delad och hårig. Många gillar burton och andra gör det inte.Men dom som hävdar att det är dom bästa grejerna.Har ni testat några andra märken?
tycker inte burtons grejer passar mig.Är trött på trasiga straps och spännen som oftast är dyra att köpa på plats i backen och man ska inte behöva ha med sig reserv i fickan varje gång man är ute och kör.Så jag gick till min lokala stadium butik och sa att jag var trött på trasiga delar då fick jag nya warp straps och spännen helt gratis och nu har inte en ända del pajjat på 4 vintrar.helt sjukt!

peace!

Burton, bra eller anus?
Personligen gillar jag Burtons hård varor (bräda, bindningar...) Kvalitén har dock sjunkit det senaste åren men nu är det ny säsong så man får hoppas på bättre kvalité detta år. Försök att åka på någon demo-helg å testa igenom deras produkter.

Burton, bra eller anus?
jag har kört på en hel drös olika märkem.. morrow, libtech, salomon, nidecker, q-stix och evol..

jag kanske har missat de bättre märkena vad vet jag ??

men Burton har gett mig underbara saker ..

en sak kan jag dock hålla med om... att spännena på bindningarna går sönder ..

MEN... hellre en plastbindning som e snäll mot mina dyra skor.. än en metallbindning av annat märke som gör stora skador på bootsen..

/Kalle

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp