Burton Custom eller custom flying v?

Lenne

Ny medlem
Jag ska köpa en ny bräda nu men är i valet och kvalet mellan två olika brädor. Efter att ha läst mängder av trådar här på forumet samt använt burtons brädguide, har mitt val landat i två alternativ; Burton custom eller burton flying v. Wide då jag har storlek 45 i skor.

Är 194 cm lång och väger ca 93 kg.
Kommer åka mest pist men gillar även att åka i mindre hopp och offpist då det finns möjlighet. Jag är klippt oduglig på big jumps och parker vilket det kommer bli väldigt lite av. Värt att nämna är att jag gillar när det går snabbt i backen.

Frågan är om en custom är för aggresiv och "för lite förlåtande" för mig eller om en flying v blir för ostabil i höga farter?

Kommer även köpa cartel bindningar till brädan men har förstått att det finns olika varianter av dessa?

Jag har åkt en hel del skate och snowboard när jag var yngre och kommer nu ta upp åkandet, kommer väl bli en till två veckor i fjällen per säsong. Är lång ifrån svinduktig men har en del brädvana.

Är väldigt tacksam för tips då jag kommer köpa bräda de närmaste dagarna.
Så alla ni kunniga åkare därute, snälla ge mig råd!

Tack ska ni ha och hare kanoners!

Hej Lenne!

Jag hade gått för den vanliga customen. Eftersom du mest kommer att bränna pister så känns det som det vettigaste alternativet. Camber ger ett bra bett och bra respons speciellt när det är lite hårdare underlag. Plus att om du vill åka lite pow nån gång går det finfint.

Go for the Custom. Den ultimata alltiallobrädan!

Ha de gött!

Du menar att bindningarna finns i EST och som vanliga? EST är "The Channel" och det är det som gäller på Custom och Custom Flying V.

Tillbaka
Topp