Burton Custom ICS, overkill?

• Trådstartare Trådstartare 86
  • Start datum Start datum

86

Ny medlem
Greetings. Efter en ungdom fylld med hyrda brädor och boots har jag - ställd inför en hel säsong i Saalbach - köpt min första bräda. Jag läste pinns sticked thread - hatten av pinn, din text levererade aha uppleverser på band.

resultatet blev
Bräda - Burton Custom ICS -08, 6000 .-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?r=366535

Bindning - Burton cartel E.S.T, 2500 .-
http://www.skidsport.nu/vinter/snowboard/default.asp?SeId=0&s2=1&c=3300&Aid=5270

Boots Burton Hail 08 2500.-
http://www.blue-tomato.com/medias/CFimlgnklLB9yVklhU3IEb-30.image.jpg

Bootsen ser kanske lite väl hiphopiga ut för min smak, men då jag tyckte de var den bästa modellen i styv- och spännväg så fick det bli som det blev. på pappret (well, på kvittot) är paketet det bästa de hade att erbjuda. och visst, det gör gott i själen att veta att brädan är hardcore. men nu efteråt frågar jag mig själv hurvida min inkassering blev en overkill. är det som med golfklubbor, att de bästa inte alls behöver vara lämpade för lite nyare börjare? trevor eller pinn nämnde att första gångare ofta hoppar på en alltför styv bräda. som jag förstått är custom ics medelstyv, byggd som en allaround bräda, men en medelstyv bräda behöver inte kosta 6k. har jag betalat för en hög labb-finesser som bara syns på pappret alternativt för proffsen, eller kommer jag känna skillnad på en custom ics och gentemot en annan medelstyv bräda bland vanligt folk på pisten?

Jag tröstade mig själv med att jag iallafall investerat i en bräda som jag kan ha länge, länge. men följdfrågan blir; hur snabbt levererar brädbranchen förbättringar? var i spectrat står brädan, vid datorer eller handsågar? med tanke på att tinn konsumerade 25 par skidor förra året blir det osvårt att föreställa sig att toppen iår blir - på sin höjd - medel om två. Tar tacksamt emot seriösa, sakliga svar.

regards

Senast ändrad:
jag kanske borde addera att jag har 158 på brädan, 24,7 waist. jag är 172 kort och har 42 (26cm) på boots. hoppar inte alls. åker både på och av pisten. då jag spelar (hör och häpna) basket på elitnivå är jag väldigt rädd om ben och leder. har därför alltid föredragit kontroll över fart. är duktig och har hög kroppskontroll, men jag är definitivt mellow typen som vill blunda, sola och halvsova medans kroppen åker ner själv. tänk er en solsemester bland bergen. fast i fart.

värt att notera är också att allt är inköpt på stadium med 20% rabatt. priserna ovan är grund priset! jag betalade 8000 .- för allt. försäljarna försäkrade mig om att det var prisvärt, och det tvivlar jag inte på. min fråga står sig dock. tack för er tid!

Riktigt bra köp man ska alltid lägga pengar på grejer när man väl har pengar, låt säga att du hade köpt en bräda för 3000, ja då har du ju 3000 extra vilket är ca: 60 ÖL vilket i sin tur generarar bakfylla, vilket i sin tur leder till att man blir föresenad ut i backen. och om du lägger ca 7-8000 kr på ett liftkort lär man ju utnytja det till max så redan där kanske du till och med tjänar in ditt brädköp, eller än värre oförlåtligt att inte vara förs ut när det nyligen har dumpat. Du har alltså gjort ett kanon köp.
Och ja det går verkligen att hoppa på den, frågan är ju mer hur lång du är o längden på brädan.

ICS är overkill enligt mig, du är bunden till att använda burtons bindningar vilket jag ser som negativt och ärligt talat kände jag inte någon skillnad på ICS och vanligt... Är inge parkåkare så ni kanske känner skillnad?...

Men... Det är ganska dyra grejor du har köpt.. Jag skulle lämnat tlllbaka brädan och bindningen asap och köpt bättre, mer prisvärda grejor.

Kolla beg (!) Finns hur mycket som helst till salu, bra saker. Såg t.ex en vapor här på freeride nu som är en bra bräda. Om du nu måste ha burton. Annars har t.ex jag en Burton Custom 160.5; Unity Pride 159 till salu och Cartel bidningar. Du får bräda+cartel för 3000 kr. Men... Vill inte bara sälja in mina saker men kolla beg. (!)... Om du nu vill ha nya saker skulle jag definitivt kolla in Lib-tech och gnu och deras Magne Traction med banan rocker (BTX). Riktigt bra saker sägs det! Har själv en Lib-tech trs mtx som jag älskar ! Köpte den för 2000 kr här på freeride.. Nyskick.

// Tim - Som tycker att burton tar för bra betalt...

om ja har förstått rätt så kostar den nya custom 6k med ICS.

Vad kostade förra årets Custom med vanliga 3d fästen förra året ?? 3.5k ?? Eller har jag fel ?

Burton Custom kostade 6k förra året också. Custom har kostat 6k i princip sen den introducerades för typ 13 år sen.

okey då är det jag som har sett fel och sätt förra årets modell då :p ber om ursäkt

Ha kvar prylarna. Ics är riktigt nice, går fort och du kan ha dom vinklar och den bredd du vill. Est bindsen gör visst skillnad för hälen på hårda landningar.. Custom är en riktigt bra bräda, ha kvar den! Bra pris också! Good deal.

86 sa:
värt att notera är också att allt är inköpt på stadium med 20% rabatt. priserna ovan är grund priset! jag betalade 8000 .- för allt. försäljarna försäkrade mig om att det var prisvärt, och det tvivlar jag inte på. min fråga står sig dock. tack för er tid!
Hur lyckades du med att få 20% rabatt?

Ska du göra en säsong är det kanon. Lika bra att köpa nytt, speciellt dojjer och bindningar, de slits under en säsong. Bräda, boots och bindningar passar din specifikation.

Tycker absolut inte du ska lämna tillbaka något.

Snackar man med gubbarna på Burton så säger dom att Custom är en grym bräda oavsett om du är nybörjare eller avancerad åkare. Behåll du dina prylar så ska du se att du kommer vara grymt nöjd efter din säsong i Saalbach.

Om du är total nybörjare så hade jag sagt att det var overkill med all denna utrustning.

Då hade det räckt med ett par boots som sitter tight, och en lagom stel/mjuk bräda, som inte är allt för lång.
För dom flesta nybörjare så kan för långa brädor vara besvärande, svåra att få kontroll över, och lära sig svänga, och för stela för att manövrera, för att dom inte är van vid hur man använder en snowboard och vad man kan göra med den.

Om du har åkt några månader/veckor per år och redan har kontroll över en bräda så låter det som ett helt ok köp om man har en ekonomi som backas up av det.

Dock med bots, så har jag hört (och sett) mina polares åsikter, dom är oftast skräp, och tappar formen spänsten efter en halv säsong, där man kan köpa 32, mkt skönare och bättre kvalitet!

Hoppas du får en bra åktur :)

Tillbaka
Topp