Burton Custom X - köphjälp

macmac

Medlem
Funderar på att köpa en Burton Custom X 160 modell 2007-2008. Jag är nästan 180 cm och väger 76-77 kg och kört länge. Hoppar lite, mest pist/offpist. Har 43-44 i skostorlek, vet dock ej vad det blir i Burtonboots... Är det ett bra köp?

Jag ska kolla dojjor imorn hade jag tänkt, men funkar inte 43 på 160:ian? Några särskilda skor att rekommendera?

Bindingen jag funderar på är en Burton C60 Carbon...bra?

Stor skillnad annars på den jag tänkt köpa och nya Custom X modellen, Custom 3d eller Custom ICS Wide?

Vet inte hur agressiv du är i din åkning men tycker absolut att du ska kolla på att kliva upp till 164, blir fan så mkt ballare både i pist och offpist. men är framförallt rädd för att 160´n är för smal för dig.

ang boots så beroende på som sagt hur aggressiv du är skulle jag vilja rekommendera ION lätt grymmaste pjucksen. C60 är säkert kanon men är väl rätt dyr? kolla på Cartelen istället, duger mer än väl!

Kollade ett par burtonboots idag, storlek 43 touchade precis stortån...men de ska nog gå... hoppas det nu bara ä samma storlek på ION bara!?

Hur menar du med aggressiv? Jag kör som 17 iaf! :)

Så även om jag har 43:or i pjäxor rekommenderar du 164 till mig? Är det stor skillnad annars på 160:an och 164:an?

Tack för svaren! :)

kör du i pjäxor skulle jag rekommendera alpinepunk brädorna :-)

custom X cartel och burton ION är en ganska tung/stabil/stel uppsättning och kräver att man är aggresiv och tar i när man åker. problemet med dina skor är att dom är för stora så risken för toe/heeldrag är ganska stor. tycker du ska ha minst 255 mm i bredd 160 brädan är bara 252 mm

fördelen med 164 är att den blir stabilare och ökat kant grepp. nackdel kanske litelitelite osmidigare.

alternativet är att du kör en 159 wide (160 finns inte i wide vad jag vet)

fråga på om det är mer du undrar!

Senast ändrad:
köpte idag custom x 164 wide, cartel est och ion boots.. så jävla nöjd.. fick allt för 11.000kr =/
på fredag drar jag till åre i en vecka sen till Iranska pudret om 3 veckor.. shit va jag längar =))

Är det Burton Cartel EST man ska köpa till en bräda med ICS (infinite channel system)? Eller vad står EST för?

Ännu en fråga angående bindningen Burton Cartel EST:
Bör jag med 43 i boots satsa på en M- eller en L-bindning?

Btw slog jag till på en bräda på Ebay England, köpte en Burton Custom X 160 2009-års modell för ungefär 4000! Sen kommer frakt på det som enligt beräkningarna går på runt 700 kr. Tyvärr får jag inte den till St Anton resan nästa vecka, men den som väntar på nåt gott... :)

Tillbaka
Topp