Burton ION eller SLX?

lossev

Ny medlem
Burton ION eller SLX?
Tja, jag ska köpa ett par boots och jag har några frågor! :)

1) Vilken boot är bäst, ION eller SLX? båda har bra feedback men SLX är något nyare vad jag kan se, men också dyrare, är det värt att lägga mer på SLX:an än ION?

2) Vad menar dom med "+Shrinkage™ Footprint Reduction Technology"
Jag TROR att de är att om jag har storlek 43 normalt så kan jag köpa skon i storlek 42 men ändå få plats i den, är det rätt?

3) Var kan jag testa dojjan? de finns lixom inga affärer som säljer skiten :S
Har kollat på stadium men de har ju inget... någon som vet någon affär i jönköpingsområdet som säljer ION och SLX? för jag kan lixom inte gissa om den kommer sitta bra :O eftersom jag inte vet vilken storlek jag ska ha.

Tack för hjälpen, btw bör jag köpa en tool? (kanske FBI 6?)

Burton ION eller SLX?
Har ingen koll på skillnaden mellan ION och SLX, har dock själv nyss köpt ett par ION via ebay. Angående fråga nr 2, så handlar "+Shrinkage™ Footprint Reduction Technology" inte om att du kan köpa mindre skor, utan om att du får mindre fotavtryck. Det ger såklart fördelar till folk med stora fötter som kanske slipper köpa en wide-bräda...

Burton ION eller SLX?
Okej, är ION bootsen bra då? hur vågade du köpa dom via ebay utan att testa dom först? har du haft ION boots förut?

Burton ION eller SLX?
..

ION är hårdare i flexet än var SL X är.. SLX är Burtons top-of-the-line-sko med allt av deras absolut bästa teknik, den är också väldigt lätt.

är du rik och vill ha en 6.a på skalan köp SL dojjan

vill du ha en 7.a på skalan (kansk einte hänger så mycket i parken eller kanske väger lite mer än 70kg .. köp en ION..

båda e sköna... de kan säkert testa iaf ION i Göteborg på de olika snowboardaffärerna där

Concrete eller Hollywood, maila eller ring och fråga.. annars tycker jag personligen att burtondojjerna sitter rätt lika.. jag har kört på freestyle, ruler, viking, sabbath, moto och Idiom och jag har haft samma storlek (US 9) på alla. ingen skillnad i längden eller så..

skillnaden ligger ju i hälgreppet, dämpningen, styvheten och detaljerna, AGIS etc etc..

/Pinn

Burton ION eller SLX?
Men vad står 6 och 7 på skalan för då? flex, typ mjukhet?

och jag ska ju köra park, så bör jag köpa SLX då eller? eller finns de någon annan som e sjukt go men till rimligare pris?

Vad jag nyss läste så ska jag tydligen inte köpa ION eftersom jag ska köra mckt park, eller?

Burton ION eller SLX?
Hehe, nä, jag har ju inte det, kanske inte så smart, men det verkar som det gick vägen och så blev det ruggigt billigt osså... Har dock inte format dom än... Nån som vet om man ska ha i "hälgreppen" (de man sätter i för att hålla hälen bättre på plats) när man formgjuter?

Burton ION eller SLX?
Burton Hail är ju en parksko.... Annars har du rulern som är snäppet under ION

Burton ION eller SLX?
Säg att jag köper SLX booten nu då, kan jag testa Hail booten på t.ex. stadium, och kolla vilken storlek som passar på min fot?

så om Hail passar så lär SLX passa, om jag nu köper SLX online, eller?

Burton ION eller SLX?
Ja det borde det göra men SLX:en tror jag kommer kännas tajtare eftersom den är hårdare, men den kommer dock att töja sig.

Jag testa Moto, ruler och Ion i samma Storlek och ion kändes då minst för att den är hårdare.

Burton ION eller SLX?
k, men eftersom jag ska köra mckt park, kommer SLX vara bra eller?

Den har ju massa sköna features, men du säger att den är hård, så min fråga är... för hård?

Burton ION eller SLX?
Jag köpte ION förra veckan, och är riktigt besviken den! Visst... Den är grymt skön men flexet är på TOK för mjukt för att ha en 8 på respons av Burton. Skön sko men inte alls gjord för isig piståkning i Åre...

En bra allround sko dvs, fungerar i pist, puder och park. Med betoning på de två senare..

Någon som har bra tips på boots som är lite styvare än ION? För övrigt tycker jag inte att ION alls passar till deras egna cartelbindningar... Hur mycket jag än justerade. Passar klart bättre i min flux!

Inte alls dålig grejor ION skorna, men lever inte upp till det som dem lovar tycker jag..

Burton ION eller SLX?
Jag själv har ingen erfarenhet av SLX eller ION vet bara att när ja prova ION så vart det mycket stor skillnad mellan den och Rulern. Den kändes riktigt hård.

Om jag var du och åkte mkt park så tror jag inte att jag hade köpt ION iaf, den är nog för hård för parken.

Ett tips är om du köper den över internet. Köp hem den och testa den är du inte nöjd skicka tillbaka den och begär att få pengarna till baka. Om du köper den av en internetbutik HAR man ALLTID rätt till 14 dagars öppet köp/ ångertid.

Det kan du läsa om i distans avtals lagen(tror den heter så)

Burton ION eller SLX?
k, men de kan ju vara bra att testa en annan burton dojja så jag vet ungefär om jag kanske ska beställa hem 42 eller 43

tack för tipsen alla.. jag såg att de va retur rätt på 14 dagar, så de är ju bara testa den och sen skicka tillbaka den om den inte är bra...

liten fråga bara, får man testa den typ i backen? eller är de bara testa lite hemma som gäller?

Burton ION eller SLX?
man får bara testa den hemma.

Eller jaa den ska ju inte se använd ut och alla lapar och liknande som sitter på måste sitta kvar. Grejer du att testa den i backen utan att det syns på något sätt så visst kan du göra de

Burton ION eller SLX?
Tror nästan de räcker om man går i den några timmar så märker man ju om den kommer göra ont.. och man kan ju stå i sina bindings ett tag också...

tack för alla tips, SLX blir det :)

ska dock testa Hail på stadium imorn så jag får lite känsla för vilken storlek jag ska ha :)

Burton ION eller SLX?
..

Parkåkning = Sabbath om du har mycket pengar och Hail om du har lite..

kolla också på Shaun White och Jeremy Jones dojjerna.. de e feta för park..

skalan går från 1-10 de mjukaste har ca: 2-3 och den hårdaste har 10 (Driver X)

jag har kört mycket Sabbath i park och de e supersköna.

åker man 100% park kan man titta på Hail eller de andra mjuka dojjerna . 1-4 i mjukhet.

/Pinn

Burton ION eller SLX?
Men har sabbath de goa snörningarna och alla de där sköna finesserna?

Sabbath har ju gamla snörningarna och de är 7or, de är ju SLX också :O

Senast ändrad:
Burton ION eller SLX?
burtons boots i överlag är rätt junk om jag ska vara ärlig.
'
köpte ett par ion förra veckan, loggade en 4dagar på dom innan jag gav upp, passformen var inte okej för mina fötter helt enkelt. trots antal timmar hos bootfittern.

efter 1,5åkdag med kanske 30åk så var jag in hos honom och det första han säger om innerskon "den här är slut, det finns ingenting kvar i den. hur länge har du åkt med den egentligen?"

köpte ett par nitro team TLS igår, loggade en 5timmar med dom idag, enorm skillnad i flexet och allmän passform för mig. känns betydligt bättre

kolla på salomon/nitro/32 istället är mitt tips

Burton ION eller SLX?
Jag kör numer för DC, men har åkt med både ION och SLX tidigare säsonger. ION är från början aning styvare i flexen, men Burton har en tendens att alltid mjuka upp sig snbbt, så du behöver inte oroa dig för att det kommer att bli för styvt, snarare tvärt om efter halva säsongen. Dessutom har du bara nytta av lite extra stabilitet om du kör stort i parken, men om du mest ska jibba runt och köra boxar och rails kan det ju vara nice med softisar.

Har du stora fötter tycker jag att du ska välja SLX eftersom de är små i yttermåttet och därför slipper hälarna och tårna sticka ut för långt och orsaka "drag" när du lägger feta skär.

Om du inte är insnöad för mkt på just Burton kan jag hett rekomendera DC Juge som jag har kört på den här säsongen. Sjukt skönt med dubbel Boa så att du kan dra åt där du vill. Vill du ha lite softare och billigare är Superpark-bootsen sjukt nice! Drar man åt Boa-lacingen hårt blir bootsen stabila och vill man ha lite flexigare är det bara att dra åt lite lätt.

Pz out
Jocke

Burton ION eller SLX?
funkar alla boots i Burton Cartel bindings?

Och är det värt att köpa DC Shoes Judge när Burton SLX endast kostar 200kr mer?

Senast ändrad:
Burton ION eller SLX?
lossev sa:
funkar alla boots i Burton Cartel bindings?

Och är det värt att köpa DC Shoes Judge när Burton SLX endast kostar 200kr mer?
Klart de passar. Så länge du inte tar en förstor storlek för bindningarna bara..

Föresten vilken hemsida kollar du på ??

Senast ändrad:
Burton ION eller SLX?
Tror att boa systemet är rätt så skönt har kört med något liknande och tyckte det var grymt :D

Tillbaka
Topp