Burton - Kvalité?

snowcop

Ny medlem
Burton - Kvalité?
Jag har alltid gillat Burton och gör det fortfarande. Har åkt på deras brädor sedan 1991, haft flertalet olika modeller sedan dess.
Den enda bräda jag har kört sönder före den här säsongen är en Rippey från -96, åkte då i en quarterpipe och landade på kanten mitt mellan bindningarna. Vad som hände då är att jag fick några sprickor tvärs över brädan mellan bindningarna - fullt förståeligt och brädan byttes in till en ny utan problem.

I år har jag köpt tre stycken olika Customs, samtliga från 2011.

Den första var en Custom Flying V, den sprack i talien efter en skidåkare stötte till mig i liftkön.
Det var ingen hård knuff, kändes inte ens. Men jag såg precis när det hände och därför vet jag att det var det som gjorde att den sprack.

Min andra bräda, en vanlig Custom, sprack i nosen. Liknande skada som Flying V'n.
Överste lagret på brädan släpper och flikar upp.
Den vanliga Custom brädan sprack här i veckan när jag åkte upp på kanten av pisten, alltså mot snö (!)..
Visserligen hårt packad snö, men inte is eller sten.
Det syns dessutom på brädan att den har trycks in några millimeter där den spruckit.

Custom brädans belag har dessutom släppt på ett ställe mitt på belaget, buktar upp på en yta av ett par centimeter. Inte under channel rännan, vilket man hade kunnat tro - utan bara mitt på belaget. Finns inga synliga skador runt det området heller.

Rätt roligt på en bräda som jag har åkt 3 gånger på..

Sedan bindningarna, är inne på mitt andra par Malavita nu.
Det första paret sprack hälspännet på, hela sömmen. Då hade jag hunnit med att åka med biningarna 4-5 gånger.

Jag är ingen expert på brädkonstruktion, men det känns som Burton har prioriterat att bygga väldigt lätta brädor och gjort avkall på hållbarhet. Inget fel i det om man är en sponsrad åkare som kan plocka ut nya brädor så fort de havererar.
Däremot vet jag inte vad den betalande konsumenten tycker om när brädor spricker i nos och tail så fort de får en liten knuff?

Nåväl, ska släpa mig till Stadium (igen) och fråga vad det tycker om att belaget släpper från brädan. Vet att det förmodligen blir en jäkla väntan på att Burton ska få säga sitt igen och att de förmodligen inte kan ordna fram en ny Custom i den längden och bredden ändå.

Inget att hänga läpp över, är just nu i alperna. Det har snöat där uppe på högre höjd och jag har en Custom X som väntar på att få åka av sig. :)

Burton - Kvalité?
Finns mycket vettigare brädor att lägga pengarna på än burton.
Typ Neversummer.

Burton - Kvalité?
Get a lawyer, och ett bra karaktärsvittne att du är en fin pojke.

"heeeej jag har förstört liiiiite av era prylar... 3stycken"

Tillbaka
Topp