burtons online butik?!

P-Linda

Medlem
burtons online butik?!
Tänkte höra om någon lyckats beställa prylar från burtons amerikanska hemsida hit till Sverige?
Det är mkt trevliga priser där, särskilt om man lyckas komma undan tullen och den förb... momsen!

burtons online butik?!
har inte hört talas om att Burton skulle ha en egen onlinebutik i USA, den enda som finns är den som är på test i norge www.burton.no blir nog inte så billigt att skicka därifrån ändå ;)

burtons online butik?!
Japp, dom skickar bara i USA. Vad man kan göra är att gå in på deras dealer locator och kolla onlineföretag i USA. Gå sedan in på deras hemsida och kolla om DOM skickar internationelt. Det man vill att dom skall skicka med är en metod som kallas "PARCEL FORCE", då går det genom Tyskland och in i Sverige via Schenker... Ingen tull!!! Och det är ju det man vill! Om någon gör det så meddela gärna om hur det gick. Intressant att höra andras åsikter.

burtons online butik?!
Herregud mille har du aldrig kollat in priserna i USA och EU. USA har de lägsta priserna men det blir dyrare frakt och man måste betala både tull( typ 3 % för bindningar och 12% för kläder) och moms 25%, och båda dessa förbannade avgifter baseras på den totala kostnaden för varor+fraktkostnad. Gå in på tex blue-tomato.at (Österike)eller eternalsnow.com (USA)och kolla vad grejerna kostar så kommer du också att se ljuset. 1 euro = 9 kr ungefär. Jag kommer aldrig mer att köpa svenskt annat än då det går att få en bra deal.

Det är bra om fler kan se att det finns alternativ till den svenska marknaden så att man kan börja sätt lite press på butikerna att inte vara så jävla snåla. Fan, jag menar om man kan sälja ut till halva priset på rea så borde det väl vara bätttre att ta lägre priser från början så att fler brädor blev sålda innan de måste börja rea ut varorna. Och om butikerna inte vill pruta är det bara att handla hos någon annan.

burtons online butik?!
Det där med Parcel Force lät intressant, funkar det?

Om man handlar på blue-tomato.at kan man välja mellan några olika valutor (ej SEK) och beroende på vilken man väljer så verkar det kunna skilja en del i pris. Jag kollade på Burton Missionbindningar och när man räknade om till SEK så skiljde det en hundring beroende på om man tog £, $, euro eller schweizerfranc. Blev ca 1750 kr som billigast plus 10 euro i frakt, det är några hundra kronor billigare än snittpriserna i Sverige.

burtons online butik?!
M3n för fan kolla in burton C 16. I sverige kostar dom 4500 kr. köper man dom i usa kostar dom 2500 kr. Det kan man väl kalla lite billigare eller?

burtons online butik?!
S-T jag kan förstå din syn på det hela när dte gäller din privatekonomi. Visst är det attraktivt att köpa saker mycket billigare.

Men när det kommer till din senare hälft av resonemang så är du helt ute och cyklar. Det är inte för att vi tycker det är kul, eller för att vi känner för det som saker kostar det det gör. Om du visste vilka marginaler vi handlar med så skulle du inte tro det du gör. Att rea ut saker på 50% när det gäller hårdvara är att gå med förlust, eller med tur plus minus noll. Men gör man det inte så räddar man inte upp några pengar alls. Det är den dystra sanningen för oss butiker.

Räkna in en dålig marginal, hyra, löner och omkostnader så inser man snabbat att det är bättre att baka bröd.

Sedan kan man ju se det hela på ett mer moraliskt sätt...men jag är inte att dömma.....

snön kommer nu!

burtons online butik?!
mwintz.
Att sänka priset betyder ju nödvändigtvis inte alls att man tjänar mindre pengar. Så som priserna är i dag på den svenska marknade så kan det ju knappast ligga på prisoptimum.
Exempel:
Att sälja fem brädor för 6000 ger mindre klirr i kassan än att sälja 6 för 5001 kr.

Det hela beror på hur viljan att konsumera förändras i takt med priset ändras, hurvida det överenstämmer med mina siffror i exemplet lämnar jag osagt men att den svenska marknaden nu skulle ligga på prisoptimum finner jag föga troligt. Att viljan att betala högre priser minskar desto mindre man behöver betala på andra ställen utomlands kommer bara att göra de svenska konsumenterna ännu mera priskänsliga, vilket de svenska handlarna kommer att förlora ytterliggare på.

Jag tror att det går att hitta en prisnivå som BÅDE butiker och konsumenter tjänar på (illusterat med det lilla exemlet ovan) och med ovanstående resoneman till grund tror jag att det finns utrymme för en sänkt prisnivå som kan gynna samtliga inblandade.

burtons online butik?!
Men herregud små låtsaskapitalister som bara ser i svart och vitt. Det finns något som folk inte tänker på, förutom mwintz som driver butik om jag inte minns fel, och det är att det finns en fin liten regering i detta land som bygger sin makt på att de har gjort folk beroende av att få bidrag, och detta har de löst igenom en otroligt innefektiv offentlig sektor. Visserligen löser vi inga problem genom att göra som i USA, för då får vi andra problem, nämligen att även om vi kan lyxkonsumera mera, så måste vi sparka alla inkompetenta inom det offentliga och då blir de arbetslösa vilket leder till att de antingen måste få bidrag eller får gå i missär, och, ja, även om du har ett par C16 så kanske inte det är det ultimata målet?

Det lilla exemplet ovan är totalt idiotiskt, med tanke på att du får dra bort ungefär 50 % på arbetskraft, lokaler, skatter osv. Vad får du då:

6000*5/2=15000
5001*6/2=15003

Men hur långt kan du då gå med detta? Du får sänka priserna för att få mer folk att köpa. Vilket leder till att marknaden blir mättad, vilket leder till att man får höja priset, vilket leder till att det tillslut blir en balans, och eftersom folk uppenbarligen köper grejjerna så råder den balansen nu?

burtons online butik?!
mans_hilling.. du har väl en bra poäng men ditt räkne exempel fungerar ju inte.. 6 brädor kostar troligen mer i inköp än 5 stycken.. ;)

burtons online butik?!
Jag tänker inte ha något ekonomiskt anförande utan tänker bara skriva om "Parcel Force".
Jag har beställt kläder 3 ggr genom ett företag som heter Tactics boardshop, www.boardtactics.com. Detta har fungerat mycket bra! 1:a ggn jag beställde tog det 4 dagar att få grejorna efter att jag hade fått orderconfirm från dom. Denna gång behövde jag inte betala varken tull eller moms, fick dessutom grejorna hemlevererade till dörren! Tack och bock! 2:a gången jag beställde tog det istället 12 dagar och jag fick betala hela baletten... inte så kul. 3:e ggn gick det återigen väldigt snabbt och inget skulle betalas, hemleveransen var också ett faktum...nice!
Jag tog nu kontakt med de som levererar i Sverige, Schenker. De berättade att om företaget som skickar i USA skickar med USPS(United States Postal Service, deras post dvs) och metoden Parcel Force, så går varorna via Tyskland till Sverige och Schenker. Detta går mycket snabbare och inga avgifter tycks tillkomma. Enligt Schenker skulle det vara möjligt för företaget i USA att välja hur dom vill skicka och det skulle desutom vara mycket billigare att sända med Parcel Force.
Detta som jag skriver om är enbart mina erfarenheter och absolut inga löften, jag kanske bara har haft tur de gånger jag har sluppit betala. Problem som kvarstår är:
-Vad händer om dom skickar med typ UPS eller DHL?
-Har jag bara haft tur?
-Kan företagen verkligen påverka?
OSV...
Det vore intressant att höra andra beställares erfarenheter för det är onekligen ett sätt att spara några kronor!
En god idé är att kontakta företaget i USA per TELEFON, inte mail, innan ni beställer, detta för att få klart för er hur allt verkligen ligger till...
Ledsen för den hemska berättartekniken, hungrig som fan!

Snart måste snön komma!!!!

burtons online butik?!
Mats
Att det skulle råda någon optimal balans på marknaden och att vi nu skulle befinna oss vid prisoptimum bara för att folk handlar lite grejer kan jag inte riktigt köpa. Men vem vet det kanske bara är jag som tycker att prisnivån är hög. Men att man skulle höja priset vid en mättad marknad låter ju otroligt bakvänt. Det är ju knappast högre priser som ökar konsumtionen. Folk vill alltid köpa nyare och bättre grejer så en mättnad på marknaden tror jag inte kommer att uppnås genom en liten prissänkning. Visst fler grejer kommer att köpas, men samtidigt så kommer fler grejer att bli utslitna och föråldrade vilket leder till förnyad efterfrågan.

OK exemplet var inte helt bra eftersom jag använde mig av pris per bräda istället för vinst per bräda, med principen är den samma. Prisoptimum är det pris som genererar maximal VINST (inte max omsättning) för de som är verksamma på marknaden. Allt jag säger är att utifrån prisoptimum- metoden så jag tror att både handlarna och konsumenterna skulle tjäna på en generell prissänkning. Alla skulle bli lyckligare, handlare som kunsument. Men om jag har fel och vi redan befinner oss vi den optimala prisnivån så är ju allt som det ska. Peace, love and understanding.

Tack Theoldskipper för tipset. För tre år sedan beställde jag från USA (bigdeal) och det skickade med UPS och då fick jag betala både moms och tull, så undvik UPS.
Fler butiker i EU:
fifty-eight.de
chb-boardshop.de
msp-trendsport.de
hot-zone.tv
freestyle-shop-de
snow24.de
boardshop.at

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp