Buss med Lion alpin/hojmark vs flyg med Nortlander

aepe

Ny medlem
Jag har två alternativ inför sportlovsresan till alperna:
-Buss med Lion alpin ELLER flyg med Nortlander.

Boendena är exakt de samma och liftkort är tillagt på lions pris, så skillnaden blir ~1500 SEK. Flyget med Nortlander är rimligt nog det dyrare alternativet. (en liten joker är langley-buss med samma boende å liftkort som är 300 kr dyrare än lion)

Så borde valet vara lätt, när de ändå skiljer så pass lite?

Ska tillägga att jag har inga fobier för att flyga eller tycker inte att de är direkt jobbigt att åka buss. Visionen är att komma till Val Thorens.

åkte buss med lion förra året till just val thorens, det var segt... flyg om du inte e väldigt sugen på att spara pengar...

Har aldrig tagit flyget till alperna, där kommer väl min fobi in... Har istället åkt buss med Lion under många år och jag tycker det funkar bra! Visserligen tar resan ett flertal timmar men har du inga problem att sova under trånga förhållanden;) så är det ett bra alternativ. Anslutningsbussen kan dock vara ganska så seg. Ju närmare Malmö du bor, desto gladare kan du va...

Bor i Stockholm. De blir ju iofs lite segt att ta anslutningsbussen 02.50, och när man förhoppningsvis har somnat ska man upp och packa om i Malmö.

Se där ja, då får du vara uppe med tuppen. Destinationsbussen brukar avgå från Malmö runt 14-tiden, då hinner du sova lite... Sen har du från 20 timmar och uppåt i restid beroende på vart du ska. Det är några timmar i buss men stelheten i kroppen brukar släppa framåt veckan... haha... nä då, dom där timmarna går fortare än vad man tror och det brukar vara värt det när man väl kommer fram.

att åka buss är inte speciellt jobbgt när man väl kommit på bussen så sitter man bara där, har med sej mycket fika och tittar på massor med film... nästan lite mysigt faktiskt! dock att åka buss med lion är enligt mig as-jobbigt av två anledningar, det första och jobbigaste är när du kommer till malmö så har man suttit in sig i ett antal timmar, man har klarat av den jobbiga biten med att sno åt sej en bra plats på bussen och stressat in sitt bagage. Då ska man helt plötsligt lasta ur hela bussen, sätta på sej skorna igen och plocka ihop allt skit man har haft med sig i handbagaget för att behöva stressa in i en annan buss. Dock för att de inte ska få några förseningar i Malmö så kommer man ju ofta 1-2 timmar innan avgången för nästa buss. Då ska man sitta på deras inte alltför spännande terminal och vänta skitlänge, plus att man måste ha en kompis som springer runt bland bussarna för att säkert komma på bland de första så man får bra plats till hela gänget....
Det andra jobbiga är alla dryga barnfamiljer och äldre gubbgäng som åker med lion och andra resebolag. De bara klagar hela tiden och har man otur som vi hade så får man med en unge på 8 år som bara skriker hela natten :(

nää om du absolut ska till val thorens så välj flyg just för att bytet i Malmö är grymt jobbigt!

Annars är mitt förslag helt klart att åka med Rollin'Snow till Serre Chevalier istället, på deras buss slipper du både barnfamiljer och något byte i Malmö, där är det Stockholm-Alperna direkt....

Åker alltid själv Buss, inte för att det är billigare utan för att man får minst en skiddag mer oftast två gemfört med flyget!

Det är värt de extra timmarna det tar.. och har man otur så tar det längre tid med flyg än med buss..

Åkte till St Anton i vintras med buss, tar ca 24 timmar. nån dag senare kom flygästerna ner, dom hade fått landa i munchen pga av vädret, sedan ta bussen till St anton :) Det tog längre tid för dem att komma till St Anton än vad det gjorde för oss, underbart att flyga ibland!

Kör hårt!!

Vanligtvis går det väl snabbare att flyga jämfört med att åka buss?
Varför får man då extra skiddagar om man åker buss?
Jag får inte ihop logiken.

Nizzon: olika avresedagar, buss åker ner fredag morgon, möjlighet att åka på lördag, flyget åker ner på lördag , kommer fram lör em. Hemresan är tvärtom, bussen åker iväg senare. Flyg tar mer tid än vad man kan tro, du måste vara där ett par timmar innan och så måste man ha transfer upp till 5 timmar. Buss är grymt mkt enklare för packningen också inget problem med skidor och övervikt.

hej!
har själv jobbat för lion förra vintern i chamonix, bussen är att rekommendera för som dem andra nämt tidigare är det billigare, du får till och med 2 extra skiddagar om du är sugen, det är oftast ganska härlig stämmning på bussen bland resenärer samt reseledare, och det tar faktiskt ganska ungefärligen samma tid att ta bussen som att flyga! ska du flyga till val thorens eller val´d´isere då har du bara där 4 timmar i transfer från flygplatsen! häng på till chamonix, så kanske vi ses i vinter! MVH Frida

Tack för svar! undrar om någon vet busschemat me rollinsnow? alltså ungefär när man drar från stockholm..

Åk aldrig med nortlander, och framför allt inte till val thorens med dem. Noll service och vm-guld i klydd.

klydd:kludd? (strul)
Vad jag har märkt inom lion är att du får 2 skiddagar extra om du tar buss jämfört med flyg. Åkt ett par gånger med dem, lärt mig att sova på bussen och klarar man det så är inte resan så lång :D

Tillbaka
Topp