Buss mellan Geneve och ValD?

• Trådstartare Trådstartare Moe
  • Start datum Start datum

Moe

Ny medlem
Hej. Ska reservera en bussbiljett från flygplatsen i Geneve till ValD, detta på sidan alpski-bus.com. Undrar om det är ngn som kan svara på följande?
Ska jag boka från "geneve airport secteur international" till "ValD gare routiere" Hinner man på två timmar mellan landning och bussavgång? Hämtar man ut biljetten och betalar på flygplatsen?
Tack på förhand//Erika

jag kan inte riktigt svara på vad du ska boka. men ifjol bokade jag och min polare inte, och ingen annan som jag känner till som tog bussen från flygplatsen bokade heller. bussen brukar vara ganska halvtom (typ åtta pers när vi åkte).

så om du gör som vi gjorde ifjol: flyg dit, leta dig fram till buss-disken, boka närmaste buss. se dock till att vara där före 19.00, för det är sista bussen per dag.

angående tid från ankomst till bussresa så kan det nog vara varierande. vi hade köpt endast flygstol med sts-resor och kom då till en terminal som låg en bit från huvudbyggnaden, så vi fick leta oss fram över trottoarer och lite sånt. lite knixigt sådär, om man inte riktigt vet var man ska (som vi).

jag vet inte riktigt var reguljärflygen från sverige landar, men om du köper flygstol med ngt resebolag kan du nog räkna med att hamna dit vi kom.

jag håller med krister; jag flög med kilroy reguljär förra året och när jag hämtat ut mitt bagage och kom ut i ankomsthallen fanns biljettdisken med bustickets precis framför mig..
så enkelt var det, du behöver nog inte oroa dig, det kommer finnas plats på bussarna. jag hade nöjet att bla resa med ett tyskt par där mannen hade en tyrolerhatt! den du!
ses i dimman...

Visst kan du ta de vanliga bussarna men du kan också kolla på sidan www.a-t-s.net och boka transfer direkt. Jag har uttnyttjat dem till Chamonix och då har de kostat lika mycket som de vanliga bussarna och varit mer flexibla vad gäller tider och var de lämnar dig!
Lycka till

Gustav

Som sagts ovan är det nog inte nödvändigt att förboka.
Dock gäller att landa innan sista bussen går, själv hade jag för mig att det var kl 17.30.
Reguljärflyget landar i vanliga byggnaden, busshållplatsen rätt utanför förbi korttidsparkeringen. Har man riktig (o)tur landar man i den delen av Geneves flygplats som ligger i Frankrike. Första gången jag hamnade där hittade jag varken ut eller in och busshållplatsen låg två trappor ner på en bakgård. Men det funkade ju det med. I värsta fall får man ju sjunka så lågt och osnobbigt som att fråga nån arbetare i huset. Sånt där löser sig ju alltid.

Boskapsbussarna är ju ena hääärliga uppfinningar. Och tid tar det. Så lite valuta får man för det svinigt hutlösa priset.

Om du åker i lågsäsong kan man alltid fråga nåt resebolag om de har plats. Fråga nån guide, så kan de ibland sälja en bussplats till dig för nån hundring!! Detta har jag gjort förut. Fråga inte de som står vid skranken utan fråga guiden vid bussen. Det finns många svenska, danska, engelska bolag som kör från Geneve.
Lycka till!

Tillbaka
Topp