butiksracer vs riktig

sweethood

Ny medlem
butiksracer vs riktig
Har varit i några affärer och hittat en del olika skidor. En del säger att de kallas för butiksracer men vad är egentligen för skillnad mellan en riktig race-skida och de som kallas för butiksracer?

Senast ändrad:
butiksracer vs riktig
Skriv in "race stock" i sökfältet så får du en del träffar ang. detta.

Butiksracer är till för friåkning i pisten, oftast för ganska avancerade åkare som gillar att ha "samma" skida som Ted, Aksel och Lindsay. Har ofta vibrationsdämpare och andra gadgets.

En riktig racerskida är gjord efter de mått osv som FIS-reglementet säger att en skida ska ha för att få tävlas på. De är oxå gjorda för att pysslas om av en serviceman ofta och kan vara lite ömtåliga i belag och stålkant jämfört med en butiksskida.

Ovan nämnda åkare har säkert tillgång till skidor som den lokala alpinklubben aldrig får lägga vantarna på men som rent konstruktionsmässigt är rätt lika. Butiksracern har ofta ingenting med raceskidan att göra förutom ett liknande top-sheet.

butiksracer vs riktig
Snowgod sa:
Ovan nämnda åkare har säkert tillgång till skidor som den lokala alpinklubben aldrig får lägga vantarna på men som rent konstruktionsmässigt är rätt lika. Butiksracern har ofta ingenting med raceskidan att göra förutom ett liknande top-sheet.
Jag misstänker att det är skillnad på innehållet i skidorna men påverkar det åkningen nämnvärt? Och i så fall hur?

butiksracer vs riktig
Ett par race stock är styvare och mer dämpade för att gå optimalt på hårt och slagit underlag i höga hastigheter. Detta innebär att de går som tåget så länge underlaget är hårt (läs stenhårt) men blir en rejäl utmaning i en mjuk och uppkörd pist. Tungt och stabiilt är känslan.

De håller FIS reglernas mått vilket innebär att ett par storslalomskidor har en skärningsradie på 31 (edit: ska vara 35 ) meter (rätta mig om jag har fel) vilket i kombination med en styv skida blir stort, för stort för de flesta av oss.. En slalomskida kan däremot vara otroligt rolig även för en amatör, testa! :-)

/MM

Senast ändrad:
butiksracer vs riktig
Jag får en känsla av att det är som att köra Skoda (Felicia) eller MB (feting). MB är stabil och trygg i höga hastigheter och är kanske lite otymplig i stan. Medans i Skodan är man lite rädd när man kör på autoban men helt ok stadsbil.

Det går lätt att känna skillnad på skidorna när man håller i dem då det ena känns lite klenare än den andra.

Skraltig vs robust?

butiksracer vs riktig
sweethood sa:
Snowgod sa:
Jag misstänker att det är skillnad på innehållet i skidorna men påverkar det åkningen nämnvärt? Och i så fall hur?
Allt innehåll i skidan gör skillnad. Det påverkar åkningen i högsta grad.

Trä, kompositmaterial, epoxy osv. Det finns otal varianter av allt och det går att kombinera på olika vis för att få önskade egenskaper i skidan. Störst inverkan på egenskaperna har träkärnan, vilka träslag som man väljer i den och hur dess form och profil ser ut.

Det finns flera bra videoklipp på youtube som visar hur det går till att tillverka en skida och en hel del trådar på diverse forum. Hämta dricka och nörda loss...

butiksracer vs riktig
Jo tack, jag har sett ganska många filmer och serier i ämnet. Det är en viss skillnad i maskinpark mellan tillverkarna Atomic och Åre skidfabrik :). Och då gillar jag Åres bättre.

Men jag hittar inte så mycket info. om skilnaden mellan tex. Redster och race (båda Atomic) och
jag antar att det är samma egenskaper på korta som långa skidor, förutom hårdheten då kanske.

butiksracer vs riktig
sweethood sa:
Jag får en känsla av att det är som att köra Skoda (Felicia) eller MB (feting). MB är stabil och trygg i höga hastigheter och är kanske lite otymplig i stan. Medans i Skodan är man lite rädd när man kör på autoban men helt ok stadsbil.

Det går lätt att känna skillnad på skidorna när man håller i dem då det ena känns lite klenare än den andra.

Skraltig vs robust?
Mer som en Formula 1 mot en vanlig simpel premiumbil som Audi, BMW, MB m.fl. Dvs ska du köra racing på bana är valet enkelt men om du ska ut och "friåka" i vanlig trafik kanske något mer lätthanterligt är att föredra ... ;-)

/MM

Senast ändrad:
butiksracer vs riktig
Mountain_Man sa:
Mer som en Formula 1 mot en vanlig simpel premiumbil som Audi, BMW, MB m.fl. Dvs ska du köra racing på bana är valet enkelt men om du ska ut och "friåka" i vanlig trafik kanske något mer lätthanterligt är att föredra ... ;-)

/MM
Och en mer lätthanterlig skida skulle kunna vara RTM80 eller butiksracer... eller vad?

Om vi är inne på race. Jag tänkte mig raceskida = fixad R1 efter regelverket och en butiksracer = R1 i std. Utförande (motorcykel). Lätthanterligt = Bandit 600?

butiksracer vs riktig
sweethood sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Om vi är inne på race. Jag tänkte mig raceskida = fixad R1 efter regelverket och en butiksracer = R1 i std. Utförande (motorcykel). Lätthanterligt = Bandit 600?
Skulle snarare säga YZR-M1 istället för fixad R1a. Rikigt race stock är byggd för tävling, precis som M1an.

butiksracer vs riktig
Tack.

Läste precis i en annan gammal tråd att man inte ska prova racestock-skidor om man valt butiksracer. Stor skillnad och man vill egentligen inte ha något annat efter det.

butiksracer vs riktig

@Snowgod har helt rätt.

Race Stock / FIS skidan:
Alltid träkärna för att öka vridstyvheten.
Det gör dem också betydligt styvare och mer krävande.
Jag kör fritt på ett par atomic d2 race (butiksracer) och lite bana med FIS lagg
Redan på min nivå gör det mkt stor skillnad på hårt underlag.

Skidorna paras efter hårdhet för noggrannhet.
Ibland märks de. Atomic/Solomon anger nedböjning i mm för fram och bak.
Standard sl herr brukar vara 37/27 mm.

Smalare stålkanter för lägre friktion.
Detta har jag aldrig märkt.

Mjukare stål, går att få betydligt vassare.
Håller skärpan betydligt kortare.
Bryner man ofta blir skidan toppenbra.
På min nivå är det mkt viktigt.

Belaget är mer poröst för att ta valla bättre.
Vallar man inte ofta blir belaget skitigt.
Bara jobbigt tycker jag.

Tips
I parallellslalom kör de bla 175cm R16.
Har testat Atomic/Salomon.
Toppen bra skida för friåkning.

En lagom åkt FIS sl alt gs skida har mjuknat något och kan därmed vara ett bra köp.

Med en för mjuk pjäxa så får man inte ut det sista, bästa ur FIS skidan.

butiksracer vs riktig
Herr SL har R 12,5 m
Herr GS min R 35 m
Tidigare 27.
Ännu tidigare 22 och innan dess tror jag det var fritt.

Dam GS R 30.
Tidigare R23

Tror att man fortfarande kan beställa 23 o 27 m lagg.
Många veteraner åker Dam R 30.

Notera dock att radien är teoretisk.
Man ''mäter när skidan ligger platt på golvet''
Gör man den riktigt mjuk får den kortare radie i praktiken.

butiksracer vs riktig
sweethood sa:
Vart i skiten ligger tex en Elan SLX comp?
Head iSpeed?
Fischer WC?
Fischer Race?
Elan SLX Comp = Butiksracer med slalomskärning
Head i Supershape Speed = Premium friåkningsskida för pist
Fischer WorldCup serie = Finns ett antal olika modeller, men är FIS godkända dvs. tävlingsskidor = race stock
Fischer Race serie = Finns ett antal olika modeller. Friåkningsskidor för pist. Ej FIS

Ett annat exempel på skillnad mellan tävlings- och friåkningsskidor (race stock / butiksracer) . Völkl Racetiger Speedwall GS UVO http://www.voelkl.com/skis/alpine/racetiger/rt-speedwall-gs-uvo.html är en grymt kompetent friåkningsskida för pist (träkärna och allt ...) men är ingen tävlingsskida. Längsta längden är 185 cm och har en skärningsradie på 20, 3 meter. Grym skida som passar de allra flesta bättre än en GS race stock med 35 meter skärningsradie. http://www.volkl.com/us/skis/alpine/racetiger/racetiger-gs-race-stock-wc.html Att den inte är FIS är ingen nackdel för de flesta av oss ...

/MM

EDIT: Här finns en bra kategorisering av olika skidmodeller https://www.skitreff.de/de/shop/artikel/gruppen/50996.ski.html Slalom Carver är slalom friåkningsskidor, Race Carvers är är storslalom (nåja) friåkningsskidor och Renn Ski är tävlingsskidor , Race Stock! DS.

Senast ändrad:
butiksracer vs riktig
sweethood sa:
Tack för informationen.
Så en Fischer WC = F1?
Njae ... kanske inte riktigt. Världscupsåkarna kör på specialbyggda skidor som är anpassade till deras individuella önskemål och behov. Race stock är motsvarande skidor men i massproduktion, men när nog ... ;-)

Det gäller alltså Fischers FIS-skidor. Fischer har en tendens att använda beteckningen WC både här och där ...

/MM

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp