Völkl Peregrine 82 vs Matra M7

hassel99

Aktiv medlem
Ja jag vet att det kanske är två helt olika skidor men tänkte kolla om det finns några likheter som noterats av de som faktiskt kört båda.

Är riktigt sugen på ett par M7 men inte lyckats uppbringa några för test men däremot testat Peregrine 82 och uppskattade dem.
Känner man överhuvudtaget igen sig på M7 eller är det två helt olika känslor när man åker på dem?

Jag har kört båda i närtid. Körde ett par 177cm långa P82 i förra veckan och ett par 184cm långa M7:or igår söndag

P82 är mer en pistskida som svänger på rejält om du vill, men tål långa svängar i hög fart. En fantastisk rolig skida att åka i pisten med, den funkar på is men även om det är puckligt och slaskigt. Givetvis går det att köra offpist med den med, framförallt i svenska förhållanden. Men primärt är det en pistskida för alla förhållanden.

Brukar oftast köra M7:an i 177cm längd, men var lite sugen på att testa den längre varianten, så körde den igår, och den är i andra änden utav vad man kan kalla all-mountain. Den svänger inte alls lika kvickt utan känns mer som en bred och allroundigare storslalomskida som du kan åka både pist då den har ett grymt is-grepp, men även ta dig utanför pisten.
När man kör den kortare längden så svänger den mycket mer, så beroende på hur lång och framförallt vad man väger, ska man ta i beaktning på vilka egenskaper man vill åt av skidan.

Så lite förenklat kan man säga att Peregrine mer svängig och pistigare
Medans Mantran är mer storslalom chargig allround.

Så rekommendationen är mer vad du vill ha för typ av åkning, kör du mest pist eller vill du verkligen kunna köra överallt.
Men försök verkligen testa. De flesta störra skidorter brukar ha något test-par.

Följer också detta med intresse... (så småningom behöver mina Deacon 80 kompletteras...) och måste påminna mig själv om att när jag ser prislappen på Peregrine så ingår faktiskt bindningen.

Själv har jag inte varit i närheten av att "trampa igenom" mina Deacon 80 men så bor jag inte i Åre heller och är bara en glad amatör. Har av egen erfarenhet från Deacon 80 känslan att längden på dessa skidor (och kanske alla Völkl diskuterar här?) bör väljas med viss försiktighet, dvs de längre modellerna behöver tydligt mer fart/kraft/vikt, och det låter som att Zerodes ord ovan bekräftar det? Kan ju tolkas positivt, dvs om man befarar att modellen är litet "för kompetent" för den egna förmågan så kan man välja en kortare längd och bli nöjd. Zerode?

Jag har kört båda i närtid. Körde ett par 177cm långa P82 i förra veckan och ett par 184cm långa M7:or igår söndag

P82 är mer en pistskida som svänger på rejält om du vill, men tål långa svängar i hög fart. En fantastisk rolig skida att åka i pisten med, den funkar på is men även om det är puckligt och slaskigt. Givetvis går det att köra offpist med den med, framförallt i svenska förhållanden. Men primärt är det en pistskida för alla förhållanden.

Brukar oftast köra M7:an i 177cm längd, men var lite sugen på att testa den längre varianten, så körde den igår, och den är i andra änden utav vad man kan kalla all-mountain. Den svänger inte alls lika kvickt utan känns mer som en bred och allroundigare storslalomskida som du kan åka både pist då den har ett grymt is-grepp, men även ta dig utanför pisten.
När man kör den kortare längden så svänger den mycket mer, så beroende på hur lång och framförallt vad man väger, ska man ta i beaktning på vilka egenskaper man vill åt av skidan.

Så lite förenklat kan man säga att Peregrine mer svängig och pistigare
Medans Mantran är mer storslalom chargig allround.

Så rekommendationen är mer vad du vill ha för typ av åkning, kör du mest pist eller vill du verkligen kunna köra överallt.
Men försök verkligen testa. De flesta störra skidorter brukar ha något test-par.
Tack för bra input.
Är en M7 177cm som gäller isåfall för att få lite mer svängighet.

Var även en 177cm Perigrin jag testade.

Endast pist är aktuellt :)

Följer också detta med intresse... (så småningom behöver mina Deacon 80 kompletteras...) och måste påminna mig själv om att när jag ser prislappen på Peregrine så ingår faktiskt bindningen.

Själv har jag inte varit i närheten av att "trampa igenom" mina Deacon 80 men så bor jag inte i Åre heller och är bara en glad amatör. Har av egen erfarenhet från Deacon 80 känslan att längden på dessa skidor (och kanske alla Völkl diskuterar här?) bör väljas med viss försiktighet, dvs de längre modellerna behöver tydligt mer fart/kraft/vikt, och det låter som att Zerodes ord ovan bekräftar det? Kan ju tolkas positivt, dvs om man befarar att modellen är litet "för kompetent" för den egna förmågan så kan man välja en kortare längd och bli nöjd. Zerode?
Du är är inne på något där faktiskt. Skidorna blir ju mer lättåkta om man går ner lite i längd.
Sen är det sant som du säger med, bindningarna ingår i Peregrin, det måste man komma ihåg.

Tack för bra input.
Är en M7 177cm som gäller isåfall för att få lite mer svängighet.

Var även en 177cm Perigrin jag testade.

Endast pist är aktuellt :)
Ska se om jag får till lite kvällsåkning imorgon, då ska jag testa ett par M7or i 177cm längd, har inte åkt på några den här säsongen.
Men gillade att de svängde mer än föregångarna kommer jag ihåg från förra året.

Om du bara ska köra pist, så måste du verklingen testa och jämföra.
De är som sagt rätt olika, så då ser du vilken som passar din åkstil bäst.
Båda gör sitt jobb mer än bra, så då är det mer upp till dig vad du föredrar :D

Blev aldrig ngn provkörning med M7 men köpte mig ett par Peregrine 82 177cm som har körts ett par dagar.
Supernöjd och de är riktigt bra. Första dagen med lite mjukare i backen funderade jag på om jag kanske skulle valt 182cm men nästa dag med lite fastare underlag och då det gick lite fortare i backen passade de perfekt.

Riktigt bra grepp i backen och litar på dem 100%. Funkar även med lite uppkört så mina Enforcer 94 behövde aldrig plockas fram.

EDIT: Anledningen till att jag funderade på 182cm var att det svängde på rejält med 177cm. Med fastare underlag gick det fortare och då passade aktuell svängradie bra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp