bygga egen replift?

• Trådstartare Trådstartare Allemaaan
  • Start datum Start datum
A

Allemaaan

Guest
bygga egen replift?
tja, ja som rubriken lyder är det nån som har gjort det? och funka den etc.

bygga egen replift?
asså jag tänker en slags rep lift med ett långt rep som man håller i sig och repet vänder sen på "toppen" av backen, har en liten, liten backe på tomten nämligen , inget nämvärt.

bygga egen replift?
tack tror du att man behöver en så anvancerad tänker mig en sån som i tv-serien pistvakt tex.

bygga egen replift?
tänkte att man har både slutet på liften och början ser likadant ut där e det ju som ett hus uppe på tomten.

bygga egen replift?
Tror det är svårt att göra liften mycket enklare en den där, har dock inte sett pistvakt så jag vet inte hur den såg ut

bygga egen replift?
Nu är jag sämst på teknik men jag kan tänka mig att det faktisk behövs något som driver repet där nere (en generator) Jag tror faktisk att huset där uppe redan fanns där och utnyttjas på samma sätt som där nere, bara det att det ger bättre skydd.

bygga egen replift?
För det första så behöver du en motor, ingen generator.
En generator är motsatsen till en motor, snurrar man på en generator så får man ström , precis som den som driver lyset på en cykel.

Sen måste nog motorn stå där uppe eftersom du ska använda rep och inte kommer få så bra spänn på grejerna.

En riktigt stollift kan ha motorn där nere men dom har antingen gigantiska betongblock eller hydraulik som spänner vajern så då funker det ändå.

bygga egen replift?
haha, i pistvakt har de en gammal plåtfälg från ett bildäck som snöret går runt i ena änden av liften. om du tror på den idén så är det ju bara att köra på.. tvivlar dock på att det funkar så jävla bra. :P
sen är säkert liften i pistvakt jätteverklig och fugerar säkert skitbra i verkligheten..

Senast ändrad:
bygga egen replift?
bara ha ett rep så du kan dra dig upp för backen ett stort jobb att bygga en lift.

Du kan ju bara göra en lift så kan nån ju veva upp dig :D

bygga egen replift?
riktigt coolt projekt.... jag hade mer än gärna bidragit med den kunskap som jag tyvärr inte har men låt oss gärna veta hur det går

// Fredrik

bygga egen replift?
japp självklart om det blir nåt av det så ska jag självklart rapportera om det här på freeride

Senast ändrad:
bygga egen replift?
romo sa:
För det första så behöver du en motor, ingen generator.
En generator är motsatsen till en motor, snurrar man på en generator så får man ström , precis som den som driver lyset på en cykel.

Sen måste nog motorn stå där uppe eftersom du ska använda rep och inte kommer få så bra spänn på grejerna.

En riktigt stollift kan ha motorn där nere men dom har antingen gigantiska betongblock eller hydraulik som spänner vajern så då funker det ändå.
Tack för att du sade vad en generator är för någonting. uppskattar det. Folk verkar inte veta vad en generator är tillför

bygga egen replift?
På 70- och 80-talet fanns det sådna här grejer att köpa. Borde dyka upp på Blocket. Det fanns en portabel variant man kunde bära med sig, sätta fast den i snöankare och köra. sedan skotern Larven som lenko i Östersund gjorde. Den la man upp på sidan monterade repliftstillbehöret och sedan var det bara att åka. Lennart som startade Lneko och uppfann Larven har berättat att han hade tre stycke på raken varje år i maj-juni på Getryggen.

bygga egen replift?
Skare sa:
På 70- och 80-talet fanns det sådna här grejer att köpa. Borde dyka upp på Blocket. Det fanns en portabel variant man kunde bära med sig, sätta fast den i snöankare och köra. sedan skotern Larven som lenko i Östersund gjorde. Den la man upp på sidan monterade repliftstillbehöret och sedan var det bara att åka. Lennart som startade Lneko och uppfann Larven har berättat att han hade tre stycke på raken varje år i maj-juni på Getryggen.
Stämmer fint. Och det finns att hitta på blocket och liknande för inköp. Skitenkelt faktiskt. Vi har haft en i slalombacken i Åre, bredvid puckeln, det var dock en fast motor men en som enkelt kan flyttas med biceps och en skoter.
En gammal larven i bruksskick kan du få för ca 5000.

bygga egen replift?
helt sjukt projekt. Vad ska du ha för motor? de lär ju gå åt endel energi. Föra att spara in lite power borde du ha så du startar den när du är nere och stänger av den där uppe, om du tänkt dig en eldrivning så undrar jag vad du är för snubbe som har monster tilförsel av ström till huset eftersom en motor som klarar detta lär dra endel.

bygga egen replift?
hmm det kanske kan vara nåt:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=19270888

bara går med denna om man tar den änden som hänger ner och hänger fast i nåt te.x på ett träd på toppen och sedan den andra längst ner sedan ser till att vajern vänder sedan sätter man på nåt slags handtag att hålla i vajern eller fixar grymt slitstarka handskar

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp