Bygga hopp?

• Trådstartare Trådstartare Apelsinjuice
  • Start datum Start datum
A

Apelsinjuice

Guest
Bygga hopp?
Tjolahopp! Historielektionen borttagen och för att göra lång historia kort:
Jag åker skidor och vill bli bättre på att hoppa =)

Nog med historielektionen och till fakta!;
Jag bor i halmstad och där finns det ingen skidbacke i närheten, men jag känner till lite branta backar i krokarna som jag tänkte att man kanske skulle kunna bygga ett hopp nerför. Därför undrar jag vad man behöver för det? Räcker det med en snöskyffel eller borde man bygga ett hopp och slänga snö på? Och hur hårt behöver man packa snön?
Och om man behöver bygga ett hopp, hur gör man det?

Hoppas jag postar rätt och ni förstår vad jag menar!

Senast ändrad:
Bygga hopp?
woooooww! du behöver inte dra hela din lifestory här! men om du ska bygga hopp föreslår jag att du bara drar upp en fet snöhög shapar den till ett fint hopp och saltar rikligt.

Bygga hopp?
Jo... Man måste ju presentera sig när man e ny =)
Salta = slänga salt på hoppet eller ta i när man hoppar?
Annars, behöver man inte packa ganska hårt om man ska få till ett bra hopp?

Bygga hopp?
jo packa så hårt det går och sen släng på salt ( så blir det ännu hårdare )

Bygga hopp?
Nog med historielektionen och till fakta!;
Jag bor i halmstad och där finns det ingen skidbacke i närheten,

Ligger inte Halmstad nära Vallåsen ?

Senast ändrad:
Bygga hopp?
ca 5 mil till vallåsen som ska ha nån slags funpark, har aldrig vart där dock. sen ligger även kungsbygget på ungefär samma avstånd.
när det gäller o bygga hopp hemma så skulle jag rekomendera dej att om möjligt bygga en liten kulle nu på sommaren som grund till hoppet för jag antar att ni vanligtvis inte har monstruöst mycket snö där o då kan det va skönt om halva redan e fixat, sen e det bara o slänga på ett par dec o packa o bygga en kick i början av hoppet.

Bygga hopp?
jo, vallåsen ligger för långt bort för att man ska kunna ta sig dit varje dag.
Detdär med kulle är ju en bra idée men jag vet inte var jag skulle kunna fixa en i så fall.

Bygga hopp?
ja har du nån liten backe eller nått du kan få fart ifrån så är det väll bara o börja skyfla jord i en skotkärra o dumpa i en hög eller om nån har en minitraktor eller liknande så går det mycket fortare, obs om du tänkte bygga nånstans där nån bor o verkar bry sej om marken kanske du borde fråga dom först så du inte bygger i onödan o dom tar bort det sen. vi har ett här i en backe me belysning som leder ut på en bondes äng, smidigt som faan, går o hoppa om det kommer en dec snö.

Bygga hopp?
Det skulle inte gå att ha den på min tomt, men det skulle ju vara kul om man hittade ett ställe att bygga en stor kulle på =)

Men får man bygga en kulle var man vill så länge det inte är på någons tomt?

Bygga hopp?
ös på me snö fråga hjälp av polare så orkar man bygga fetare och större men som alla säger snö shapa till sen kan du salta en hälla vatten på om du häller på vatten så först shapar du lite halv bra sen på med vatten platta till me handskarna sen på med litte till snö så blir det sten kan för att det blir is i grunden så brukar ja göra iallafall

Bygga hopp?
tr4pp sa:
Hjalle_S sa:
va faan... de har jag aldrig hört talas om att man ska salta hoppet :S hur gör man? vilket salt? :P blev lite nyfiken...
spring in på närmaste mcdonalds och ta så många såna där små saltpåsar som du kan, töm helst hela jävla behållaren. nej men vanligt grovsalt som finns på vanliga mataffärer funkar bra.

Bygga hopp?
thom8 sa:
tr4pp sa:
Hjalle_S sa:
va faan... de har jag aldrig hört talas om att man ska salta hoppet :S hur gör man? vilket salt? :P blev lite nyfiken...
spring in på närmaste mcdonalds och ta så många såna där små saltpåsar som du kan, töm helst hela jävla behållaren. nej men vanligt grovsalt som finns på vanliga mataffärer funkar bra.
kom ihåg, peppar ger motsatt effekt!!

Bygga hopp?
marer sa:
hahaha :D
ketchup dååw?

btw, när jag bygger hopp:

1. Hämtar snökluvor som förekommer om en plogbil härjar vid en väg.
(helst hårda snökluvor)
2. Lägger ner dom som bas och sen drar jag på mycket snö, packar så hårt jag kan.
3. Test hoppar för att se om hoppet håller.
4. Saftar på som fan och snurrar allt jag hinner.

Resulterar oftast att 2;a hoppet blir en Face-First ner i snön :)

Senast ändrad:
Bygga hopp?
marer sa:
thom8 sa:
tr4pp sa:
FAst salta ej för mycket, men det borde du ju veta:P

Bygga hopp?
Hjalle_S sa:
woooooww! du behöver inte dra hela din lifestory här! men om du ska bygga hopp föreslår jag att du bara drar upp en fet snöhög shapar den till ett fint hopp och saltar rikligt.
Håller med Hjalle det är ju inte så svart bara ta all snö du hittar upp i en hög och sen plata till så hårt du bara pallar och sen så shapar du bara!!

Bygga hopp?
hur stort hopp hade du tankt bygga?
du kann inte ha hur stor kick som helst utan att ha lutande landning
och att bygga ett hopp som e i närheten av dom som finn i en ''blå'' park krävs det flera personer och mycket tid för.

men om du ska ha platt landning så tänk på att inte göra kicken för stor och brant, så att du klarar att landa platt utan att få ont.

om du ska ha ett hopp med landning kann du antingen bygga ett gap(heter det på skateboard iaf). alltså en kick och en landning som som är ugnefär som kicken fast lite längre och inte lika brant.

men det kann ge mer trygghets känsla att ha en platå det kann du göra med lite last pallar och fylla igen mellanrummet mellan kick och landnig med och sedan lägga ett lager snö på.

Bygga hopp?
Om du får tag på lastpallar sätter bara fantasin gränser!
Dock fick jag och mina vänner lätt hybris förr-förra vintern när vi fick tag på 52 pallar och byggde ett hopp som var så stort att farten inte räckte till, antagligen ingen större risk för dig, men en liten rolig anekdot!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp