Byta bindning - återanvända hålen?

duelago

Medlem
Hej!

Jag har ett par Marker Jester som är 6-7 år gamla på ett nyare par skidor. Har skaffat mig nya touringboots med Grip Walk och behöver byta bindningen då den gamla inte går att justera vettigt för de nya pjäxorna. Nyare versioner av samma bindning stödjer Grip Walk. Kan man skruva bort den gamla bindningen och med hjälp av epoxi etc använda samma borrhål, eller måste jag byta position på den nya bindningen?

Om hålen (eller rättare sagt gängningen som har skapats i träkärnan av tidigare skruv) är fräscha är det inget problem att montera dit den nya bindningen i samma hål.

Jag brukar skruva med lätt tryck för hand för säkerhets skull. Epoxi ska du inte behöva, trälim räcker. Limmet har egentligen bara som funktion att täta mot fukt.

Skulle det bli så att en gängning skadas och drar dåligt kan du lägga epoxi i det hålet, är det två eller fler som drar dåligt bör du borra nya hål.

Epoxi (långsamhärdande) är bra, men inte nödvändigt. Det gäller främst att täta hålen mot vatteninträngning. Vattenfast trälim för utomhusbruk funkar också bra.

Edit med tillägg; om du kan dra skruvarna hårt i botten utan att skruven börjar snurra fritt, så är de gamla hålen/gängorna tillräckligt bra

Tack för alla svar. Låter som det kommer funka! Lite skraj då hela häldelen ramlade av på mina gamla skidor (monterad av fabriken) 😅

Jag brukar ha för vana att backa i skruven om jag ska återanvända hål, så att skruven tar i samma gängor. Med epoxi för sinnesrons skulle

Jag brukar ha för vana att backa i skruven om jag ska återanvända hål, så att skruven tar i samma gängor. Med epoxi för sinnesrons skulle
Exakt detta, att sk. korsgänga en skruv försvagar skruvens fäste, men kör du utomhuslim (för en gångs skull tycker jag inte epoxy behövs även om det inte skadar) och skruvar i skruven i samma spår som skapats från början så ska det vara lugnt.

Viktigt är att få ner bindningen hela vägen mot skidan så att inget mellanrum finns.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp