byta från bräda till brädor!

felixl

Medlem
Hej,

Jag är på jakt efter ett par skidor för en dam som inte åkt skidor på 15 år men åkt en hel del innan ( fram till 12 års ålder) men som åkt bräda istället. Hon bör alltså betraktas som nybörjare.

längd på damen:165
vikt på damen: 60 kg
för övrigt kan jag tillägga att hon har starka ben och är orädd

Åkning: framför allt pist och kortare turande när andan faller på.

Jag har hittat tre par skidor som jag tror skulle passa men är osäker så jag frågar er.

Movement flair i längden 163
Movement Zip, herrskidor men det borde kanske inte spela så stor roll, 165, dvs kortaste längden
Völkl Kenja, men misstänker att dessa kan vara lite för hörda för att vara roliga i början.

på skidorna kommer det att sitta ett par diamir Eagle.

Förslag och kommentarer mottages mer än gärna!!

tack!

Du bör nog inte ta det för självklart att damen i fråga är att betrakta som nybörjare. Jag har själv liknande erfarenhet som henne, åkte skidor fram till 11-12-års åldern, bytte sedan till bräda vilket jag åkte uteslutande i ca 20 år, fram tills i våras då jag bestämde mig för återigen börja åka skidor. De första åken kändes väl lite ringrostigt vingliga, men man kom snabbt in i det. Jag är glad över att jag inte köpte skidor utifrån att jag var nybörjare, utan utifrån att jag skulle kunna ha roligt på skidorna ett antal säsonger framöver. Skidåkning är lite som cykling - har man en gång lärt sig så kan man det!

Men varför inte hyra skidor åt henne några dagar? I många butiker går det ju att byta skidor under hyrestiden, så hon får möjlighet att testa olika modeller. Då upptäcker hon själv vilken nivå hon är på och hur pass avancerad skida som är lämplig.

Tillbaka
Topp