Campa/Husbil i Kanada 08/09

Duvefelt

Ny medlem
Hej,

Jag och min sambo tänkte spendera ca 2 månader i Kanada. Tanken är att hyra en husbil men har har nu hört att de flesta campingplatserna nu mera håller stängt vintertid.
Undrar om någon/några vet något mer om detta? Självklart vill vi kunna bo så nära backen som möjligt samtidigt som det finns tillgång till vatten och el. De ställen vi har tänkt att besöka är främst Red Mountain, Revelstoke, Kicking, Mt Baker (USA). Samt i mån av tid Whistler, Fernie, Banff, Castle Mountain, Sun Peaks, Whitewater, Marmot Basin.

Tacksam för all hjälp vi kan få!

Hej!

Jag och min sambo var två månader i Kanada i vintras. Vi hyrdebil och bodde på vandrarhem och motel. Precis som du säger finns det inte många campingar öppna. Kanske får man stå hos folk om man frågar, men det blir mycket krångel med vatten och tömningar etc. Jag vet inte vad ni får betala får husbil men tror det går ett ut med att hyra bil och på billig motel. Vi besökta alla orter utan Mt baker, Marmot Basin och Castle mountain.

Mvh Joakim

perujocke sa:
Hej!

Jag och min sambo var två månader i Kanada i vintras. Vi hyrdebil och bodde på vandrarhem och motel. Precis som du säger finns det inte många campingar öppna. Kanske får man stå hos folk om man frågar, men det blir mycket krångel med vatten och tömningar etc. Jag vet inte vad ni får betala får husbil men tror det går ett ut med att hyra bil och på billig motel. Vi besökta alla orter utan Mt baker, Marmot Basin och Castle mountain.

Mvh Joakim
Ok, då har vi några följdfrågor;

Hur svårt var det att hitta boenden och vilka månader var ni där? Kan ju också passa på att fråga vilken skidort ni trivdes bäst på, och vilka ska vi absolut inte missa?

Tack för att du tog dig tid att skriva!

//Niklas

Vi var där tidigt på säsongen. 1 dec till 1 feb. Vi hade inga problem att hitta boende. Gjorde en del på nätet några dagar innan men åkte flera gånger bara till ngn ort och hittade ett motel.

Det där med skidort är svårt. Beror förstås på snö etc. Mina favoriter var dock Kicking horse, Revelstoke och Fernie. Bäst av allt var ski touringen i Rogers Pass och selkirk mountains.

Är inne på att jaga snö med husbil i vinter.

ca 6 500 kr per vecka inkl 110 mil per vecka är inte jätte farligt. Men det är exklusive bensin, kamping avgifter och tillägsförsäkrningar.

Husbilscamping kan du hitta i de flesta byar.

Tillbaka
Topp