Kanada 17/18, VART?

Butler

Ny medlem
Kanada 17/18, VART?
Hej!

Är en kille på 21 år som har sån sjuk beslutsångest, och behöver nu någons hjälp! Har under hela året nu varit taggad på att dra över till Kanada, visum och allt är löst. Har aldrig varit och säsongat förut, men spenderat en hel del tid i både Åre och Trysil, stått på skidor sen jag kunde gå. Men det mesta jag har åkt i puderväg är det man kan köra bredvid liften i Åre så är ju inget proffs direkt, men känner att det är just puder jag vill åka.

Min stora fråga är, vart ni tycker jag ska dra mig? Fram tills förra veckan har tanken alltid varit att jag skulle dra mig till Banff och där jobba på Sunshine Valley. Men förra veckan så erbjud dem på The Working Holiday Club mig en plats på Whistler som skiduthyrare och jag vet inte om jag skall ta den platsen eller inte. Eftersom jag åker själv, känns det ju bra att dem löser både jobb och 'bostad' åt mig.. Vet att Whistler ska vara sjukt bra, men det som får mig att tveka är den tunga blöta snön och att det oftast kommer brutalt mycket folk dit. Åker ju dit för att hitta det kanadensiska pudret, och då kanske Whistler mer är som ett större och glorifierat Åre?

Eller ska jag inte åka till något av dessa två ställena och istället dra mig mot Kicking Horse, Fernie eller Whitewater? Är ju som sagt inte den mest erfarna puderåkaren, utan har mest kör carving/park, så det kanske kvittar vilket av ställena man väljer? Tanken är även att jobba på det stället jag drar mig till...

Tusen tack på förhand!

Senast ändrad:

Alleeeballeee

Ny medlem
Kanada 17/18, VART?
Hej! Jag säsongade i Banff förra året och det var helt underbart.
Vart du ska säsonga beror lite på vad du är ute efter.

Whistler är mer som en by i alperna. Skidsystemet ligger precis vid byn så afterski är större där. I Banff ligger skidsystemen 20-40 meter bort från byn. Men då har du tillgång till 3 olika, stora system som har riktigt grym snö och shuttlebussar går hela tiden som tar dig till dom.
Eftersom systemen ligger så långt bort från Banff så existerar i princip ingen afterski men nattlivet senare på kvällen är helt galet varje kväll.

Whistler har jag hört ska vara mycket mer busy än Banff efter som det ligger så nära Vancouver och är en utan dom mer populära ställena. Jag var aldrig i Whistler under vintern så jag kan inte säga hur snön var där men den var säkert likvärdig med Banff som var helt fantastiskt. Men förra året var också det bästa året snömässigt på 10 år. Förhoppningsvis blir det lika bra i år.
Jag ska åka till kanada i januari och resa runt till flera olika system.

Kan tipsa om att Revelstoke är det bästa systemet jag har varit till hittils. Helt underbar snö och grymma offpist områden. Tyvärr har Revelstoke som stad absolut ingenting att erbjuda så det finns ingenting att göra där förutom att shredda! Helt klart värt att åka dit en vecka och bara kötta

Topp