Canada

Canada
Jag går i samma takar som er, var i fernie och kicking -03, det var grymt!! hoppas intresset att åka dit är lika stort till nästa säsong!!

Canada
Jag ska ta sabbatsår från studierna. Hade tänkt en säsong i alperna, men Canada lockar värre. Så om någon fixar jobb + boende ;) så hänger jag med 99 % säkerhet med!

Canada
Hej...Jag å nåra till ska till kanada nästa säsong..bland dom nämnd herring å signelinho på freeride..så ja håller koll på denna tråden å låter er andra sköta undersökandet av förhållanden parallelt med mina egen undersökningar..Hoppas jag möter några av er där...

Canada
Jag o flickvännen siktar pa canada nästa sässong, lutar mot whistler för tillfället men är öppen om det finns andra förslag.

btw: 3:e sässongen för mig men den första för min flickvänn (har dock bott i alperna hela sitt liv)

Canada
när släpps alla green-cards? kanske bäst att söka om man ska jobba!
hört något om att det är arbetsförmedlingen i falun som har hand om det, någon som vet mer?

Canada
Tråden ligger just nu på smältande is och är under bevakning. Under sommaren lär det väl bli dags att ta tag i det hela rejält. Dock utgår min egen medverkan p.g.a. ny tillsvidareplacering inom Försvarsmakten.

Canada
Jag och några komisar som planerar en canadaresa till nästa säong ska besöka kanadensiska ambasaden i stockholm nästa vecka...Ska försöka få svar på några av de frågaor som ställs här i tråden...jag skriver svaren i tråden nästa vecka..

Canada
OK. Æven om det ær ett tag tills det ær aktuellt sà kan ma i alla fall reda ut vissa saker och ting!? Först: Skall man vara nàgra stycken som skall dela ett kollektiv (grym tanke) sà kan det ju vara en fördel om man àker till samma stælle, inte sant?
Personligen sà àker jag inte till andra sidan Atlanten och ær dær för kort tid! Whistler ligger sà pass norr att sæsongen stræcker sig fràn november till juni vad jag förstàr! Jag har rekat lite och Whistler med tvà berg och enorma ytor pist sàvæl som mycket goda offpistmöjligheter och en RIKTIGT by med lite action samt næra till storstad etc etc etc. Sedan var det en hel del som næmnt det tidigare... Jag hàller med om att en lite mindre ort kan bli mysigare men skall man stanna mer æn 6 mànader vill jag inte tröttna! Sedan ær det betydligt enklare med sàvæl jobb som utsikterna av "hus" i en större skidort! Sà de som verkligen ær intresserade att slà sina pàsar ihop kan væl i vart fall komma överens om en ort till att börja med! Jag ær heller inte fræmmande för att ha eget boende i början och sedan flytta om det ær mànga som inte vill göra sin sæsong lika làng som jag har tænkt att göra min! Sedan vad gæller arbete sà fàr man nog ha en hel del framförhàllning om man typ vill jobba med liftar eller en "riktigt" jobb! Sjælv tænkte jag bara och det ær oftast svart men trots det skall det bli intressant att höra fràn Donwittore om hans ambassadbesök!! Men kan man fà lite svar pà tænkta orter!! JAg ær inte fræmmande för andra orter. Har lite svàrt att fà info om orterna hær... Væl mött OCH FAN VAD JAG LÆNGTAR!!!! Jag drar ju oavsett kollektivet vilket jag tror ær en förutsættning för att de skall bli av att folk tænker dra oavsett!!!

Canada
Har inte varit på ambassad än..Men gällande ort är det främst Whistler å mina kompisar satasar på..håller med mastablasta om att det mycket möjligt är det bäst lämpade resemålet för en lång resa...Sen tror jag att det är bra att vara där tidigt på säsongen om man vill hitta hyfsat boende p jobb..december har jag tänkt mig..

Canada
jag är grymt på o dra till whistler om det är dit kosan styr. har gjort säsong nu och skulle ju gärna vela pröva säsong i canada också, hur faen går man tillväga, vem ska man prata med??? lite vilsen,!

men blir d kollektiv med swepolare i whistler, så räkna in mig!!

=) riktigt dagdrömmsämne!!

Canada
Jag och min vän teson är väldigt inne på canada inför nästa säsong, var i saalbach och delade ett stort alphus med 10 andra svenskar och det funkade super. om ngn driftig människa styr upp nåt är vi väldigt på!
louise

Canada
Jag och min vän teson är väldigt inne på canada inför nästa säsong, var i saalbach och delade ett stort alphus med 10 andra svenskar och det funkade super. om ngn driftig människa styr upp nåt är vi väldigt på!
louise

Canada
JAG tar garna pa mig uppdraget att forsoka styra upp lite angaende hus/liknande men da forutsatter det ju att man drar dit ungefar samtidigt och stannar lika lange! Haller med Wittore om att det nog kravs att man drar dit tidigt, men jag tror nog snarare alleredan i november!! De kraver ju egentligen arbetstillstand och vad jag forstar ar myndigheterna ganska harda med att kolla upp! Lite moment 22 over det hela. Maste ha jobb dar for att kunna fa tillstand men man maste nastan vara dar pa plats och soka och kunna visa arbetsgivaren att man har bostad for att fa jobb, vilket man inte kan gora om man inte har tillstand... hehe..

Hur som om lite folk kan skriva upp sig har sa jag vet lite grann hur stort hus det ror sig om sa skall ringa lite folk i whistler och leta boende!!! FAN ALSKAR SADANT HAR!! haller med om dagdrommandet! tank att man maste vanta ett halvar!! GALET!!

Canada
men man kan väl "åka dit som turist" och på plats söka de jobb man vill. det var min listiga plan i alla fall. men ja e på i november eller tidigare. ju tidigare desto bättre för min del!

wooooowww... =)

Canada
läste i en resetidning att vi i norden har ett avtal med canada så att vi kan åka dit som turister i ett halvår och då har rätt att jobba utan speciella tillstånd, har dock ingen fakta att visa som bevis..

gällande boende så tror jag det är en riktigt bra idé att ringa folk där och fråga efter, det känns som att en stuga för 10-12 personer skulle funka, efterfrågan verkar ju finnas...

Jag känner dessutom folk utanför freeride som funderar på att följa med mig och mina kompisar..Vi är ett gäng på minst tre max sex personer, det är möjligt att några av de andra förutom vi tre i grundgruppen (jag, herring, signelinho) åker dit och är där några veckor max en månad..

Canada
tips: mammoth mountain... var i whistler i år, lyckades pricka sämsta säsongen sen 77 så det var ju inte särskilt kul, mammoth däremot hade 5 meter snö och ligger väl där i snitt. Inte i närheten av offpistytor som whistler har, men jag upplevde snön som lättare samt parkerna som bättre i både mammoth och framförallt närliggande och nästintill folktomma June Mtn... något billigare i usa oxå, åtminstone för oss, hittade dessutom riktigt bra långtidsboende mitt inne på säsongen så det lär inte vara svårt att få tag på bra boende om man e ute i tid... nämnde jag att det ligger i Kalifornien och har 300 soldagar om året oxå? Dessutom kan man göra turer till San Fran, LA, Las Vegas, Yosemite, Reno allt inom en dags bilresa... kan vara ett alternativ iaf... sen finns det ju en del nackdelar med usa oxå, vet t.ex. inte hur länge man får stanna men annars var det mesta sig likt mellan kanada och usa...

Canada
jag drar formodligen dit om jag hinner jobba ihop pengar, jag tankte jobba dar ocksa,
sa skriv til mig om ni soker bummare!

Canada
Jag vill varmt rekomendera Nordamerika, men det kan bli så mycket mer än bara en skidsäsong; någon nämnde Island och fiskebåtar, gör något sånt, jobba ihop pengar i förväg och stick iväg, njut av arbetslöshetens rörelsefrihet.

Köp en bil, bensin är tokbilligt och med bilen är det bara att sticka till de fetaste dumpen om snön tryter där ni råkar befinna er. Vi lämnade ett töande British Columbia nu i vintras och stack söderut till ett puderstinnt Utah.

Vi hamnade i Saltlake City, där finns ett 10-tal skidorter 15-40min bilresa bort, en bilresa som förvisso måste göras varje morgon men whattahell, man vänjer sig och bensinen är billig. Exempel på skidorter är Powder Mtn, snowbasin, snowbird, alta, deer valley, park city, solitude och brighton(alla parkråttors våta dröm).

Jan-Feb sägs var bästa tiden på säsongen, vi kom i Mars och fick genast två veckor med "fresh tracks" VARJE morgon, de andra veckorna snöade det 2-4ggr/vecka. I Utah har man enligt egen utsago "the best snow in the world" vilket MYCKET väl kan stämma, is förekommer inte i backarna, det bara finns inte.

Vi hyrde en "vanlig" (inte turist-)lägenhet möblerat för 3-4000kr/mån (Sug på den Pierre&Vacances!) det var en 3:a för fyra på ~60m2. glöm våningssängar, tältsängar och liggunderlag här är det "King Size Beds" som gäller.

Vi fick 1½vecka och lite $ över så vi passade på att kolla in "the Vegas" och gambla lite samt Mission Beach/San Diego för att komplettera gogglebrännan med en våtdräktsbränna vilket rekomenderas starkt.

Hoppas detta inspirerar och ger idéer!

Have fun -I know you will!

Canada
Jag är jäkligt sugen på att dra till Canada i vinter. Ska bevaka den här tråden och se hur det blir framöver.

Mycket bra gjort av dig MASTERBLASTER att styra upp verksamheten. Något sådant behövs om inte 90% ska droppa av. Ska kika vidare i din andra anmälnings-tråd också. keep up the good work!
Så fort jag/vi/någon får fram uppgifter om ev. boende, budget, osv, så anmäler jag mig på direkten. Bra om man kunde åka nån gång i december åtminstone. Så jag hinner hem från Indien.

Gelendesprung: Jag har aldrig varit så sugen sen du skrev det du nyss skrev. Satan vad härligt det låter. Tack för informationen/inspirationen! *guldstjärna*

Canada
hittade denna tråden o ser att många tänkte dra till whistler förra säsongen, några som också gjorde det som kan dela med sej av sina erfarenheter?
är väldans sugen på whistler i år men det verkar va svårare o fixa jobb än i alperna och dyrare me liftkort resa o bo o leva?? men ja alla som varit i whistler skriv o berätta hur det var

Canada
men ett bra tips för er är att ni på nått sätt kan hålla kontakten genom msn lr telefon för ja tro det är lättare att planera så

Canada
Hej!
var i Banff säsongen som var!! Helt underbart. Man har då tillgång till Lake Louise, Sunshine Village och norquay. Banff som "by" är helt underbart!! Ligger i Alberta 1 1/2 timme från Calgary. Till skillnad från Fernie finns det knappt några svenskar där. Trots underbar åkning (klart bästa jag nånsin haft) så har Brittish Columbia nästand dubbelt så mkt puder som alberta (Banff ligger i Alberta)... en fördel dock är att i Alberta betalar man bara 7% skatt på allt (på allt du köper läggs skatten på i efterhand), skatten i B.C är 14%. Whistler lär ju ska vara helt makalöst, beräkna dock att det är mkt dyrare där.
Njut av nästa säsong på andra sidan atlanten, jag är avundsjuk ;)
/karin

Canada
Hej!
var i Banff säsongen som var!! Helt underbart. Man har då tillgång till Lake Louise, Sunshine Village och norquay. Banff som "by" är helt underbart!! Ligger i Alberta 1 1/2 timme från Calgary. Till skillnad från Fernie finns det knappt några svenskar där. Trots underbar åkning (klart bästa jag nånsin haft) så har Brittish Columbia nästand dubbelt så mkt puder som alberta (Banff ligger i Alberta)... en fördel dock är att i Alberta betalar man bara 7% skatt på allt (på allt du köper läggs skatten på i efterhand), skatten i B.C är 14%. Whistler lär ju ska vara helt makalöst, beräkna dock att det är mkt dyrare där.
Njut av nästa säsong på andra sidan atlanten, jag är avundsjuk ;)
/karin

Tillbaka
Topp