canon 550D vs 600D vs 650D vs 60D?

• Trådstartare Trådstartare flowerpower
  • Start datum Start datum
F

flowerpower

Guest
ska köpa en av dessa kameror till filmning efter julen då pengarna rullar in men är inte helt hundra än vilken, Det är min första kamera, folk säger att 550D rekommenderas och skillnaden mot 600D är något manuellt med inspelningen och skärmen och detsamma med 650D men något till, Men 60D vet jag inte så mycket om.

Om någon skulle kunna berätta lite om varje kamera så skulle det vara toppen!

Kolla på två tidigare trådar som innehåller exakt dina fundering. Var aktiva för bara någon vecka sedan och båda två var relativt aktiva med många synpunkter på det mesta.
Kort kan jag säga att i den prisklassen är det småfinesserna som avgör köpet. Finns gott om bra paketpris på 600/650 då dem fortfarande är "aktuella" i butikerna. Dock om du är bekant med begagnat marknaden så kan man göra grymma klipp på blocket/fotosidan med 550d och ett gäng tillbehör.

Men som sagt, ta en titt på dem två andra trådarna, lite mer ingående information.

Av dessa kameror vinner 550D utan tvekan, en vinklingsbar skärm är inte värt dom extra pengarna... jag använde aldrig den vinklingsbara skärmen på min 60D.

MEN nu har jag spanat in Nikon D5100 som är ännu billigare. Någon som har erfarenhet av den? Går att få för 4000 med objektiv och tyckte den filmade riktigt vasst av det jag sett på youtube och vimeo.

Jag kör själv Canon 600D tycker den ger bra kvalitet. Jag är nöjd med den. Mycket härligt med vikbar skärm när man behöver filma i knepiga vinklar. Den skiljer sig inte så mycket jämfört med 550D

Här har du en film jag själv har gjort precis när jag fick kameran. Dock drar youtube ner på kvaliteten för att spara utrymme:
Kanske skicka en raw-frekvens om du vill se?

Netonnet har ett grymt paket här med allt du behöver + ett extra objektiv
http://www.netonnet.se/art/foto/sys...et/canon-eos600d18-5555-250paket/181738.4957/

-väska -minneskort- stativ m.m.
http://www.netonnet.se/art/foto/sys...canon-eos600def-s18-55is55-250is/178321.4957/

Nackdelen med att filma med en såkallad DSLR är att du kan få en effekt eller snarare missbildning som kallas för "Jello effect" eller "Rolling Shutter". Den är värre i vissa kameror oftast billigare system och mindre i andra...
Finns program i program som stabiliserar den "missbildningen".
Hoppas du lyckas med ditt köp! :)

Erkett sa:
Jag kör själv Canon 600D tycker den ger bra kvalitet. Jag är nöjd med den. Mycket härligt med vikbar skärm när man behöver filma i knepiga vinklar. Den skiljer sig inte så mycket jämfört med 550D

Här har du en film jag själv har gjort precis när jag fick kameran. Dock drar youtube ner på kvaliteten för att spara utrymme:
Kanske skicka en raw-frekvens om du vill se?

Netonnet har ett grymt paket här med allt du behöver + ett extra objektiv
http://www.netonnet.se/art/foto/sys...et/canon-eos600d18-5555-250paket/181738.4957/

-väska -minneskort- stativ m.m.
http://www.netonnet.se/art/foto/sys...canon-eos600def-s18-55is55-250is/178321.4957/

Nackdelen med att filma med en såkallad DSLR är att du kan få en effekt eller snarare missbildning som kallas för "Jello effect" eller "Rolling Shutter". Den är värre i vissa kameror oftast billigare system och mindre i andra...
Finns program i program som stabiliserar den "missbildningen".
Hoppas du lyckas med ditt köp! :)
blev faktiskt lite paff att de va så billigt för att va nytt, hade inte tänkt köpa nytt därför tänke att det va dyrt för 550d/600d. Men tror det ändå blir begagnad för då får man men UV linser, bra stativ, motljusskydd, minneskort, blixt om jag har tur, 2-3 objektiv och själva kameran. har inte lust att lägga ut typ 7-8k då det är min första kamera och kanske har fel om hur kul det är, kanske tappar intresset direkt.

men tack för hjälpen iallafall!

Tillbaka
Topp