Canon EOS 300D strul!

stumpjumper99

Ny medlem
Canon EOS 300D strul!
Har nyligen köpt en digital system kamera av varianten Canon EOS 300D. Är i stort sett nöjd med kameran utom på ett område. BILDER TAGNA MED MYCKET SNÖ I! Har provat all från hel automatiska inställningar till manuellt inställd exponering och vitalans men resultatet blir ändå rent ut sagt sunkit! En grå ton täcker hela bilden och de blir dessutom mörka. Vet inte riktigt vad mer jag kan ändra och börjar allvarligt fundera på om Kameran inte klarar av sådana förhållanden eller om jag bara fått ett "måndags exemplar". Brorsans digitala kompakt kamera, Canon Ixus 400, klarar av snöförhållanden mycket bättre!
Har även provat med o utan UV filter samt i diverse olika komprimeringsformat av bilden.
Bilderna ser för övrigt OK ut på Kamerans egna LCD men ej vid utskrift eller överförning till dator (testat 2 st).
Bilderna går att få OK med efterbehandling i Photoshop men det kan knappast vara meningen att man är tvungen att efterbehandla alla bilder!!!
Har jag missat något???
Har någon annan råkat ut för något liknande?
Tacksam för alla tips!

Canon EOS 300D strul!

Det är inget fel på kameran;)! Kamerans ljusmätare tror att snön reflekterar 18% ljus.. Detta är en medelgrå ton.. För att få en bra bild skall du ändra inställningen +/- (hittar du den knappen?). Den skall var inställd på mellan +1 och +1.5. Då kommer kameran läsa snön som vit.. Glöm inte ändra det när du skall taq vanliga bilder sen!

Sedan finns det andra sätt, men det kan vara lite knepigt om man är nybörjare..

Skriv gärna om du inte förstår eller om du lyckas!!!

Canon EOS 300D strul!
Hej igen,
Jag provade i princip med en gång att kompensera till +1 steg utan att få OK resultat. Problemet är att bilderna ser OK ut i LCD på kameran men ej när jag fört över bilderna till datorn, därav min begrundan över att kameran inte är OK!
Undrar just om LCD:n kompenserar eller att den är mer ljusstark än vad en TV eller datorn är!
Nu har snön smält här i Göteborg så det är lite svårt att prova med större kompensering än vad som tidigare gjorts.
Provade även med justerad vitbalans men resultat var knappast bättre.

Canon EOS 300D strul!

Kan du inte testa i ett vitt rum med stark belysning?!

Jag har en Canon EOS 1n. Med den får jag samma problem och jag måste plussa på 1.5 steg för att det vita skall bli vitt. Testa ända upp till +2 så vet du om det är det som är problemet.. Annars får man börja kolla med kameran!

Ett annat bra tips är att bli medlem på www.fotosidan.se där finns det många många yrkesfotografer som älskar den typen av frågor!

Canon EOS 300D strul!
Du har väl en funktion i den som på sveska heter "variation"? DVS att kameran tar 3st bilder på rad med olika exponeringar (som du kan ställa in själv). Har själv en Powershot G3 och på den finns det. DÅ borde det finnas på 300D:n... Då kan du ju ställa in tex 0, 1 och 2 på exponeringsskalan och testa... Det brukar funka för mig. Fast det passar ju sig bättre på "stillbilder", då man inte riskerar att missa något...

Canon EOS 300D strul!
Du måste överexponera bilden mellan 1 och 2 steg. altså när du kollar i sökaren så har du en skala som ser ut ungefär så här!

________________________ - 0 +____________________

Då ska du ha streket over nollan mellan 1 till 2 steg om du måter sljuset på snön!

Om du måter ljuset en solig dag med blå himmel 90grader från solen 45grader uppått så får dy en riktig exponering med vit snö!

Hopas att set hjälper!

/Johan

Canon EOS 300D strul!
Har du "kalibrerat" datorns bildskärm också? Och anpassat bilden för utskrift (typ Yellow/Cyan/Magneta?)sedan?
Eller blir det samma resultat på alla datorer?

Canon EOS 300D strul!
precis som så många andra skrivit måste du överexponera, mät ljuset i snön och överexponera ca 1 2/3 steg. (om du har 1/3 steg på kameran) Nånstans mellan 1,5 - 2 stegs överexp. ger bra exponerade bilder i solljus.

Har du spotmätning är det lättare att ställa in korrekt exponering än med evaluerande mätning (du kan lättare välja var du ska mäta ljuset). På 300D tror jag att kameran använder centrumvägd mätning i manuella läget (M) och det funkar bra det också.

Att överexponera snö gäller alla filmtyper. (exponeringskompensation krävs för alla motiv som INTE reflekterar 18% av ljuset) En modern systemkamera klarar normalt av att få en korrekt exponering på de flesta motiv, men motiv med stora mörka eller ljusa fält blir svårt. Diafilm och digitala bilder kräver nogrannare exponering än negativ film.

Canon EOS 300D strul!
Du kan också ställa in kameran i att fota i RGB98, och sen kalibrerar du skärmen i detsamma. Det innebär att du kan ta fram vitbalansen via photoshop.

Jag har tagit runt 600 bilder med 300d iår (snöbilder) och varierat mellan teleglugg och en vanlig 28-105zoom.

det jag märkt är att i lägre ISO inställningar så bör man både ställa vitbalansen manuellt samt överexponera ca 2 - 2.5!!! steg för att man ska kunna få rätt "färg" på snön.

Grundinställningen som följer med från fabrik för färgbalansen är gjord för att framkalla på papper vilket gör att den stryker ganska mycket om du inte ställer om till en bredare färginställning som tex rgb98. Nackdelen med rgb98 inställningen är att du MÅSTE bildbehandla för att få ett bra resultat vid kopiering till papper.

Enda nackdelen sofar med 300d som jag har är att den inte gillar hög höjd och kyla särskilt mycket. Men med extra batteripack och skyddad väska så funkar det väl ok...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp