Canon EOS 550d VS Nikon D5100

erikris

Medlem
Hääj, jag är på väg att inhandla min första egna kamera och behöver lite hjälp. Har kollat på som ni förstår Canon 550d och Nikon D5100, jag vill ha en så bra kamera som möjligt i samma prisklass som dessa så kom gärna med andra förslg. Åter till ämnet, jag vet inte så mycket om dessa kameror så därför behöver jag assistans! Vilken av dem lämpar sig bäst för film och vilken för kort? Vilkan anser ni vara mest prisvärd? vilken är den mest kompletta kameran av dessa två?

Tack på förhand! :)

Canon eos 550d! Då har du möjlighet att filma i 720p med 60fps vilket är sjukt bra om man vill ha bra slowmotion. Kvalitén är verkligen grym också!

Men då gäller det också att man kan kameran om man ska få bra resultat.
Kolla in 19601570[/MEDIA] klipp från part 1 till 10 för lite nödvändig info! :)

Senast ändrad:
Tack för svaret:) har du någon koll på hur de står sig mot varandra bildmässigt? Jag ska inte bara filma hade jag tänkt nämligen. En annan lite fundering också, Canon T2i är det en uppgradering av 550d?

RisenOmg sa:
Tack för svaret:) har du någon koll på hur de står sig mot varandra bildmässigt? Jag ska inte bara filma hade jag tänkt nämligen. En annan lite fundering också, Canon T2i är det en uppgradering av 550d?
Jag vill minnas att "rebel t2i" är jänkarnas namn för den, rätta mig om jag har fel...

rätt! rebel t2i är det amerikanska namnet för 550d.

jag tycker att du ska kära på en 550d. jag har en själv och är sjukt nöjd, om jag vore du skulle jag inte tveka på att köpa den! :)

De är precis samma kameror. Den heter T2i i USA och 550d i europa. Det är bara namnet som skiljer och att 550d är förinställd på PAL och T2i är förinställd på NTSC.
600d(T3i) är uppgraderingen av 550d som har en "utfällbar skärm" likadant som det är på D5100. Sen är det lite andra förbättrade saker.

Hur dom är bildmässigt vet jag inte riktigt, men du kan ju alltid söka efter bilder som är tagna med respektive kameror och kolla vilken du tycker verkar ta bättre bilder! :)

Okej tackar då vet jag det! :) Men om nu min budget täcker även 600d är förbättringarna värda de extra pengarna eller räcker 550d gott?

550d och 600d bygger ju på samma sensor, så i bildväg är det inte mycket skillnad.. Annars så har ju 600:an vridbar skärm som sagt. Men även manuella ljudinställningar, den väger lite mer och har trådlös blixtstyrning.
Finns säkert några små skillnader till!

Jag använder just nu en 600d och jag tycker att denna modells skillnader mot 550d är guld värda!

(Off t), sjukt bra reklam 550d måste få på freeride.se då den nämns i var och varannan tråd..

Senast ändrad:
Ska dock inte bara ha den att filma med, tar gärna en del bilder också. Okej, tack för infon! Det kan nog hända att det landar på en av dessa två skulle jag tro :)

Senast ändrad:
Jag såg en del sidor där enskillda experter påstår att Nikon D5100 ska ha mkt högre bildkvalitet än Canon EOS 550D, problemet är dock samtidigt att man jämför med helt olika objektiv som har olika förutsättningar. Till Canon får du dessutom fler objektiv varav att det finns Luxus-modeller, som i princip sopar banan med Nikons sortiment. Jag anser att bildkvalitet snarare är en personlig parameter, eftersom all kamerautrustning i dagens läge är ytterst obegränsad :D En viktig del är att man normalt sett nästan aldrig använder ISO-värden över 800 i dagsljus. ISO 3200 - 12 800 ger störande effekter oavsett kamera och optik.

1, Canon EOS 550D är flexiblare

2, Nikon D5100 har mer råvara

Vilken är bäst? Det beror på fotografen, samtidigt som jag själv har en Canon EOS 550D. Utefter min användning så tycker jag att 550D är snäppet vassare.

Tillbaka
Topp