Officiella Canon EOS 550D tråden

FilleJ

Aktiv medlem
rickard337 sa:
tack för svar ! :)

Har en ny fråga nu ;) Såg den här killen på youtube
och jag undrar hur får han så klara färger ??
är det någon inställning i kameran eller är det någon slags COLOR CORRECTION med After Effects ?
Färgkorr i AE eller FC eller liknande.

rickard337

Ny medlem
Tänkte fråga en annan grej som inte har med kameran att göra ;) har sett många videos som gör så sjukt snygga Edits och speciellt en grej jag fastnade för var, när dom slagit ihop två videos i en bild (i samma bild) alltså satt dom visas i 50% var. Eller typ att en video visas 70% och den andra i 30%. Det blir en sån effekt när man i slutet av en video börjar tona fram den andra visas två videos i samma bild.

Någon som vet hur man gör ?!

Svårt att förklar men om någon fattade vad jag menar så Tackar jag för svar i förhand ! :)

CalleBoart

Ny medlem
Tja!

Har lite funderingar om jag ska köpa en canon eos 550d eller ska jag satsa på en videokamera? Filmar mycket skidåkning men också andra actionsporter.
Vad tycker ni, ska jag köpa en begangnad eller en ny 550d/ videokamera i så fall?

Tack på för hand.

Senast ändrad:

FilleJ

Aktiv medlem
rickard337 sa:
Tänkte fråga en annan grej som inte har med kameran att göra ;) har sett många videos som gör så sjukt snygga Edits och speciellt en grej jag fastnade för var, när dom slagit ihop två videos i en bild (i samma bild) alltså satt dom visas i 50% var. Eller typ att en video visas 70% och den andra i 30%. Det blir en sån effekt när man i slutet av en video börjar tona fram den andra visas två videos i samma bild.

Någon som vet hur man gör ?!

Svårt att förklar men om någon fattade vad jag menar så Tackar jag för svar i förhand ! :)
Det är ganska lätt oftast så har du under effects/motion i ditt redigerings program något som heter opacity. Så du lägger bara en bild i varje lagar på din timeline och minskar opacityn på den översta :)

Emillarsson

Aktiv medlem
CalleBoart sa:
Tja!

Har lite funderingar om jag ska köpa en canon eos 550d eller ska jag satsa på en videokamera? Filmar mycket skidåkning men också andra actionsporter.
Vad tycker ni, ska jag köpa en begangnad eller en ny 550d/ videokamera i så fall?

Tack på för hand.
köp en 600d istället, jag skulle köpt en ny!

JohnSvensson

Ny medlem
Felixus sa:
sebastianbusck sa:
Några säger att 550d kan filma i 60 fps i 1080 x 720. Men min har i 1080 x 720 läget 50 fps. Antingen så är det något riktigt snett med min kamera eller så har andra i forumen sagt fel?
550 kan filma i 60 fps i 720 och endast 30fps i 1080. Kan bero på att du har inställt på det europeiska systemet (PAL) som har 50 fps. Ställ in den på NTSC istället så får du 60fps. Spelar ingen roll om du inte ska visa det på tv.
Tjena jag ville bara tacka för att ni tog upp detta jag har länge undrat varför jag inte kunde välja 60 fps :)

Senast ändrad:
JohnSvensson sa:
Felixus sa:
sebastianbusck sa:
Några säger att 550d kan filma i 60 fps i 1080 x 720. Men min har i 1080 x 720 läget 50 fps. Antingen så är det något riktigt snett med min kamera eller så har andra i forumen sagt fel?
550 kan filma i 60 fps i 720 och endast 30fps i 1080. Kan bero på att du har inställt på det europeiska systemet (PAL) som har 50 fps. Ställ in den på NTSC istället så får du 60fps. Spelar ingen roll om du inte ska visa det på tv.
Tjena jag ville bara tacka för att ni tog upp detta jag har länge undrat varför jag inte kunde välja 60 fps :)
NTSC och PAL kan spela roll om det är belysning med i bild eller inte. Kör du i solljus så spelar det ingen roll, men har du lampor som t.ex. lysrör eller redheads så kan du få en "rullande" och "flimrande" effekt i bilden som inte är snygg. För att förhindra detta behöver du alltså byta från NTSC till PAL eller tvärtom beroende på vilken som flimrar.

rickard337

Ny medlem
Om man hade tänkt satsa på ett nytt objektiv till min Canon 550d som ska vara mer för filmning, vad ska jag satsa på då? Vill få klara färger, bra skärpa och kunna få mina video klipp hur ''smootha'' som helst.
Filmar typ (studsmatta, cross osv...) Tacksam för svar!

rickard337

Ny medlem
Om man hade tänkt satsa på ett nytt objektiv till min Canon 550d som ska vara mer för filmning, vad ska jag satsa på då? Vill få klara färger, bra skärpa och kunna få mina video klipp hur ''smootha'' som helst.

Emillarsson

Aktiv medlem
rickard337 sa:
Canon 50mm 1.8 är ett sjukt prisvärt och bra objektiv.

U

user133436

Guest
Kan vi inte diskutera både 550D & 600D i denna tråd? Om jag fattat det rätt är det smma kamera, Fast 600D har viklingsbar skärm.

U

user133436

Guest
Ska jag köpa en Röde VideoMic Pro eller en Röde VideoMic och ett batterigrepp? Kommer filma väldigt myccket nästa vinter och då är ljudet en viktig grej, Men samtidigt vill jag ha så bra batteri som möjligt... :/

Emillarsson

Aktiv medlem
Haellgren sa:
Ska jag köpa en Röde VideoMic Pro eller en Röde VideoMic och ett batterigrepp? Kommer filma väldigt myccket nästa vinter och då är ljudet en viktig grej, Men samtidigt vill jag ha så bra batteri som möjligt... :/
alternativ 2

Emillarsson

Aktiv medlem
johan sa:
Knaspurre sa:
Hej.
Om ni ska filma med eran kamera så tycker jag verkligen att ni ska kolla in Magic Lantern.
http://www.magiclantern.fm/
Ett program som jag använt väldigt mycket. Man får många nya inställningar, både till filmning och foto.
Ser ju intressant ut. Är det några nya funktioner som du speciellt använder?
Har man ju redan, en häftig funktion är att kameror som man har 100iso från början kan man ställa in så att man har 25iso

Knaspurre

Ny medlem
johan sa:
Knaspurre sa:
Hej.
Om ni ska filma med eran kamera så tycker jag verkligen att ni ska kolla in Magic Lantern.
http://www.magiclantern.fm/
Ett program som jag använt väldigt mycket. Man får många nya inställningar, både till filmning och foto.
Ser ju intressant ut. Är det några nya funktioner som du speciellt använder?
Jag använder timelapse-funktionen en del, men även mycket annat. Man installerar programmet på minneskortet, så trivs man inte med det så är det bara att ta bort det. Jag tycker verkligen att det ska testas.

Tjena!
Har en Canon EOS 550D och för ett litet tag sedan så har den inbyggda blixten slutat fungera. Ena sekunden så fungerade den sen andra så står det Busy. Har läst lite på olika sidor på internet men kan inte riktigt hitta något att fixa problemet.

Så min fråga är om någon vet hur man fixar detta och har tid att förklara?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp