Carving, freeride eller allmountain?

johanho

Ny medlem
Hej, jag har en fråga till er som kan mer än vad jag kan.
Jag gillar att åka skidor och har börjat åka mer och mer på sistone ca 2-4 gånger per år.
Har alltid kört carving men skulle nu villja byta då jag tycker det är roligt att köra lite offpist och i skogen och sådant roligt.
Jag undrar då vad som är bäst, freerideskidor eller allmountainskidor.
Jag kör kanske 70% pist 30% off pist. Jag räknas väl kanske som medelgod (har åkt stort sett varje år i hela mitt liv oftast en gång per år) åkare.

Är 18 år, 190 cm lång och väger ca 80-85 kilo pendlar ganska mkt med min träning. Skulle vilja ha lite tips på skidor och pjäxor som inte kostar vulgärt mkt.

Var på Adams förra året och frågade dom samma fråga dom tyckte att Head monster 78 då var ett bra val. Hur är dessa skidor att åka på? funkar dom för en medelgod åkare?

Vore jättetacksam för svar!

Mvh Johan

Standardsvar: PROVA!

Head M.78 kan mycket väl vara skidan för dig. Ett tips är att jämföra lite modeller i freerides skiddatabas, för att se alternativ (skulle gissa på att det dyker upp en uppdaterad version av den med kommande skidnyheter snart...)

Sådär schysst att bara skrika prova till honom, inte lätt om man ex bor i Skåne och bara åker 1-2 veckor om året...

Jag skulle säga läs på så mycket som du orkar och försök göra en egen bedömning, men iom att du bara skall ha en skida och kunna ta dig fram överallt med den skulle jag inte gå över 100mm i midja om du är en medelgod åkare, inte heller under 80mm för då har du plötsligt ett par snöskor på dig när det går lite långsammare inne i skogen på en fin puder dag.

Spana på Völkl Mantra eller kanske Scratch BC om du vill ha twintip är mitt tips, någon av Dynastars Trouble skidor kan också vara något, väldigt fin kvalité på material vad jag har sett på polares skidor.

Senast ändrad:
Okej en fråga jag känner att jag måste fråga är....var kommer du att åka? Sverige eller utomlands? Det är mest en längdfråga på skidan tycker jag då man säkert har roligare på en längre skida i alperna än vad man har i Sverige?

undvik twintips, speciellt de som är parkinriktade vad än människorna här säger. Lyssna på Nojlas och försök prova så mkt det går, annars skulle jag kollat på allmountainskidor som Nordica Hot Rod (eller vad nästa års liknande modeller nu kommer heta) och i såfall i deras längsta längder (180+).

Senast ändrad:
Jag är inte en skidåkare så jag kan inte så mycket... men jag skulle köra allmountain om jag vore dig (du åker trots allt både i pisten och i skogen)

Har åkte en del på head monster 78, numera på head monster 82 och det är en skida som funkar bra på hela berget. åker ungefär 60% pist, 40 % off pist. den är relativt dyr men du kommer inte bli besviken. det är en riktigt bra skida. lycka till.

balanselius sa:
undvik twintips, speciellt de som är parkinriktade vad än människorna här säger.
Nu är jag inte riktigt med, förstår att du rekommenderar att undvika parkorienterade skidor om han nu inte vill åka där, men varför inte ha en twintip på ett par skidor som annars är rätt för honom?

Tjenare, tack för alla svar! jag kommer åka mestadels alperna ska till bad gastein över jul (hoppas på snö) st anton 'v7 och kanske till italien också om jag har råd. Blir nog en vecka i sälen eller åre också med mammsen hehe.. funderar på att prova skidorna när jag är där. Skall testa m78 och m82 ska även spana in dom andra tipsen jag fått. Fortsätt gärna att ge mig tips på både skidor och pjäxor! tack på förtur.

Mvh Johan

I Sverige är det väldigt förmånligt när man funderar på skidköp då i princip varje uthyrning har de senaste modellerna till förfogande. Mitt tips är alltså att du provar(multihyr) så mycket skidor du kan när du åker här hemma i Sverige och känner efter vilka längder, bredder och skidor som känns bra för dig. Vikt och längd har inte alltid en avgörande del i ett skidval då det ofta handlar om styrka och teknik, och det kan ingen annan svara på än du själv.

jag önskar dig all lycka och kul att du hittat skidåkningen!

Mvh
Andee

Ang pjäxor så tycker jag att du ska kolla på Udens just nu. Dom har ett par Full-tilt camo för 2000 spänn i stl 28. Det är ett oslagbartpris på en jäkligt grymm pjäxa. Jag hade lätt slagit till om det inte va ett helt nummer för stort :/

Full tilt är nog den lättaste icke tur inriktade pjäxan som tillverkas.

Blide sa:
balanselius sa:
undvik twintips, speciellt de som är parkinriktade vad än människorna här säger.
Nu är jag inte riktigt med, förstår att du rekommenderar att undvika parkorienterade skidor om han nu inte vill åka där, men varför inte ha en twintip på ett par skidor som annars är rätt för honom?
Skidor med lite uppböjd tail är såklart ok, något nästan alla skidor har idag, men twins har oftast en skärning, flex osv som inte ger några fördelar mot en allmtnskida t ex om man åker 0% park. Jag tycker helt enkelt inte att något med twintip är mer rätt för honom än något utan. Var det begripligt?

Håller med balanselius, fall inte för de jibblaggen på stadium, dom suger.

Skulle rekomendera en skida med 80-90 mm i midjan och ganska mkt skärning.

Var i samma läge som du för 2-3 år sen, valde att köpa Völkl Karma, sjukt nöjd. Ett annat tips är ju att lägga rätt mkt pengar på ett par bra pjäxor annars kmr du inte kunna njuta av skidorna vilka du än väljer.

Senast ändrad:
Skidor som Scott Mission (eller kanske Aztec), Head Monster-serien, Hot Rod-serien eller kanske Line Prophet 90 eller 100 verkar vara skidor som passar det du söker.

Om du vill utvecklas inom ett område så köp en skida som du kan utvecklas med i det området. Bättre att kanske köpa lite mer åt offpisthållet (lite bredare) än att fega och kanske istället behöva köpa nya om en säsong eller två.
För du kmmer säkerligen lära dig att hantera skidorna i pisten i vilket fall till slut om du har åkt länge. Speciellt med tanke på att det finns så mass mycket bra allmountainskidor nu som beter sig väldigt bra i pisten.

Senast ändrad:
Völkl Karma som deas_J nämner finns inte kvar längre. Däremot finns Goodha 181 som är ungefär samma skida, dock mycket billigare (3200 SEK, inte en budgetskida), tuggar det mesta galant förutom snorkeldjupt och tål mycket stryk.

en skida med ~90mm i midjan klarar du dig med med tanke på hur mycket pist du åker. Uppåt 100 tappar de flesta skidorna mer i pisten än vad du vinner utanför jämfört med runt 90-sträcket så med din pist/opistat-fördelning skulle jag hellre rekommendera en lite smalare skida som 181'an, m88 osv..

EDIT
Jag har för övrigt ett par 181 som du kan få köpa billigt kom jag på, med bra bindning =)

Senast ändrad:
En skida som jag tror skulle passa bra för dig är Dynastar Legend Mythic Rider. Provade dom i Hemsedal under skidtestarhelgen och av dom allmountainlagg jag har provat var dessa enklast att få upp på kant i pisten samtidigt som dom flöt förhållandevis bra i puder (går inte att jämföra med riktiga offpistskidor då midjan endast mäter 88 mm). Om du ska testa skidor innan du köper tycker jag helt klart dessa är värda att testas.

Jarle>
Är inte Völkl Bridge i stort sett samma skida som Karma?

Näe, Wallen är mer lik Karman, iaf. om man ser till styvhet och midjemått... Bridgen är bredare och mjukare. Karman kunde man brassa på ganska bra med, riktigt styv och klassiskt Völklaktig. Bridgen är mer anpassad åt det stora massan, lite mera K2 liksom...

Jarle sa:
Völkl Karma som deas_J nämner finns inte kvar längre. Däremot finns Goodha 181 som är ungefär samma skida, dock mycket billigare (3200 SEK, inte en budgetskida), tuggar det mesta galant förutom snorkeldjupt och tål mycket stryk.

en skida med ~90mm i midjan klarar du dig med med tanke på hur mycket pist du åker. Uppåt 100 tappar de flesta skidorna mer i pisten än vad du vinner utanför jämfört med runt 90-sträcket så med din pist/opistat-fördelning skulle jag hellre rekommendera en lite smalare skida som 181'an, m88 osv..

EDIT
Jag har för övrigt ett par 181 som du kan få köpa billigt kom jag på, med bra bindning =)
Haha..du är rolig du :D

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp