Carving Skidor!!

• Trådstartare Trådstartare -
  • Start datum Start datum

Guest
Carving Skidor!!
Är det någon som har några åsikter om vilka Carving skidor man ska köpa..

Jag har provat "Scott Rage ATZ" som var otroligt roliga men väldigt extrem.
Sen har jag också provat "Scott Rage XC" som hadde lite dåligt kantgrepp vid is men släpte mjukt så det funkade ändå, dock fortfarande lite extrem.

Ska till helgen prova "Scott Octane AP"...

Några Åsikter vad ska man tänka på...

//A.

Carving Skidor!!
...testa andra märken än Scott!

Dessutom tror jag inte på att ATZ hade bättre kantgrepp än XC. Hur lång, vad väger du? Kanske XC i 175 är rätt?

Eller Octane AP i 180. Men båda dessa är lite smala i midjan för bra off-pist. Men du kanske föredrar snabb kant-till-kant och pist egenskaper?

/Henke

Carving Skidor!!
Hej igen,

jag skrev ju faktiskt Octane AP var att föredra då dess bredare midja ger bättre offpist egenskaper. Dessutom får du bättre stabilitet i pist. Även om du inte är så lång väger du ju en del. Jag kör Morrison 183 och jag är 173/66. Men pröva både 170 och 180 vetja. Den är rätt styv á la storslalom, har jag för mig. Och mycket beror på hur aggresivt du åker.

Andra bra (eller bättre?) freeride skidor som även har bra högfarts-pistegenskaper är;
Atomic BetaRide 9.20CXC, BetaRide 10.20 TitaniumCXC
K2 X-14, X-15, Morrison
Salomon X-Scream 9, X-Scream Series
Völkl Vertigo G20, Vertigo G30

Mvh,
Henke

PS. Maila om du har fler frågor.

Carving Skidor!!
Jag har ett litet förslag.

Det är så att jag jobbar i skidskolan och där kör vi på div salomon skidor och då bla "Salomon Superaxe EQ 3v" (tufft namn va?) och dom är ruggigt härliga att åka carving på. Jag har även provat "Atomic beta race carver 9.20, lite samma känsla som superaxe. Båda skidorna har ett ruggit kipp i svängarna och carvar underbart i pisten, har dock inte provat utanför än.
Det kan vara intresant att prova dessa också.
Längd Salomon: 176cm
Längd Atomic: 170cm

/Kim

Snödjup

Tillbaka
Topp