carving skidor

carving skidor
Ju sämre skidåkare man är desto bättre utrustning behöver man...

Dvs. man ska ju inte göra det onödigt svårt för sig. Ett par mjuka carvinskidor av modernt snitt är betydligt enklare att åka på än tidigare "raka" modeller.

That´s all kids! / MM

carving skidor
Gelay/silvar :
Hur går det till? Är inte carvingskidan byggt så att man ska åka på kant (skärande)... Om jag ser nån som aldrig har åkt skidor förr som åker med skärande svängar så äter jag nog upp min mössa!
Vad jag vill säga är att det borde inte spela ngn roll för en nybörjare eftersom man ändå bara sladdar runt och bredställer laggen!
Det jag märkte när jag jobbade som skidlärare i Trysil var att en nybörjare som åkte på 70-tal-lagg första dagen och sedan hyrde ett par carvinglagg tyckte själv att han/hon åkte bättre på dom hyrda, medans jag som skidlärare inte märkte ngn skillnad alls!

//Patrik

carving skidor
Det här med Carving är en intressant diskussion. När man är iväg och åker så är det inte många som förstått innebörden av carving, dvs åka på kant. De flesta åkare man ser som står på ett par skärande skidor behärskar långt långt ifrån tekniken på ett värdigt sätt. Visst, det blir lättare att svänga, men frågan är om de intalar sig det eller känner det.....

Ser man vidare och kikar på vad folk har för utrustning så dominerar de gamla planken fortfarnade bland gemene man vilket innebär att man inte lyckats nå "sportlovsturisen" ännu, som kör vidare med plankorna.

Nu känner jag inte till kvaliten hos åkarna här på freeride men jag förutsätter att de flesta åker skapligt förutom de wannabeskiers som tror att med den senaste utrustningen och de ballaste kläderna är No1 utan att inse hur fel de har.

Personlig synpunkt men jag tror ni som är inbitna skidåkare känner igen er på det sista stycket!!

J

carving skidor
Hade barnskidskola bara för någon vecka sedan och det är tydligt att de små med carvinglagg har nytta av det om man jämför med dem med raka lagg. Kantar man en mjuk carvingskida (vilket man gör om man plogar) så kommer den inte bara bromsa utan dessutom svänga. Eftersom man trycker mer på den skida som man har som ytterskida i svängen har den svängrörelsen större inverkan än den som den andra plogande skidan ger. Det gör att man kommer runt betydligt bättre än om man bara sladdar. Nybörjaren får alltså litet hjälp av skidan och svängen blir inte bara en vridning. Detta gäller dels de små nybörjarna som plogar men även vid sladdande parallellsväng.

Det är ganska tydligt om ni hittar något lämpligt objekt att titta på i backen.

Sedan är det givetvis mycket långt tills att dessa åker på rena skär, men nytta av utrustningen har de definitivt.

Hinner inte mer nu, kan utveckla om någon behöver övertygas mer.

/Måns

carving skidor
Bäste Ebony!

Vi kanske ska ta det här mer pedagogiskt... För det första så har alla skidor gjorda för alpin åkning en konkav skärning (det finns vissa undantag, men det är knappast intressant för oss vanliga döda). Dvs. de är smalare på mitten än i ändarna. De skidor som man populärt betecknar som "raka" är således inte alls raka, de har bara en betydligt mindre markerad midja än dagens sk. "carvingskidor". I teorin är det således möjligt att göra skärande sväng på alla skidor. Skillnaden är dock att på ett par sk. raka skidor blir svängarna mycket stora medan man med dagens mest skurna skidor kan utföra riktigt skarpa svängar på rent skär.

I dag är ALLA (jo det finns undantag...) nya alpina skidor som säljs i butik i Sverige av "carvingtyp". Detta innebär dock inte att de se likadana ut. Nej, tvärtom, aldrig tidigare har det funnits ett så brett och djupt sortiment av alpina skidor. Från korta stenhårda racecarving enbart gjorda för små svängar på kant, till monstruöst breda och långa (tjaa förhållandevis) offpistskidor med syftet att på enklaste sätt "rippa" branter i Alaska. Och jag tror vi är helt överens om att ingen nybörjare blir speciellt glad av någon av ytterligheterna under fötterna.

Men...det finns också mjuka, förlåtande lättåkta skidor som inte protesterar om åkaren sladdar. Vad de dock erbjuder är en möjlighet även för en nybörjare att relativt snabbt lära sig utnyttja kanterna och åka på skär. Något som med ett par äldre "raka" skidor verkligen kräver både teknik, oräddhet och styrka.

Så summa sumarum kan man lugnt säga att det inte finns någon nackdel med ett par carvingskidor anpassade till nybörjare jämfört med ett par raka, men en hel mängd fördelar. Men, om man är helt ointresserad av att lära sig åka utan bara vill ploga och sladda kan man såklart nöja sig med ett äldre par skidor...eller varför inte längdåkning, en skatetur på skaren en solig vårdag i fjällen slår det mesta.

That´s all kids! / MM

carving skidor
Håller helt och hållet med ebony patrik! blir ganska trött på alla "nybörjare" som säger att det är så bra med carvingskidor samtidigt som dem absolut inte använder funktionen..utan bara åker runt och sladdar......

Tillbaka
Topp