Carving med höften i backen

lainenR

Aktiv medlem
Med allt för dåligt snöläge i svenska fjällen under jul och nyår så fick jag (ofrivilligt) chansen att nöta carving i hårda backar.
Hittade Tom Gellie på Tuben, exempel, som åker nästintill med höften i backen. Gjorde ett försök att komma så djupt men kom i bästa fall ned så pass att handen nådde i backen.

Finns en hel del att slipa på i tekniken men kanske också kräver rätt prylar tänker jag (ok, jag hittar gärna nya ursäkter för nya skidprylar). Jag letade upp mina gamla Extrem PT84 med 17 meter i svängradie. Tror ni jag kan fixa det med dom skidorna? Hur är det med graderna på hängning av kanter, spelar det in också?

Intressant video. Det som inte riktigt framgår, är att det här med att lägga höften i backen tar en beprövad teknik för att åka fort och överdriver den för stilpoäng.

Förstå mig rätt: det finns absolut situationer som kräver att ha så hög kantvinkel som möjligt och därmed nästan ligga ned i backen. Det finns ju en anledning till att Ted Ligety hade sådan framgång. Men då pratar vi balkade backar som är stenhårda och en storslalomskida som pga FIS regleringar har ganska stor radie. Det krävs mycket för att carva runt dessa.

Videon ovan fokuserar bara på kantvinkel och gör det i mjukt underlag på flackar backar, med en skida som är mer slalom är storslalom i radie. De gräver fast skidorna i snön för stilpoäng. Därav allt snösprut. Snösprut är aldrig snabbt, oavsett om det kommer från sladd eller en för djup carv.

Det jag vill ha sagt är att ingen bör känna sig sämre än någon annan bara för att man inte har samma höga kantvinkel, och kanske det finns viktigare saker i tekniken att slipa på än just kantvinkel. Som att sätta tryck tidigt, innan fallinjen, och föra över farten till nästa sväng.

Kantvinkel är alltså inte allt, men ser coolt ut. Sen får man såklart utveckla sin teknik till det som man själv önskar, det är trots allt ingen som står med tidtagarur i de flesta backar, men en höft i backen ser alla. Så jag vill inte ta ifrån dig ambitionen du har, bara nyansera bilden lite. 🙂

Väldigt bra video och bra inlägg @Widski, tack!
Jag är inte ute efter stilpoängen, jag vill utveckla min carvingteknik och tänker mig att kunna nå ner med höften i backen blir mitt bevis på att jag initierar svängen aggressivt och ökar kantvinkeln under svängen och kan därmed öka trycket på ytterskidan. Kanske fel tänkt?

Senast ändrad:
Väldigt bra video och bra inlägg @Widski, tack!
Jag är inte ute efter stilpoängen, jag vill utveckla min carvingteknik och tänker mig att kunna nå ner med höften i backen blir mitt bevis på att jag initierar svängen aggressivt och ökar kantvinkeln under svängen och kan därmed öka trycket på ytterskidan. Kanske fel tänkt?
Feltänkt. Du riskerar knäskador då du måste åka med två knän i varsitt ytterlige. Vad händer om ytterskidan slinter eller innerskidan hugger tag? Skidåkning har väl inga rätt eller fel, allt beror ju på vilket mål man har men det finns bättre och sämre sätt att åka effektivt på.

Mitt tips till dig om du vill klara av att carva i svårare terräng och gå renare i ingångarna är att du funderar över hur du tidigt sätter tryck på nästa ytterskidan. Bästa sättet enligt mig är att känna att du har fötterna under dig i kantbytet och tidigt flyttar vikten till nya ytterskidan och rätar ut det nya ytterbenet. På så vis sätter du tryck tidigt och skapar chansen att skapa vinklar.

Feltänkt. Du riskerar knäskador då du måste åka med två knän i varsitt ytterlige. Vad händer om ytterskidan slinter eller innerskidan hugger tag? Skidåkning har väl inga rätt eller fel, allt beror ju på vilket mål man har men det finns bättre och sämre sätt att åka effektivt på.
Bra poäng!
Märks tydligt i filmen med Jens där dom får ge upp när det börjar bli uppåkt. Gissar att det beror på att det börjar bli svårt/farligt.

Jag tänker mig inte att jag ska åka så, utan snarare ett test på förmågan att kunna åka.

Mitt tips till dig om du vill klara av att carva i svårare terräng och gå renare i ingångarna är att du funderar över hur du tidigt sätter tryck på nästa ytterskidan. Bästa sättet enligt mig är att känna att du har fötterna under dig i kantbytet och tidigt flyttar vikten till nya ytterskidan och rätar ut det nya ytterbenet. På så vis sätter du tryck tidigt och skapar chansen att skapa vinklar.
Precis som är mitt mål, jobbar också med att lätta på skidorna vid övergång till nästa sväng för att få momentum att snabbt komma på kant med tryck på det nya ytterbenet.

Såg en video med Deb Armstrong, där hon tipsar om att få ytterbenet bakom sig för att kunna generera mer kraft. Hon jämför med att skjuta på en bil, där man sätter benet bakom kroppen. Finns det synpunkter på den tekniken?

Tillbaka
Topp