Carving teknik

kroxilkrax

Ny medlem
Carving teknik
De här har antagligen tagits upp förut men ja hittade inget som gav något bra svar...

Jo ja ska försöka förklara för en polare hur man åker på carvingskidor men jag vet inte riktigt hur ja ska förklara. Själv är ja självlärd o har aldrig gått i skidskola så ja har antagligen fel teknik o är inget att ta efter ;D

Skulle va jättebra om nån kunde förklara grunderna i carving teknik!

Carving teknik
Det hela med carvin-skider går ut på är att man ska ligga på "kant" hela tiden för att inte tappa farten. Tillskillnad från icke carvinskidor så ska du ha ett mellenrum på ca 10-20 cm mellan skidorna. Du skall inte ha nå bakåtvikt utan man ska stå lite frammåt.

Carving teknik
Det kunde kanske vara bra för din polare också, jag menar, om ni ändå lägger några tusen på att komma till en backe.

Carving teknik
Ja, men riktig skidlärare och ingen sörlänning som åkt två veckor varje år sedan han var 15 och kommit på att det vore coolt att göra en säsong som skidlärare i sälen.

Det är stor skillnad på skidlärare och skidlärare. Min erfarenhet är att många skidlärare är riktigt dåliga och endast duger till att fungera som personal på "fjäll-dagis" samt till att lära extrema nybörjare att sladda runt i backen.

Carving teknik
Ja, ta en med hög utbildning som antingen har eller skall upp på examen nu iår. Eller också kan du ta vilken skidlärare som helst, eftersom de flesta kan lära ut en carving-teknik. Det är inte speciellt svårt

Carving teknik
Någon frågar hur man åker carving och mer än hälften av svaren handlar om att skidlärare är dåliga.

Kantställ mer, mer framvikt och testa tills du känner ordentlig sjuts ur svängen då börjar det likna nåt. att man inte har så tätt mellan pjucken har att göra med att det är svårare att kanställa ordentligt då.

Jag har åkt fortare än 10kg tyngre killar med 30cm längre "vanliga" skidor när dom har öst rakt ner och jag har carvat långa svängar.... men det är klart det kan ju vara vallan hehe

Carving teknik
Jag gör ett litet försök i att förklara hur......Jag är inte bäst på at förklara mej i text men, here u are!!!

För att kunna få till en skärande sväng (carving) måste du först stå rätt på skidan, dvs lätt böjda knän (för balansen) lätt framåt vikt (för kontroll) försök ha vikten ungefär 3/4 fram på foten om ni förstår hur jag menar.

Är man nybörjare föreslår jag att man börjar på tex en transport väg och försöker göra följande:

Använd kanterna ordentligt, vinkla ytterskidan (den berömda dalskidan:)tryck på som fan och känn hur du ändrar riktning. Försök håll armarna framför kroppen hela tiden som om man håller en ratt.
När man är mitt i svängen sök då ytterarmen(den armen som är på samma sida som dalskidan) fram för att hindra rotation(tank dig en slalomåkare när han tar käppen med handen)
Titta aldrig på skidan när du svänger utan sök blicken en bit framåt.

Sedan när man börjar få en liten känsla för hur det ska kännas kan man öka farten, då blir det snart dags att även vinkla in inner knät OBS! fortsätt ha tryck på ytterskidan!!!

Ha lite tålamod många har en tendens att avsluta svängen för tidigt, det är då farten bara ökar och ökar tills man är tvungen att sladda för att hålla nere farten. Det är enlig mej först när man kan åka brant och hålla farten nere man verkligen känner G krafterna i en carvingsväng.

Hoppas det kan vara till hjälp Mvh// Manx

Carving teknik
Angående viktfördelning.

Jag brukar tänka att man, vid ingången i svängen, ska lägga tyngden på ytterfotens stortå.
Det ger ett måttligt framåtlut samt en lagom kantning på skidan (eller ja, hur mycket skidan ska kantas beror ju på var man åker).

Prova! Kanske kan det hjälpa lite.

Förresten, jag sitter och kollar på nån konstig lagtävling i världscupen, hur tror ni viktfördelningen mellan skidorna är i en skarp super g-sväng? 80/20?

Carving teknik
Det är så pass alltså?

Ibland när jag ligger på tokskär (läs, precis på gränsen att jag orkar hålla emot) så står jag själv i princip fullständigt på ytterskidan. Jag har fått för mig att det inte är fördelaktigt, att man skulle kunna få mer "total" kraft om man fördelar vikten lite till innerskidan också. Är det fel?

Har jag fel är det bara bra för min teknik, det betyder att den är lite bättre än jag trodde. ;)

/Dr. Snow

Carving teknik
Visst är det bättre att få mer kraft på innerskidan, men det är förbaskat svårt. Du var väldigt rätt med din chansning där, jag har för mig att 80/20 är maximala trycket på innerskidan som man kan uppnå, det är iaf. vad jag har hört.

Carving teknik
När jag ramlar, vilket iofs inte är så ofta i pisten, så är det på två sätt.

Det mer ovanliga sättet är en tokkrasch. Vi snackar face-plant efter att ha fått ett felskär eller liknande. Typiskt oskönt sätt.

Det vanligaste är dock att jag går på innerskidan, just när jag försöker tänka på tekniken. Jag fördelar vikten så mycket jag vågar till innerskidan, vilket ibland slutar med att jag gör det klassiska fallet.
Som du säger Carled, det är knivigt att ligga på gränsen där.

Carving teknik
Visst kan man och, i vissa fall, ska man åka på innerskidan. I djupt puder i hög fart måste man i princip alltid hålla tryckfördelningen i närheten av 50/50, medan ju hårdare underlag, ju större krav på fäste, desto större tryck på ytterskidan. Grundtekniken är dock förvånansvärt lika i båda fallen. Neutral position på skidan, vinkla in höften mot backen och behålla samma vinkel på båda underbenen, skicka ut benen från kroppen. Lätt som en plätt boys ´n girls!

Dock måste erkännas att andelen puderåkning för mig under en typisk säsong ärn nog mindre än 5% för min del (tyvärr). Pist nöter jag däremot för jämnan...
Hej!
/Ace DG

Carving teknik
Efter att ha åkt på "vanliga" skidor sedan jag lärde mig gå köpte jag mig nu i vinter ett par carvingskidor.

När jag åker på skär och trycker ifrån ordentligt tycker jag att det skär så förbaskat lågt bak på skidan (strax bakom hälen).

Ska det va så?
Har jag fel teknik?
Eller ska jag flytta bindningen? I så fall åt vilket håll och hur mycket?

Carving teknik
När i svängen känner du att det skär "långt bak" på skidan?
När man åker carving får man en "skjuts" i utgången av svängen. Om du tittade nåt på WC-slalom i år såg man många spektakulära krascher till följd av att åkaren inte klarar av att hålla emot när "skjutsen" kommer. Desto mer bakvikt = större "påskjut" i utgången. Försök lägga tyngden längre fram på skidan i hela svängen. Då kommer du att märka att den här effekten mattas av lite och det känns som om skäret tar "längre fram".

Carving teknik
Jag upplever att det skär långt bak på skidan i slutet av en sväng.

Ska försöka flytta fram vikten nästa gång jag får tillfälle att åka.

Tack för tipset!

Carving teknik
Jag har hasat runt på mina carvingskidor ett tag nu och inte fått till det med svängarna för än tills nu i helgen då jag kom på det, halleluja vad det svängde. jag lutar mig framått som vanligt i backen och vrider eller trycker knäna mot backen åt det håll jag skall svänga, skidorna kantrar då mera vilket resulterar i att det svänger utav bara den. sedan är det bara att göra det åt andra hållet . om det är rätt sätt vet jag ej men jag kommer att köra så här iallafal. om ni undrar hur det kändes! helt underbart, det var som att sväva i svängarna.

Carving teknik
På hårt underlag (pist) åker man uteslutande på yttern. När man börjar få kläm på sammanlänkade carving-svängar är det kul att börja experimentera med att använda innern som ”svänginitierare”. Klart kvickare vilket gör att man kan börja carva lite högre upp i svängen. När du närmar dig slutet av en sväng (och gör kompletta svängar, dvs inte för tidigt) lägger man om innerskidan och låter den styra in i nästa sväng. Trycket flyttas succesivt över till yttern allt eftersom ens riktning flyttas rakt ner i fallinjen.

Carving teknik
Gammal tråd va? :). Hade själv aldrig lärt mig carving på riktigt (knappt åkt på 10 år). Spenderade ett par timmar på Youtube, valde sen liften med mest fallhöjd/minut och började nöta, en sisådär 7 timmar senare så infann sig en lätt euforisk känsla när jag kände att det satt Fantastiskt kul. Kontentan: Underskatta inte Youtube och learning by doing, finns jättebra instruktionsvideos helt gratis.

Carving teknik
Haha, såg det! OP har säkert lärt sig nu. Fattar inte varför den hamnade så högt i mitt flöde? Hopp och tricks?

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp