Carvingfråga (Pistskidor)

Magido

Ny medlem
Hej

Jag anser mig ändå vara en medelåkare. Eller t.o.m lite högre.
Jag har åkt skidor i många år och har inga problem att åka på skär..

Men hur gör killen i detta klippet vid 4:52

Nu ser det ut som han åker på ett par Head Supershape skidor. Och jag åker på ett par GS-skida med större svängradie..

Men ändå. Hur kan han carva när han har benen så tätt ihop?
För att jag ska få upp skidan på skär så vinklar jag in knät på ytterskidan och på så vis går jag in i kurvan. Det har han ju omöjligt utrymme för här?

Mycket tacksam för svar

För att det är flackt och han kör förhållandevis kort sväng i fallinjen! Desto brantare det är och ju mer du avviker från fallinjen desto mer isär med skidorna måste du för att behålla skäret. Om du studerar hela klippet ser du tydligt hur avståndet mellan skidorna varierar med svängradien och hur brant det är.

/MM

Mountain_Man sa:
För att det är flackt och han kör förhållandevis kort sväng i fallinjen! Desto brantare det är och ju mer du avviker från fallinjen desto mer isär med skidorna måste du för att behålla skäret. Om du studerar hela klippet ser du tydligt hur avståndet mellan skidorna varierar med svängradien och hur brant det är.

/MM
Så han behöver helt enkelt bara vinkla upp skidan mycket lite för att den ska upp på skär?
När jag först började åka skidor för en massa herrans år sedan så var jag självlärd.

Det var först för sisådär 4 år sedan som jag fick tips ifrån en riktigt erfaren skidåkare om min teknik.
Han studerade min åkstil och gav mig ett litet, enkelt tips...

"När du svänger så vinkla in knät på ytterskidan"

Detta gjorde jag... Och plötsligt åkte jag bättre än vad jag någonsin tidigare hade gjort.. (Med råge)
Jag minns åken den dagen som om det vore igår... Skidan slängde nästan iväg mig ifrån kant till kant när jag la lite tryck på skidan.... Min åkning förändrades för alltid, och skidåkningen som jag allt tyckt om gick ifrån att vara rolig till att vara helt magisk..

Nu trampar jag istället igenom skidan... Jag kör såpas fort att jag känner inte att jag får speciellt mycket tillbaka ifrån skidan när jag trycker på ur kurvan... Snarare blir den vobblig och orolig... Men det hör inte hit...

En liten följdfråga angående skidteknik:

När jag carvar så lägger jag fokus på att dra bak inneskidan något i samband med att jag lägger upp den på skär.. Är detta korrekt?

Min andra fråga är: Jag har mycket svårare att få samma tryck på innerskidan som ytterskidan.. Jag har läst att trycket skall vara ungefär samma.. Vilket för mig känns helt omöjligt.. Det är ju av uppenbara skäl lättare att vinkla in knät mer på ytterskidan än innerskidan.. Så hur tusan lägger jag mer tryck på innerskidan?

Jag kan carva snyggt och säkert i blåa backar..
Även i röda backar, men det dröjer inte många svängar innan jag ställer upp dom på sidan för att få ner farten.. Jag är inte farträdd, men jag litar inte på min körförmåga i dom hastigheterna... För när jag åker på fullcarve ner för en röd/svart backe så går det fort.. Ruskigt fort....

Mina kunskaper avseende den perfekta skärande svängen är mycket grundläggande i förhållande till vad vissa andra här på Freeride kan prestera både i teori och praktik, så jag ska hålla mig kort ... :-)

Skilda skidor svarar väldigt olika på kantisättning, smala skidor med kort skärning svarar oftast direkt och väldigt lite kantsättning krävs för att skidan ska initiera svängen medan lite bredare skidor med längre skärning behöver både fart, tryck och rejäl vinkling för att något ska hända. Så tekniken och hur hårt man behöver jobba beror till viss del på skidorna.

Frågor kring knä- och höftvinklar och annat smått och gott överlåter jag till de som kan det bättre än jag, det där med att belasta skidorna 50/50 är dock en myt ... men att sträva efter att hålla skidorna så mycket i höjd med varandra (ingen skida framför den andra) som möjligt samt att hela tiden behålla en viss belastning på innerskidan är eftersträvansvärt och ger en stabilare körning.

Och slutligen ... att köra fartkontrollerande svängar på rent skär i branta backar är det få som klarar ... speciellt om det är hårt. Men det går! :-)

/MM

Senast ändrad:
Två detaljer han använder för att skapa sväng i så låg fart i den delen av klippet som diskuteras är att han:
1. Kantar innerskidan med innerknät för att skapa utrymme åt ytterskidans knä.
2. Han kantar med höften.

Annars så vill du ha så stor belastning på ytterskidan som möjligt, undantaget om det är mjukt i backen då all belastning på en skida kan innebära att snön släpper. Testa att runda upp svängarna rejält för att hålla farten nere när du åker i brantare terräng på rena skär.

Senast ändrad:
När jag carvar så lägger jag fokus på att dra bak inneskidan något i samband med att jag lägger upp den på skär.. Är detta korrekt? både ja och nej du kan ibland behöva tänka på att aktiv dra tillbaka innerskidan men man ska inte behöva göra de. kan vara så att du resterar in höften i svängen vilket gör att du för passgång= skidorna hamnar inte i "linje" med varandra.

när det gäller att farten ökar kan du testa att runda upp svängen lite= avsluta svängen när skidspetsarna pekar ut mot kanten av backen. detta gör att du har mer kontroll på farten in i nästa sväng vilket gör att du själ bestämmer när nästa sväng ska börja och vilken fart du ska gå in i nästa sväng med.

när det gäller tryck på innerskidan kan du försöka vinkla båda knäna samtidigt i samma vinkel i en mjuk rörelse. detta gör att du lättare kan få ner trycket på innerskidan och då involverar du innerskidan mer i svängen än när du bara vinklar in knät för ytterskidan.

Magido sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Så han behöver helt enkelt bara vinkla upp skidan mycket lite för att den ska upp på skär?
När jag först började åka skidor för en massa herrans år sedan så var jag självlärd.

Det var först för sisådär 4 år sedan som jag fick tips ifrån en riktigt erfaren skidåkare om min teknik.

Detta gjorde jag... Och plötsligt åkte jag bättre än vad jag någonsin tidigare hade gjort.. (Med råge)
Jag minns åken den dagen som om det vore igår... Skidan slängde nästan iväg mig ifrån kant till kant när jag la lite tryck på skidan.... Min åkning förändrades för alltid, och skidåkningen som jag allt tyckt om gick ifrån att vara rolig till att vara helt magisk..

Nu trampar jag istället igenom skidan... Jag kör såpas fort att jag känner inte att jag får speciellt mycket tillbaka ifrån skidan när jag trycker på ur kurvan... Snarare blir den vobblig och orolig... Men det hör inte hit...

När jag carvar så lägger jag fokus på att dra bak inneskidan något i samband med att jag lägger upp den på skär.. Är detta korrekt?

Min andra fråga är: Jag har mycket svårare att få samma tryck på innerskidan som ytterskidan.. Jag har läst att trycket skall vara ungefär samma.. Vilket för mig känns helt omöjligt.. Det är ju av uppenbara skäl lättare att vinkla in knät mer på ytterskidan än innerskidan.. Så hur tusan lägger jag mer tryck på innerskidan?

Även i röda backar, men det dröjer inte många svängar innan jag ställer upp dom på sidan för att få ner farten.. Jag är inte farträdd, men jag litar inte på min körförmåga i dom hastigheterna... För när jag åker på fullcarve ner för en röd/svart backe så går det fort.. Ruskigt fort....
Du ska inte ha samma belastning på ytter och innerskidan vid pistcarving. Snarare 90-10 ytter-inner, men lättast är att helt enkelt bara fokusera på att få belastningen och balansen över ytterskidan så tidigt som möjligt. Detta kommer göra det lättare att få runt skidorna hela vägen (runda upp) vilket i sin tur får ner farten. Däremot ska båda knäna jobba tillsammas, annars kan knälås uppstå vilket i sin tur hindrar dig från att kanta mer.

Ser nu att flera andra går förklarat bättre och mer ingående! Ett sista tips är att ta en privatlektion. Det är ofta mer givande än man tror :)

jonaslukarlsson sa:
Två detaljer han använder för att skapa sväng i så låg fart i den delen av klippet som diskuteras är att han:

Annars så vill du ha så stor belastning på ytterskidan som möjligt, undantaget om det är mjukt i backen då all belastning på en skida kan innebära att snön släpper. Testa att runda upp svängarna rejält för att hålla farten nere när du åker i brantare terräng på rena skär.
Tack! Utveckla gärna det med höften lite.. Hur använder man höften för att kanta skidan?
Och det måste vara rätt obehagligt att inleda en sväng igenom att vika in innerknät först? :D

Cbez sa:
Magido sa:
Mountain_Man sa:

/MM

Du ska inte ha samma belastning på ytter och innerskidan vid pistcarving. Snarare 90-10 ytter-inner, men lättast är att helt enkelt bara fokusera på att få belastningen och balansen över ytterskidan så tidigt som möjligt. Detta kommer göra det lättare att få runt skidorna hela vägen (runda upp) vilket i sin tur får ner farten. Däremot ska båda knäna jobba tillsammas, annars kan knälås uppstå vilket i sin tur hindrar dig från att kanta mer.
Jag anade nästan att det var en myt.... Jag tar nog en privatlektion i ett par timmar..
Nu låter jag nästan som en amatör. Vilket jag med handen på hjärtat kan säga att jag inte är...
Jag åker rätt snyggt och kontrollerat, men jag känner att det finns mer att hämta.. Speciellt efter att ha kollat det klippet och Ted Ligerty's kända GS-klipp på youtube :)

Mountain_Man sa:
Mina kunskaper avseende den perfekta skärande svängen är mycket grundläggande i förhållande till vad vissa andra här på Freeride kan prestera både i teori och praktik, så jag ska hålla mig kort ... :-)

Skilda skidor svarar väldigt olika på kantisättning, smala skidor med kort skärning svarar oftast direkt och väldigt lite kantsättning krävs för att skidan ska initiera svängen medan lite bredare skidor med längre skärning behöver både fart, tryck och rejäl vinkling för att något ska hända. Så tekniken och hur hårt man behöver jobba beror till viss del på skidorna.

Frågor kring knä- och höftvinklar och annat smått och gott överlåter jag till de som kan det bättre än jag, det där med att belasta skidorna 50/50 är dock en myt ... men att sträva efter att hålla skidorna så mycket i höjd med varandra (ingen skida framför den andra) som möjligt samt att hela tiden behålla en viss belastning på innerskidan är eftersträvansvärt och ger en stabilare körning.

Och slutligen ... att köra fartkontrollerande svängar på rent skär i branta backar är det få som klarar ... speciellt om det är hårt. Men det går! :-)

/MM
Du är mer för backcountry antar jag? ;)

Magido sa:
jonaslukarlsson sa:

Tack! Utveckla gärna det med höften lite.. Hur använder man höften för att kanta skidan?
Och det måste vara rätt obehagligt att inleda en sväng igenom att vika in innerknät först? :D
För att enklast åsklidgöra hur skidorna kan kantas genom att använda höften ställer du dig i en dörröppning, fötterna 20cm från varandra med en fot vid ena kanten. Sjunk nu med höften åt sidan så att du når andra sidan av dörröppningen med höften och överkroppen. Lämpligtvis tar du emot med händerna när du sjunker ner. Tänk dej nu att du har ett par skidor på fötterna och hur de kommer att vinklas av den rörelse du utsatt kroppen för i dörröppningen. Förstår du :)? För att enklast hitta "nya" kanten in i nästa sväng använder du gärna knäna eftersom de enklast och snabbast går att vinkla om, har du kvar innerknät i gamla kantningen blir det svårt för nya ytterskidan att kantas. Då uppstår som någon tidigare nämnt "knälås", ett knä hindrar det andra för att kantas.

De gamla RTM 84 (pre 2016) är som någon beskrev dem mycket on/off i sin karaktär. Det vill säga så länge man kör dem aktivt på kant är de stabila och svarar grymt på kantisättningen men utan markant kantisättning är de minst sagt fladdriga ... Det gör att de går som på räls i grön/blå backar även för en glad amatör ... är det hårt och börjar branta på går de också på räls men kräver en fortsatt aktiv åkning vilket kan vara tufft för den nämnde amatören. Då är det mycket bekvämare att köra en skida med spann under foten som är hyggligt stabil även om den inte kantas hårt. Personligen plockar jag gärna fram mina Völkl Code Speedwall när det ska köras brant och hårt som ställer betydligt mindre krav på min teknik för att hålla kontrollen ... Det här är sannolikt skälet till att Völkl har spann under foten på årets RTM 84, jag har testat dem, de är grymma och betydligt mer lättkörda på brant och hårt underlag än de äldre modellerna ... det är nog inget större fel på din teknik, du har bara för få skidor! :-)

/MM

Magido sa:
...
...
Om du inte gör något jäkligt mystiskt, rent "skidtekniskt", så låter som det är dags för nya, och styvare, lagg!

Magido sa:
...
Förståndigt och något fler borde tänka på.
Det är en jävla skillnad på att åka i en tom backe med säkerhets-staket och dynor kring det hårda och att dela en nedfart med en massa andra människor och riskera att glida ut i skogen i 70knyck om man drar omkull på en innerskida.

Hedervärt uppförande Herr Magido.

/r

Mountain_Man sa:
De gamla RTM 84 (pre 2016) är som någon beskrev dem mycket on/off i sin karaktär. Det vill säga så länge man kör dem aktivt på kant är de stabila och svarar grymt på kantisättningen men utan markant kantisättning är de minst sagt fladdriga ... Det gör att de går som på räls i grön/blå backar även för en glad amatör ... är det hårt och börjar branta på går de också på räls men kräver en fortsatt aktiv åkning vilket kan vara tufft för den nämnde amatören. Då är det mycket bekvämare att köra en skida med spann under foten som är hyggligt stabil även om den inte kantas hårt. Personligen plockar jag gärna fram mina Völkl Code Speedwall när det ska köras brant och hårt som ställer betydligt mindre krav på min teknik för att hålla kontrollen ... Det här är sannolikt skälet till att Völkl har spann under foten på årets RTM 84, jag har testat dem, de är grymma och betydligt mer lättkörda på brant och hårt underlag än de äldre modellerna ... det är nog inget större fel på din teknik, du har bara för få skidor! :-)

/MM
Har förstått detta! Längtar till att få pröva min nya 84or i Åre nästa helg..
Jag måste säga att dom var mycket lättare än vad jag hade förväntat mig... Speciellt om man jämför med t.e.x Head WC Rebells som jag provåkt tidigare.

rabbit sa:
Magido sa:
...
...
Om du inte gör något jäkligt mystiskt, rent \"skidtekniskt\", så låter som det är dags för nya, och styvare, lagg!

Magido sa:
...
Förståndigt och något fler borde tänka på.
Det är en jävla skillnad på att åka i en tom backe med säkerhets-staket och dynor kring det hårda och att dela en nedfart med en massa andra människor och riskera att glida ut i skogen i 70knyck om man drar omkull på en innerskida.

Hedervärt uppförande Herr Magido.

/r
Åka fort kan vem som helst göra.. Och visst har jag likt alla andra brassat på ett par gånger.
Jag brukar stå vid liftarna när dom öppnar. Och de första åken för dagen brukar gå undan rätt friskt....

Jag måste nästan berätta en liten historia om en händelse som inträffade förr förra året i Sälen (Tandådalen tror jag?)

Jag satt i \"Väggens\" sittlift påväg upp för berget.. Av någon anledning som jag inte minns nu så hade jag hoppat av sittliften... Hur som helst så hade liften stannat av okänd anledning..

När jag satt där i liften bredvid en betydligt mer erfaren åkare (Och vän) så satt vi och tittade på dom som åkte Väggen... Jag tänkte för mig själv \"Vad fan gör Pappan där med sina 3 små barn\"

Bara några sekunder efter min tanke så börjar en av ungarna (5-7 år gammal uppskattningsvis) att åka okontrollerat störtlopp.. Han ramlar efter ett tjugotal meter och börjar studsa runt som en vante i backen... Påvägen ner så slår han i en annan åkare som stannat i backen som även han börjar kana neråt hejdlöst...

50-100 meter senare i backen så studsar barnet av backen till vänster (Sett uppifrån) och han rör sig inte...
Pappan står och skriker förtvivlat och hans andra ungar skriker.... Pappan hasa ner på sidan av skidorna men tappar greppet.. Han glider snabbt förbi sonen och får inte stopp förrän där backen började plana ut...

Vid det här laget hade liften börjat åka.. Och både jag och min polare hoppa ur sittliften längst upp och åker full fart neråt... (Eller ja han carvar och jag åker störtlopp) det är helt tomt i backen, och jag höll själv på att inte få stopp. trots att jag ställde upp skidorna på ställ säkert 100 meter innan vi var framme.. Men jag lyckades få upp framsidan på skida på vallen vid sidan av backen så jag fick stopp..

Ungen rörde sig inte och låg bara och gnydde.... Kort därefter så kommer en Skistar-kille i sitt röda ställ och hjälper oss. Han berättade att skotern inte kunde ta sig upp dit vi var. Så vi fick hjälpas åt att få ner pojken till skotern som stod 150 meter längre ner i backen..

Killen fick hjärnskakning och ett rejält skadat knä..... Han hade nog tur....

Men vad är det för jävla förälder som tar med sina små barn till en backa som den här? Det står tydliga varningskylar i backen, och redan vid krönet (Där backen börjar) så ser man vad det är frågan om....

Ingen av dom var kapabla att ens ta sig ner säkert för en röd backe?

Det händer att folk flyger förbi mig i en helsikes fart i en röd backe med... Och i vissa fall bryr jag mig inte... Har åkaren full kontroll på läget, men goda marginaler och en teknisk skidåkning så är jag mer imponerad över hans skidåkning än något annat... Men det finns alldeles för mycket barnfamiljer och andra åkare som bara kör \"Balls out\" och man bara hoppas att inget ska hända... Alla har vi säkert varit med om någon som faktiskt KÖRT rakt över ens skidor för dom åkt så nära...

Gött det va att skriva av sig lite ;)

@Magido
Aha ... det var ju du i skidköpartråden ... nu hänger jag med! :-) Du har alltså ett par Progressor 700 men har nu köpt ett par nya RTM 84 (15/16). En ny värld kommer att öppna sig ... och du kommer definitivt inte att känna något behov att komplettera med ett par kortsvängsskidor, inte initialt i alla fall!

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Magido
Aha ... det var ju du i skidköpartråden ... nu hänger jag med! :-) Du har alltså ett par Progressor 700 men har nu köpt ett par nya RTM 84 (15/16). En ny värld kommer att öppna sig ... och du kommer definitivt inte att känna något behov att komplettera med ett par kortsvängsskidor, inte initialt i alla fall!

/MM
Thats me! ;) Nej jag hoppas inte det! Lagt 20 lax på utrustning på en vecka nu :P

Han åker ju på en skida med ca. 11m skärningsradie. Åker man runt och carvar som han gör i videon så kan man inte lägga ner den lika djupt som ett par GS skidor utan att i princip göra piruetter nedför backen.

bootfitta sa:
Han åker ju på en skida med ca. 11m skärningsradie. Åker man runt och carvar som han gör i videon så kan man inte lägga ner den lika djupt som ett par GS skidor utan att i princip göra piruetter nedför backen.
Är det inte typ 17 meter på HEAD Supershape Speed skidan?
Och vad menar du med inlägget? Lägga ner lika djupt som ett par gs skidor? Förstår inte riktigt vad du menar.

Magido sa:
bootfitta sa:
Och vad menar du med inlägget? Lägga ner lika djupt som ett par gs skidor? Förstår inte riktigt vad du menar.
Supershape speed är någonstans i den kategorin, men killen i videon åker på ett par iSL RD från Head, 11m på den längden han har där.

Det jag menar är att man kan inte framföra ett par storslalomskidor på samma vis som ett par slalomskidor, åkaren är färdig med sin sväng långt innan hen är nere lika djupt med höften som man ser i Ted Ligetys videor t.ex.

bootfitta sa:
Magido sa:
bootfitta sa:
Supershape speed är någonstans i den kategorin, men killen i videon åker på ett par iSL RD från Head, 11m på den längden han har där.

Det jag menar är att man kan inte framföra ett par storslalomskidor på samma vis som ett par slalomskidor, åkaren är färdig med sin sväng långt innan hen är nere lika djupt med höften som man ser i Ted Ligetys videor t.ex.
Spännande! Det ser ut som han kan ta hyfsat stora svängar med skidorna ändå?
Lättare att åka GS med en slalomskida än tvärtom antar jag?

Hur är iSL RD när det börjar bli uppkört i backen? Måste ju vara smått omöjligt med den midjan? Eller är jag ute och snurrar....

Magido sa:
bootfitta sa:
Magido sa:

Spännande! Det ser ut som han kan ta hyfsat stora svängar med skidorna ändå?
Lättare att åka GS med en slalomskida än tvärtom antar jag?

Hur är iSL RD när det börjar bli uppkört i backen? Måste ju vara smått omöjligt med den midjan? Eller är jag ute och snurrar....
Du är inte ute och snurrar, och ja, det är bedrövligt med slalomskidor när det är uppkört/löst/mjukt i backen.

bootfitta sa:
...
Riktigt så enkelt är det ju inte eftersom höftens position, bland allt annat, är beroende av hur långt ut ifrån kroppen (lateralt) man sätter an svängen/kanten.
Exempel = Benny Raich, som inte direkt gjorde sig känd för sin låga stil:
seq_raich_2209-2212_flat2.jpg

http://youcanski.com/gallery/wp-content/uploads/2008/09/seq_raich_2209-2212_flat2.jpg

Senast ändrad:
bootfitta sa:
Magido sa:
Du är inte ute och snurrar, och ja, det är bedrövligt med slalomskidor när det är uppkört/löst/mjukt i backen.
Såå bedrövligt är det ändå inte, även om det förstås finns annat som går bättre. Jag har kört det mesta med fis-godkända SL-skidor, inkl. offpist-turer i Chamonix och Zermatt.

Härom året i Verbier såg jag en offpist-grupp som skulle åka med guide. Alla i gruppen såg ut som typiska skandinaver, med helskägg, fetaste skidorna, abs-ryggsäckar och hela kitet. Den dagen bjöd på 30-40 cm nysnö, så inget fel med det. Det som förvånade var att guiden hade ett par SL-skidor under fötterna! Gissa vem som ägde nedför första sluttningen sedan? :)

Senast ändrad:
Atrende sa:
bootfitta sa:
Magido sa:
Såå bedrövligt är det ändå inte, även om det förstås finns annat som går bättre. Jag har kört det mesta med fis-godkända SL-skidor, inkl. offpist-turer i Chamonix och Zermatt.

Härom året i Verbier såg jag en offpist-grupp som skulle åka med guide. Alla i gruppen såg ut som typiska skandinaver, med helskägg, fetaste skidorna, abs-ryggsäckar och hela kitet. Den dagen bjöd på 30-40 cm nysnö, så inget fel med det. Det som förvånade var att guiden hade ett par SL-skidor under fötterna! Gissa vem som ägde nedför första sluttningen sedan? :)
Undrar hur den guiden hade sett ut om han åkt på, ett par för underlaget anpassade, skidor.

Senast ändrad:
rabbit sa:
bootfitta sa:
...
Riktigt så enkelt är det ju inte eftersom höftens position, bland allt annat, är beroende av hur långt ut ifrån kroppen (lateralt) man sätter an svängen/kanten.
Exempel = Benny Raich, som inte direkt gjorde sig känd för sin låga stil:
http://youcanski.com/gallery/wp-content/uploads/2008/09/seq_raich_2209-2212_flat2.jpg
Ingenting är enkelt, men det som diskuterades var hur killen i videon kunde carva med fötterna tätt ihop, sedan till varför skidorna svänger så fort med så pass lite input. Ingenstans diskueterades att bibehålla fart genom en slalombana.

... och undrar hur många av "skandinaverna" som hade klarat berget med hedern i behåll med SL-lagg? ;-)

Men för 17, är det bra förhållande, typ 2-3 decimeter lössnö på en fast bas går det att köra med nästan vad som helst. Bottenlöst, blötsnö, bristande etc. det är då det blir tufft med smala kortsvängare, speciellt om man envisas med lös häl. Hepp!

/MM

bootfitta sa:
Atrende sa:
bootfitta sa:

Undrar hur den guiden hade sett ut om han åkt på, ett par för underlaget anpassade, skidor.
:) Antagligen ungefär likadan, fast lite högre upp i snön.

bootfitta sa:
bootfitta sa:
Ingenting är enkelt, men det som diskuterades var hur killen i videon kunde carva med fötterna tätt ihop, sedan till varför skidorna svänger så fort med så pass lite input. Ingenstans diskueterades att bibehålla fart genom en slalombana.
Nu säger du ju emot dig själv. ROFL

Kan tillägga att jag var uppe i Jönköping och körde idag..
Korta backar, men det var nypistat och lagom hårt när jag var där.

En bekant hade ett par Head WC SL RD (165cm) som jag fick prova.
Tydligen så kunde han inte justera om dom till mina pjäxor så jag fick trycka på mig hans gamla tävlingspjäxor.. Det var inte skönt men det funkade helt ok..

Vilken jävla skida!!! :D:D
Den ville ju bara ha mer och mer likt en brunstig kvinna!

Första riktiga carvingsvängen i fart jag gjorde så stack den iväg så ordentligt att jag ville hålla i mig i något..
Jag åkte nog inte mer än 10 åk totalt.. Men fy helvete vilken skida :D

Över branten i deras "röda" backe så kunde jag inte ens carva helt. Så jag fick sladda in i svängen och carva ur den... Ringde runt lite till butiker idag... Hittade ett ställe här i GBG som säljer fjolårets SL RD skida med en Freeflex 14 (Eller 16 (?) minns inte) bindning för 6.000:-

Skall fundera en dag innan jag slår till....
Men vilken skida alltså.....

Jag har alltid varit med förtjust i GS än kortsväng.. Men detta var något utöver det vanliga...
Jag kommer dock ha med ett par andra skidor i takboxen så jag kan byta efter morgontimmarna....

Som bäst (För mig) var skidan precis efter pistränderna hade försvunnit.. Det var fortfarande hårt i backen, men dom betedde sig "tryggare" med den belastningen jag gav dom, när det inte var frusna pist"ränder" i backen..

Kan tillägga att jag körde ifrån en polare som nästan åkte störtlopp ner för en blå backa (Hur nu det ens är möjligt) trots att det var nybörjarskidor han hyrt.

Senast ändrad:
rabbit sa:
bootfitta sa:
bootfitta sa:
Nu säger du ju emot dig själv. ROFL
Alltså, jag orkar inte svara på det här. Min hand är i gips. Pinga mig om en månad så ska jag förklara exakt hur jag menar.

bootfitta sa:
...
Alltså, jag orkar inte svara på det här. Min hand är i gips. Pinga mig om en månad så ska jag förklara exakt hur jag menar.
Poängen med mitt inlägg ovan: https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=1069803 , var att förklara ditt alltför kategoriska uttalande för personen du gav det till.

Om du inte bryr dig om vad du skriver skall du kanske vara försiktig med att erbjuda förklaringar?

/r

Vad är era egna åsikter kring SL-skidor...
Självklart är dom mer svårkörda i dåliga backar än vad ett par friåkningslagg med rocker är..

Men i en relativt färsk backe med hårt underlag?

För mig var det helt magiskt.

Magido sa:
Vad är era egna åsikter kring SL-skidor...
Självklart är dom mer svårkörda i dåliga backar än vad ett par friåkningslagg med rocker är..

Men i en relativt färsk backe med hårt underlag?

För mig var det helt magiskt.
I svenska fjällen, speciellt tidigt på dagen är det superroligt med slalomskidor. Personligen föredrar jag gamla storslalomskidor eller storslalom för masters, men det beror ju helt på vad man gillar.

rabbit sa:
bootfitta sa:
...
Poängen med mitt inlägg ovan: https://www.freeride.se/forum/thread.php?pid=1069803 , var att förklara ditt alltför kategoriska uttalande för personen du gav det till.

Om du inte bryr dig om vad du skriver skall du kanske vara försiktig med att erbjuda förklaringar?

/r
Bryr mig om vad jag skriver? Förstår inte vad du menar.

"Åker man runt och carvar som han gör i videon så kan man inte lägga ner den lika djupt som ett par GS skidor utan att i princip göra piruetter nedför backen."

"...kan inte framföra ett par storslalomskidor på samma vis som ett par slalomskidor, åkaren är färdig med sin sväng långt innan hen är nere lika djupt med höften som man ser i Ted Ligetys videor t.ex."

Så skrev jag ursprungligen, inte helt säker på vilken del det är du misstolkar, men om man åker på samma vis som killen i videon, och lägger ner på samma vis som man gör med ett par GS-skidor så kommer man snart åka uppför i backen.

Snabb fråga!

Jag har ett bara Lange pjäxor i storlek 29.5 om jag inte minns fel (Måste dubbelkolla)
Finns det inte en stor risk att tårna på pjäxan tar i när man carvar? :/

Tillbaka
Topp