Cast levererar!

arraksboll

Medlem
Ja, de levererar i alla fall sent omsider sina prylar, hur de sedan levererar på berget kan jag än så länge bara fantisera om. Jag har varit orimligt peppad på dessa sedan jag lade min beställning, nästan som Kalle när han väntade på sin propellermössa. Och detta trots att jag inte ens införskaffat några pivot 18 ännu. Tänkte försöka hålla mig tills nästa års Gripwalk-kompatibla modell blir tillgänglig (utifall en skulle vilja konvertera tillbaka bindningarna kan det ju vara bra...).

Åsså måste jag ju ha några skidor att montera dem på. Tänker något hyfsat allsidigt med dryga decimetern i midjan och har fått fram följande lilla lista, i bokstavsordning:

Black Crows Atris
Blizzard Rustler 10
Fischer Ranger 102 FR
J Skis the metal
Nordica Enforcer 104 Free
Salomon QST 106

Så då är ju frågan vilken av dessa som kommer att göra mig lyckligast... eller om det är någon annan skida i denna kategori? Jag åker idag mest på Atomic Automatic 102 med G3 Ion 12. Gillar dem i stort men de är lite för fjesiga och jag vill komma bort från tech-bindningarna vid liftburen åkning. Har också puderskidor (BC Nocta med Tecton) och pistskidor (Salomon, har inte memorerat modellnamnet). Kommer troligen behålla Atomicarna tillsvidare, för lite längre turer.

arraksboll

Medlem
Hmm var väl 375 usd + drygt 40 i frakt. Har inte hört nåt från tullverket ännu, men det får man väl räkna med...

termons

Ny medlem
Tja. Kan inget annat än rekommendera Ranger 102fr nu efter att jag åkt en hel del med dem på olika underlag. Den bästa allsidiga skida jag testat genom tiderna. Lätt manövrerad också i lägre farter men suverän om man åker hårt i fallinjen. Väldigt konstigt hur kvick och stabil den är. Carvar kort och lång och allt däriemellan. Absolut inget behov av pistskida för min del. Aldrig haft känsla av att tailen skulle vara för styv eller straffa på något sätt vilket troligtvis beror på den fina shapen.

http://www.lebontest.fr/freeski/2019/tests-skis-chaussures-2019/freeride-fat-2019/test-fischer-ranger-102-fr.html

arraksboll

Medlem
Mmm Rangern verkar riktigt trevlig. Kan hittas riktigt billigt på sina håll, dock inte i 177 cm längd som jag tror är vad jag borde köra med. Jag är visserligen bara 168 cm lång, men 170 cm friåkningsskida med hyfsad rocker känns kort. Mina pistskidor är 170 cm, Atomic 172 cm, Nocta 178 cm.

tmlarsson

Ny medlem
Snyggt! Jag väntar på att få hem mina, kommer dyka upp i mitten av april :) Om du idag har ett par Gripwalk-pjäxor så fungerar den vanliga DIN-sulan enlit folk på Tetongravity.

arraksboll

Medlem
När jag fick klart för mig att nästa års pivot 18 inte skulle finnas i raw-finishen, och därefter upptäckte att Alpingaraget faktiskt hade 177 cm Ranger 102 hemma, så slog jag till och har nu låtsasåkt grejerna både uppför och utför.

Kan konstatera att alla former av låtsasåkning funkar finfint!

Tottek

Ny medlem
arraksboll sa:
När jag fick klart för mig att nästa års pivot 18 inte skulle finnas i raw-finishen, och därefter upptäckte att Alpingaraget faktiskt hade 177 cm Ranger 102 hemma, så slog jag till och har nu låtsasåkt grejerna både uppför och utför.
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/40ca5c6de5c81fa8d5612f610bb6b4dc.jpg[/url]
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/c37c764b21997df4029a4bc034853aee.jpg[/url]
Kan konstatera att alla former av låtsasåkning funkar finfint!
Snyggt! ???

tmlarsson

Ny medlem
Fick hem mitt Cast touring kit i veckan. Tog hem det via en amerikansk partner så slapp frakt och tullkostnader. Med två extra basplattor för tådelarna landade kitet på 4000kr.

Monterade grejerna igår och drog ut på premiärtur till Storulvån och Sönner idag. Uppför känns det som vilken annan tech-bindning som helst. Skidan blir såklart lite baktung i och med häldelen, men är samma som med t.ex. kingpin. Bytet på toppen tog inte mer än en minut, i och med att det var slush så frös tech-tårna fast lite, men fortfarande lätt att få lös.

Med mina pjäxor, ett par Salomon mtn i 25.5 så var första hälhöjaren lite onödig, gjorde inte så mycket skillnad, så för mig klarar jag mig gått med endast den höga varianten.

Nedför är tja, som en vanlig P18 bindning, vilken sjuk lättnad att få klicka i en ordentlig binding!

Jag är medveten om att jag har vita tår och svarta bakdelar. De vita hälarna sitter på ett par andra skidor ;) Och ja, bromslåsningen och hälhöjarna monterades efter bilder var taget.

Körde Sydsidan på Sönner från toppen, perfekt teståk tycker jag!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp