Catskiing i Ramunberget

OldGen

Ny medlem
Catskiing i Ramunberget
Är det någon som provat den familjeinriktade catskiing de har i Ramunberget? Är den värd någonting.
Eder OldGen

Catskiing i Ramunberget
använd gärna trådar som redan finns, särskilt som du redan startat åtminstone två om catskiing.

personligen tycker jag att den är meningslös. tre åk kostar typ 500 per skalle för de som inte jobbar på orten, det är liten fallhöjd, ca 200 meter, och det är inte alltid man får så bra snö som man kanske skulle kunna tro, hoppas eller önska. kanske roligt och praktiskt om man är en familj eller en grupp med många nybörjare, men det är ganska flacka och okrävande åk. på gott och ont.

roligare i så fall att hyra skoter, köra ut själv och hajka och köra på de grejer man själv vill. kostar lika mycket också, om man är två man per skoter. och så får man vara ute så länge man vill...

Catskiing i Ramunberget
Ok fattar det där om trådar.
Skall fösöka bättra mig.
Men en fråga.
Får man köra skoter som man vill omkring Ramunberget?
Eder OldGen

Catskiing i Ramunberget
OldGen sa:
Ok fattar det där om trådar.
Skall fösöka bättra mig.
Men en fråga.
Får man köra skoter som man vill omkring Ramunberget?
Eder OldGen
:)

det finns ju leder att hålla sig till förstås, huruvida man får köra utanför dessa får du nog höra med skoterföreningen. jag har inte sådär ruskigt bra koll på det, tyvärr!

Catskiing i Ramunberget
Näe, man får inte köra omkring som man vill. Därför har man anordnat "freeride"-områden för skoter. Finns ett stort område bla uppe på fjället vid typ Gröndalen om jag inte missminner mig.
På dessa områden skall det bara vara att tuta och köra.

Catskiing i Ramunberget
STORPOTATEN sa:
Näe, man får inte köra omkring som man vill. Därför har man anordnat "freeride"-områden för skoter. Finns ett stort område bla uppe på fjället vid typ Gröndalen om jag inte missminner mig.
På dessa områden skall det bara vara att tuta och köra.
men jag antar att på dessa områden är det fler som kör skoter utanför lederna än som åker skidor? och det borde ju betyda att de kör sönder all den fina snön som finns där? annars får du gärna markera på en karta åt mig!! :)

Catskiing i Ramunberget
Lee-nus: du som har jobbat där uppe borde väl veta vad som gäller? ALL[b/] skoteråking utanför lederna är förbjudet om du inte har tillstånd(detta kräver massa andra saker). I freeride området så tror jag inte ens det är populärt att köra skidor.

Med andra ord så skulle det vara skoj och veta var du har varit och hajkat på ett berg nära skoterleden??

//H

Catskiing i Ramunberget
Hasse sa:
Lee-nus: du som har jobbat där uppe borde väl veta vad som gäller? ALL[b/] skoteråking utanför lederna är förbjudet om du inte har tillstånd(detta kräver massa andra saker). I freeride området så tror jag inte ens det är populärt att köra skidor.

Med andra ord så skulle det vara skoj och veta var du har varit och hajkat på ett berg nära skoterleden??

//H

käre hans, :)

jag har inte koll på vad som gäller för varenda led förstås. såvitt jag vet finns det leder som man får avvika från, därför menar jag att man får kolla upp detta med en lokal skoterförening.

när jag har varit ute och kört/hajkat så har vi i huvudsak kört på grejer mellan össjökläppen och skars. inga långa åk, men en trevlig tur och bra motion.

fridens!

Catskiing i Ramunberget
Skars? Hmm där är det väl trots allt sjukt skoterförbud eller har de hävt detta?

Alltså alla leder skall följas. Enda ställen man för köra utanför är i "freeride" områdena.

//H

Catskiing i Ramunberget
Hasse sa:
Skars? Hmm där är det väl trots allt sjukt skoterförbud eller har de hävt detta?

Alltså alla leder skall följas. Enda ställen man för köra utanför är i "freeride" områdena.

//H
ja, upp på själva skarsfjället får man inte köra. observera:

när jag har varit ute och kört/hajkat så har vi i huvudsak kört på grejer mellan össjökläppen och skars. inga långa åk, men en trevlig tur och bra motion.
däremot finns det ett antal branter, vinddrivor m.m. att köra på mittemellan. som sagt, inga långa åk, men det beror ju på vad man har för avsikter.

Senast ändrad:
Catskiing i Ramunberget
Jag befinner mig på plats i Funäs sen tre veckor tillbaka och har sett ett antal frirajders försöka sig på att åka skoter utanför lederna för att slippa hajka, med påföljd att spårvärdarna har jagat ner dem igen. Så mitt råd är att låta bli! Det är jävligt dyrt om de är på det humöret...

//TH

Catskiing i Ramunberget
cat-skiing... har folk aldrig hört talas om den uråldriga uppfinningen stighudar? Billigare i längden, bra för flåset, och mindre regler att hålla koll på.

Tillbaka
Topp