Return of the bum-bag /midjeväska /hip pack...?

fredw

Aktiv medlem
Sonderar terrängen här... Hur mossigt är det att åka runt med en midjeväska?

Jag hör till dem som mest åker i pist och då inte behöver lavinryggsäck. Allt eftersom kronan sjunkit i värde har vi mer och mer gått över till "egen macka" för lunch (dvs i alperna), så allt jag behöver ha med mig ryms nästan i jackfickorna. Nästan, för jag har ibland sett ut som en snattare på Circle K... fickorna överfulla, inte snyggt. Och den 20/24 liters rygga jag äger är då onödigt stor och jobbig att ha i sittliftarna. Två rejäla dubbelmackor, litet snacks och varsin 0,5 liter vatten är det som behöver få plats. Kanske reserv-gogglar. Resten köper vi till.

Där uppstår tankar om bum-bag /midjeväska /hip pack. Hur skämmigt är det? Stör de lika mycket som en ryggsäck vid åkning, eller kanske t o m mer? Nu borde jag förstås prova själv men för min del är säsongen slut... Så jag har tid att fundera. Alternativet är ett riktigt litet "daypack" på typ 12-15 liter. Några erfarenheter? Tips?

Sonderar terrängen här... Hur mossigt är det att åka runt med en midjeväska?

Jag hör till dem som mest åker i pist och då inte behöver lavinryggsäck. Allt eftersom kronan sjunkit i värde har vi mer och mer gått över till "egen macka" för lunch (dvs i alperna), så allt jag behöver ha med mig ryms nästan i jackfickorna. Nästan, för jag har ibland sett ut som en snattare på Circle K... fickorna överfulla, inte snyggt. Och den 20/24 liters rygga jag äger är då onödigt stor och jobbig att ha i sittliftarna. Två rejäla dubbelmackor, litet snacks och varsin 0,5 liter vatten är det som behöver få plats. Kanske reserv-gogglar. Resten köper vi till.

Där uppstår tankar om bum-bag /midjeväska /hip pack. Hur skämmigt är det? Stör de lika mycket som en ryggsäck vid åkning, eller kanske t o m mer? Nu borde jag förstås prova själv men för min del är säsongen slut... Så jag har tid att fundera. Alternativet är ett riktigt litet "daypack" på typ 12-15 liter. Några erfarenheter? Tips?
De få dagarna jag inte äter lunchen hemma/boende efter backen har jag maten I matsäck/ryggsäck I värmestugan/omklädningsrummet bredvid mina skor. Jag vägrar att byta på pjäxor vid bilen.

i teorin skulle det nog funka..
men då uppstår genast frågan var på kroppen man ska fästa eländet:
- på höften, dvs under jackans nedre del? (jackan kommer korva sig) eller
- ovanför höften, utanpå jackan. Knäppet på magen?
pest eller kolera..

Nä, jag skulle känna mig naken utan ryggsäcken. Vid åkning i alperna behöver man alltid ha med ett par hudar (annars kan man inte följa de där spännande spåren som slutar i, vardå?), liksom lavinutrustningen och fika/sittunderlag

i teorin skulle det nog funka..
men då uppstår genast frågan var på kroppen man ska fästa eländet:
- på höften, dvs under jackans nedre del? (jackan kommer korva sig) eller
- ovanför höften, utanpå jackan. Knäppet på magen?
pest eller kolera..

Hmm påminner om en del åldersrelaterade problem jag har med byxbältet vs den allt mer svårdefinierade midjan… 😆

1744896988431.webp

Vad är det för fel med att ha ”knäppet på magen”? Töntvarning?

Senast ändrad:
Kallades i Australien för "the seat belt crew"... Killar som dök upp på tonårsfester sent på kvällen med små väskor snett över axeln ("seat belt"...) fyllda med intressanta grejor de ville sälja.

Senast ändrad:
Alternativet är ett riktigt litet "daypack" på typ 12-15 liter. Några erfarenheter? Tips?
Kör med en 12 liters daypack sedan massa år tillbaka. Den är Inte i vägen det minsta och det är väldigt najs att kunna slänga ner en extra tröja, extra googlar, kamera, käk eller vad man nu behöver för dagen. Har varianten med inbygt ryggskydd så jag kör med den även när den är nästan tom. Extra plus är att det finns bär system för skidorna när man råkar missa någon skylt och avsluta dagen med fel nedfart så det blir till att gå tillbaka till rätt by. Har jag hört från en kompis. 😁

Jag kör ibland med en 8-liters rygga med några mackor och en termos och utrymme för lite andra småprylar. Funkar bra och den tar så lite plats att jag inte tycker att det är något problem alls att åka stollift med den på.
Tyvärr har jag någon gång råkat på någon nitisk liftvakt som inte kan göra en vettig bedömning huruvida det är ett problem att åka med ryggsäcken på utan krävt att jag tar av den vid varje stolåk. I de fallen är det inte så kul att ha den.

Ryggsäck.
Jag hade garanterat knäppt ur din pjäxa ur bindningen i liftkön om du stod framför mig med en midjeväska. 😁
Har svårt att se att midjeväska sitter kvar på ett skönt sätt men samtidigt vet jag några som cyklar ( mtb) med midjeväska och dom trivs med det.

Ryggsäck.
Jag hade garanterat knäppt ur din pjäxa ur bindningen i liftkön om du stod framför mig med en midjeväska. 😁
Har svårt att se att midjeväska sitter kvar på ett skönt sätt men samtidigt vet jag några som cyklar ( mtb) med midjeväska och dom trivs med det.
Låt han ha sin midjeväska så vi kanske får se en bild eller t.o.m ett videoklipp på Jerry of the day i IG.😅

Ryggsäck.
Jag cyklar med det och det är fantastiskt

Tillbaka
Topp