Center hit och center dit ...

Mountain_Man

Aktiv medlem
Det är mycket funderar på Freeride just nu kring var på skidan bindningen ska monteras. Jag har ärligt talat inte funderat så himla mycket på det där utan brukar montera enligt tillverkarens rekommendation factory/teamline. Men hur är det egentligen med alla dessa centers? Vad är vad? Kan någon förklara ved respektive center är?

- True center.
- Cord center.
- Dead center.

Upplys mig!

/MM

målband från nose till tail/2=true center
core center, skärningspunkten på skidan.
dead center, never heard

ekdahl sa:
målband från nose till tail/2=true center
core center, skärningspunkten på skidan.
dead center, never heard
Dött center är samma sak som sant center.

På en helt symmetrisk skida skulle kärn och dött center vara på samma plats, ja
Line Stepup tex..

Hmm ... det där gör mig inte mycket klokare.

True center är alltså den punkt där skidan är smalast (vid normal carvingskärning)? Eller?

Core center är alltså skidans mitt baserat på skidans längd. Men hur mäter man. Längs belaget eller avståndet mellan tip och tail?

Dead center är samma sak som True center! Det förstår jag.

/MM

Mountain_Man sa:

True center är alltså den punkt där skidan är smalast (vid normal carvingskärning)? Eller?

Core center är alltså skidans mitt baserat på skidans längd. Men hur mäter man. Längs belaget eller avståndet mellan tip och tail?

/MM
Tvärtom på true och core.

PNyberg sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Tvärtom på true och core.
Naturligtvis ... lite trött idag! ;-)

/MM

snorkel sa:
Vattendroppe sa:
Mountain_Man sa:
Men hur mäter man [true center]. Längs belaget eller avståndet mellan tip och tail?
Det här tycker jag också var en mycket intressant fråga! Någon som vet? ;)
Eller från där skidan tar i marken? Om skidan har en tokrocker som aldrig är i snön så åker man ju aldrig på den delen.
true center brukar jag mäta "straight pull" tip till tail. Har skidan i fråga tokrocker (eller andra former som påverkas mycket av monteringspunkter som inte är väldigt nära mitt) skulle jag starkt avråda från mittmontering (true/dead/mittmitt/vilkanamnsomnukantänkasdykauppförmitten).

För att röra till det lägger jag även till begreppet viktmitt/balance point, dvs den punkten på skidan där den är helt balanserad i längsledd viktmässigt. Är väl mer vanlig diskussion bland telisåkare. Min vän, kollega och fd NM-mästare i telisklassen använder ett annat sätt att hitta sin monteringspunkt, mittmitt -2 eller liknande har jag för mig att det var.

Jarle sa:
snorkel sa:
Vattendroppe sa:
Det här tycker jag också var en mycket intressant fråga! Någon som vet? ;)
Eller från där skidan tar i marken? Om skidan har en tokrocker som aldrig är i snön så åker man ju aldrig på den delen.
true center brukar jag mäta "straight pull" tip till tail. Har skidan i fråga tokrocker (eller andra former som påverkas mycket av monteringspunkter som inte är väldigt nära mitt) skulle jag starkt avråda från mittmontering (true/dead/mittmitt/vilkanamnsomnukantänkasdykauppförmitten).

För att röra till det lägger jag även till begreppet viktmitt/balance point, dvs den punkten på skidan där den är helt balanserad i längsledd viktmässigt. Är väl mer vanlig diskussion bland telisåkare. Min vän, kollega och fd NM-mästare i telisklassen använder ett annat sätt att hitta sin monteringspunkt, mittmitt -2 eller liknande har jag för mig att det var.
Finns det sådan där bakåtsträvare som inte monterar efter linjen längre? Trodde de var utdöda då det har kommit bättre skor och bindningar...

Hasse_Lindborg sa:
Finns det sådan där bakåtsträvare som inte monterar efter linjen längre? Trodde de var utdöda då det har kommit bättre skor och bindningar...
Det är lite blandat

Nojlas sa:
Jarle sa:
true center brukar jag mäta "straight pull" tip till tail.
Brukar inte skidors mått och längder anges utifrån belagssidan?
Längdmässigt vet jag inte riktigt hur alla företag gör, om alla mäter belagssidan längdmässigt skulle alla 190-skidor med rocker säkert vara under 180. Kan inte alla företag bara enas om att mäta rakt från tip-tail så vi får faktiska längder?

Åre skidfabrik nämnde väl i Project Opinion-tråden att de angav mått efter CAD-rigningen? Isf borde det vara hyggligt nära "faktiska" måttet.

Det skulla alltså kunna samanfattas på följande sätt.

True eller dead center är skidans uppmätta mittpunkt. Denna punkt kan variera beroende på hur man väljer att mäta skidan.

Core center är skidans skärningsmässiga "mittpunkt" och den punkt som normalt rekommenderas som monteringslinje för allroundåkning.

Vill man köra baklänges och/eller rotera väljer man att montera i anslutning till true/dead center. Vill man köra allround väljer man corecenter. Vill man få extra lyft och stabilitet i lössnö kan man gå en ytterligare en bit bakom corecenter.

Är detta korrekt uppfatat?

/MM

Plus är framåt och minus är bakåt. En smidig minnesregel är ju att oldschoolåkare och gamlingar vill montera bakåt eftersom de har en negativ syn på modern åkning. Parkkidzen däremot har en helt annan syn och är jääävligt positiva till att montera fram (och framförallt mittmontera) när det kanske inte alltid är läge.

Edit: positivt är framåt samt negativt är bakåt är iofs ganska logiskt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp