Cervinia är betydligt billigare än Zermatt, utan att för den skull Cervinia är speciellt billigt.
Problemet när du bor i Cervinia och vill åka i Zermatt, är att du ALLTID måste ta dig över knutpunkten Plateau Rosa (3500 möh) för att kunna glida ner i Zermattsystemet.
Från P Rosa har du en lååång transport ner till liftknutpunkten Trockener Steg på Zermattsidan. För att ta dig till det alldeles utmärkta off-pistområdet Schwarzsee måste ännu längre ner (schyssta pister!) till Furgg. Här väljer man antingen Schwarzsee eller att åka ner till byn Zermatt vi Furi. För att nu ta sig upp till dom fina områdena ovan för Zermatt, Rothorn, Rote Nase m fl måste man nu antingen ta ett söligt tåg (40 min) från centrum av byn till Gornergrat, eller det s k Sunegga Express en tunnelkabin genom berget upp (10 min). En massa transport blir det i a f, men nu är man här, åknigen är kanon och allt är frid och fröjd.
Tills man skall tillbaka till Cervinia.
Då måste man man ta sig upp till Trockener Steg igen, och därifrån antingen via Klein Matterhorn Bahn (upp till 3820 möh), eller via en dieseldriven Poma upp till P Rosa igen , och därifrån ner till Cervinia, d v s om det inte börjat blåsa, snöa, dimma, etc, etc så att italienska (eller Schweiziska) sidan är avstängd. Men visst, ner tar man sig ju alltid. Räkna med ca 45-60 min från Zermatt by till P Rosa.
Åkningen är superfin i Zermatt, men man kan komma ihåg att off-pisten i Cervinia ligger ofta orörd längre. Italienarna verkar mest åka pist.
Låt dig inte nerslås av min lite negativa beskrivning. Det är bara jag som är lite bekväm av mig och inte vill transportera mig en hel dag och det kan lätt bli mycket transport här.
Varför inte hellre dom 3, Gressoney, Champoluc, Alagna (hänger ihop)?
/A