Cham Rulez!

ChamDude

Ny medlem
Cham Rulez!
Har precis kommit hem från Cham efter att ha varit där 3 månader..
Kan bara konstatera att Cham är det överlägset grymmaste stället att klämma lagg på!! Det rippar fett asså! Har kört så mkt puder så det finns inte. Grymmaste Couloirerna och fetaste röjjet, jag säger bara Chambre Neuf!! De som säger att Cham borde brännas kanske ska åka dit för att se lite riktiga berg och lite riktig skidåkning istället för bara snacka dynga!!

Surfin in Cham RUlez!!

CD - The Man, The Myth with the Legend

Cham Rulez!
Yaah man, ganja rulez! Det här Chamonix, är det ett paragraf 12-hem där rock’n roll-tobaken blandats ut med X3M:t höga halter ammoniak? Därsom utlandsstudenten kan gå kurser i praktisk limsniffning, avgasrörssugning samt GHB-tillverkning för hemmafixaren? En plats på jorden för de överlägset grymmaste ripparna, som kört så mkt puder så det finns inte (?!?!), och har coola sponsade surfarpollare som kan dra en rad stories om alla de grymmaste crossichongerna och det phetaste yxröjjet (=GN, f*ck da rest!) som får Karnevalen i Rio att likna IOGT:s årsmöte?

Cham Rulez!
Hahahaaaa... Vilket löst snack asså... Fan tro"t av en gök som hänger i Val Misery och tror Troppan är världens mittpunkt! Näe, glid ner till Cham för seriöst pumpande av både det ena o det andra!!

CD - The Man The Myth with The Legend

Cham Rulez!
Härligt att se ännu en rad dude som rippar phett, lever det grymmaste livet , röjer tokhårt på Chambre Neuf, bränner ascoola linjer och droppar fakie över allt.
I Cham. På RIKTIGA berg. I RIKTIG snö. Grymmast.

Vad säger man? Allt detta finns ju igen annanstans så bästa CD, stanna kvar där och locka dit så många du kan, ju fler desto bättre…

/ Hawk

Cham Rulez!
Det här låter ju underbart! Var ligger Chamonix? Jag packar för fullt! Någon annan som vill åka med mig ner? Ni får gärna vara hjärndöda, mesiga och snowbladesåkare. Tillsammans ska vi "rula" stället!!! ;-)

Cham Rulez!
Faaeen ocksa, jag som trodde att jag hade fattat allt. Men,
sa kommer da ChamDude och slar omkull hela min varldsbild med
denna beskrivning av en plats som verkar vara rena paradiset.
Jag maste leta upp en karta sa jag ocksa kan vallfarda till
denna Edens Lustgard.

Cham Rulez!
Jag har letet för fullt i min skolatlas. I Sverige finns det ingen ort som heter Cham Rulez. Vad menar den där Chamdude egentligen. Är det Åre han menar?

Om någon hittar orten på kartan så säg till! Jag hänger med!

Cham Rulez!
För en normalt begåvad och utbildad människa tar det inte lång stund att fatta att Cham ligger i Frankrike, strax söder om Geneve.

För att hitta fint puder min bäste Vince gäller det att hitta och att kunna sina saker.! Därav mina otroligt najsiga dagar..

--Follow the leader--

Cham Rulez!
Äntligen nån som skriver lite seriöst! Har länge varit sugen på ChamX, men har tyvärr inte kunnat hitta dit. Men, nu äntligen har jag fått reda på det, åtminstone vilken flygplats jag skall sikta på! Yiipee! Och sen då? Går det bussar? Förstår fransmännen svenska? Finns det svenska dagstidningar? Kan man få in BigBrother 24h/live på hotellen? Finns det släpliftar? (är lite höjdrädd)

Nu snart på väg/GNU

Cham Rulez!
Roande läsning och kreativa inlägg. Kan bli en veckans Top 10 enligt tysken.

Kan man beställa in en Kristal Weißbier i ChamX

Cham Rulez!
Haha, det här var det roligaste jag läst. Först någon som hade så lite tid att han orkade starta ett nick som heter Chamdude för att retas. Sen tar människor honom på allvar och svarar med genomironiska inlägg. Ironi ställd mot ironi - är det det som är sanningen?

Och vem är den skyldige, är det månna Jean-Claude eller nån av de andra grabbarna som kallar sig ChamDude i sina våta fantasier? Eller är det så att ChamDude blev medlem ½11 i förmiddags, hann läsa alla 100.000 inlägg i forumet, luska ut att JCMs favorituttryck är Val Misery och Troppan, och komma på att 5 personer älskar att att agitera för Chamonixs undergång?

>> RR <<

Cham Rulez!
Reflektion: För att ett uttalande som ”Cham är det överlägset grymmaste stället att klämma lagg på!!” Ska ge någon form av trovärdighet eller fylla sitt syfte. Syftet i det här fallet att övertyga oss idioter om att Chamonix är guds gåva till alla hetlevrade thrillseekers. Ett uttalande som detta måste ha framkommigt efter jämförelser med ett flertal andra skidorter, för att inte säga samtliga skidorter i värden. Av dessa jämförelser, baserade på dina egna subjektiva val leder till en slutsats. I din ovanstående text framgår det inte med vilka skidorter du jämfört med men för att ”Cham är det överlägset grymmaste stället att klämma lagg på!!” så förutsätter jag att du jämfört med alla kända skidorter i världen, du måste vara en mycket berest man herr ChamDude. Vilket genast leder mig till min fråga, har du något att säga/tipsa om ibland dessa skidorter som du troligtvis besökt.

Arinsal, El Tarter Soldeu, Pas de la Casa, Pal, Abtenau, Alpbach , Axamer, Badgastein, Bad Hofgastein, Bad Kleinkirchheim, Brand, Ehrwald, Ellmau, Fieberbrunn, Filzmoos, Finkenberg, Flachau, Fugen, Fulpmes, Galtur, Gaschurn, Haus, Hintertux, Hopfgarten, Ischgl, Kaprun, Kirchberg, Kirchdorf, Kitzbühel, Kuhtai, Lech, Lermoos, Mallnitz, Mayrhofen, Neustift, Niederau, Oberau, Obergurgl, Obertauern | Pitztal | Rauris | Saalbach | Scheffau | Schladming | Seefeld | Serfaus | Sölden | St Anton | St Chrisptoph | St Johann im Pongau | St Johann in Tirol | St Michael | St Wolfgang | Wagrain | Waidring | Westendorf | Zell am See | Zell am Ziller | Zürs, Borovets | Pamporovo, Blue Mountain resort | Chicopee | Mont Saint Sauveur | Mont Ste Marie | Mont Tremblant | Mt St Louis Moonstone | Searchmont Resort, Apex | Banff | Big White | Fernie |GC-Heliski | Jasper (Marmot) | Kimberley | Lake Louise | Panorama | Whistler Blackcomb, Mount Olympus, Levi | Yllas, Alpe d"Huez | Argentière | Avoriaz | Brides Les Bain | Chamonix | Courchevel | Flaine | Les Deux Alpes | Les Gets |Isola 2000 | La Clusaz | La Plagne | La Rosière | La Tania | Les Angles | Les Arcs | Les Coches | Les Contamines | Les Houches | Les Menuires | Les Orres | Megève | Méribel | Montchavin | Montgenèvre | Morzine | Piau Engaly | Serre Chevalier | Tignes | Pra Loup | Puy St Vicent | Risoul | Valfrejus| Val d"Isère | Valmorel | Val Thorens, Berchtesgadener Land | Garmisch Partenkirchen | Mittenwald | Oberammergau | Oberstdorf | Reit im Winkl, Helmos | Mount Parnassos | Mt Voras Kaimaktsalan | Pilion | Seli | Vermio | Vigla, Bükk | Mátra, Bláfjöll | Kerlingarfjöll | Skidastadir, Mount Damavand (prepared for Alpine Ski Club Expedition) | Tochal, Mount Etna | Alleghe | Andalo | Aprica | Arabba | Bardonecchia | Bormio | Campitello | Canazei | Cavalese | Cervinia | Cesana | Champoluc | Chiesa | Claviere | Cortina | Corvara | Courmayeur | Folgarida | Foppolo | Gressoney | La Thuile | La Villa | Livigno | Macugnaga | Madésimo | Madonna di Campiglio | Passo Tonale | Pila | San Cassiano | San Sicario | Santa Caterina | Santa Cristina | Sauze d"Oulx | Selva Gardena | Sestrière, Appi Kogen | Dynaland | Furano | Gala Yuzawa | Happo One | Inawashiro | Naeba | Niseko | Nozawa Onsen | Shiga Kogen Yakebitaiyama | Shizukuishi | Yamagata Zao Onsen, Chimbulak, Faraya | Laqlouq, Beitostolen | Gausdal | Geilo | Hafjell | Hemsedal | Lillehammer | Narvik | Oppdal | Trysill | Voss, Baqueira / Beret | Fórmigal | La Molina | Picos De Europa | Sierra Nevada, Åre Duved | Gallivare | Riksgränsen | Storlien Adelboden | Andermatt | Anzère | Arosa | Champéry | Champoussin | Flims | Flumserberg | Laax | Château d"Oex | Crans Montana | Davos | Engelberg | Grindelwald | Gstaad | Interlaken | Klosters | Les Diablerets | Leysin | Morgins | Mürren | Pontresina | Saas Fee | St Moritz | Verbier | Villars | Wengen | Zermatt, Alta Ski Area | Arapahoe Basin | Aspen Mountain | Beaver Creek | Big Mountain | Big Sky | Bogus Basin | Breckenridge | Copper Mountain | Crested Butte Mountain | Cuchara Mountain | Grand Targhee | Jackson Hole Mountain | Keystone Resort | Loveland | Mt Rose Ski Tahoe | Park City Mountain | Powderhorn | Purgatory Resort | Sandia Peak | Schweitzer Mountain resort | Silver Mountain | Ski Rio | Snow Creek | Snowbird | Solitude Mountain | Steamboat Ski | Sun Valley | Taos | Telluride | The Canyons | Vail | Winter Park, Alpine Mountain | Appalachian Ski Mountain | Apple Mountain | Attitash Bear Peak | Blackjack SA | Bolton Valley Resort | Boston Mills Brandywine | Boyne Mountain | Bristol Mountain | Bryce Resort | Caberfae Peaks | Cascade Mountain | Cataloochee | Chestnut Mountain | Gore Mountain | Greek Peak | Hansons Hills | Hunter Mountain | Indianhead Mountain resort | Jay Peak | King Pine | Loon Mountain | Massanutten | Mount Sunapee | Mt Holly | Mt Zion | Nashoba Valley | Norway Mountain | Nubs Nob SA | Okemo Mountain | Paoli Peaks | Pats Peak | Peek"n Peak Resort | Perfect North Slope | Pines Peak | Porcupine Mountain | Seven Springs Mt | Shanty Creek | Shawnee Mt | Ski Brule | Ski Roundtop | Ski Snowstar | Ski Sundown | Ski Windham | Skyline SA | Smugglers Notch | Snow Snake Mountain | Stowe Mountain | Stratton Mountain | Sugar Mountain | Sugarbush | Sugarloaf | Sunday River | Tenney Mountain | Timber Ridge | Trollhaugen | Villa Olivia | Waterville Valley | Whiteface Mountain | Whitetail Resort | Wintergreen Resort, Alpine Meadows | Big Bear Mountain | Boreal Mountain | Crystal Mountain | Dodge Ridge | Heavenly Ski | Hoodoo Ski Area | Kirkwood Mountain | Mammoth Mountain | Mountain High resort | Mt Bachelor | Mt Hood Meadows | Mt Hood ski Bowl | Mt Shasta | Northstar at Tahoe | Shirley Meadows | Sierra at Tahoe | Snow Summit | Snow Valley | Squaw Valley | Stevens Pass | Sugar Bowl | Timberline | Willamette Pass, Pen y Fan | Scafell Pike | Snowdon.

Vilka kan du rekommendera?

Cham Rulez!
Det var väldans många skidorter det Leder... Men ändock saknas det en hel del. Framförallt i Sydamerika o Nya Zeeland saknas det va...?
Jag lyckades dock hitta en som jag inte bevistat och du får gärna berätta mer om denna skidort vid namn Flumserberg. Har dock svängt förbi den i mina omsusade resor i Schweiz.

Klämmer in några korta recensioner på skidorterna:
Arinsal, - litet flackområde
El Tarter Soldeu – mindre flackområde
Pas de la Casa, Pal, - En bra pist, inge mer
Abtenau, - parkeringsplats
Alpbach , - parkeringsplats
Axamer, - Faktiskt en del brant men för små berg
Badgastein, - Nybörjarnas paradis
Bad Kleinkirchheim, - parkeringsplats
Brand, - parkeringsplats
Ehrwald, - parkeringsplats
Ellmau, - Har en bra pub I alla fall
Fieberbrunn, - parkeringsplats
Filzmoos, - parkeringsplats
Finkenberg, - kan man hyra traktor, plus för det
Flachau, - Du hör på namnet - flackt
Fugen, - parkeringsplats
Galtur, - bra stripphak
Gaschurn, - Årets komet…tssssss….
Haus, - lägg av..
Hopfgarten, - parkeringsplats
Ischgl, - förstår fortfarande inte hur det kan gå så feta laviner på ett så flackt hak…?
Kaprun, - Brant tåg i alla fall…
Kirchdorf, - parkeringsplats
Kitzbühel, - Jaa, Hahnenkamm är ju skoj att köra störtlopp i…men sen då?
Kuhtai, - Intressant ställe, men inget för riktigt fullvuxna..
Lermoos, - parkeringsplats
Mallnitz, - parkeringsplats
Mayrhofen, - Finns ett o annat obstlerhak som kan vara värt ett besök
Niederau, - parkeringsplats
Oberau, - parkeringsplats
Obergurgl, - mkt snö, men så länge det är Österrike är det fortfarande för små o flacka berg
Obertauern – Obstler på meter
Pitztal – Tidiga åk
Rauris – Njaaaeee..
Saalbach – Hahahaaaaa… Skojar ni?
Scheffau - parkeringsplats
Schladming – Pratar vi tennis eller?
Seefeld – Pratar vi längdåkning nu?
Serfaus - parkeringsplats
Sölden – Tidiga åk
St Anton – Wow, brant o mkt snö…Tsssss….
St Johann im Pongau - parkeringsplats
St Johann in Tirol - parkeringsplats
St Michael - parkeringsplats
St Wolfgang - parkeringsplats
Wagrain - parkeringsplats
Waidring - parkeringsplats
Westendorf - parkeringsplats
Zell am See – Fin sjö…
Zell am Ziller – Lågt lågt lågt…
Borovets –galna kosovoserber
Pamporovo - parkeringsplats
Blue Mountain resort – Sälen i Repris
Val d"Isère – Endast för flackåkare
Resten har jag inte tid att recensera idag. Observera, min tid är dyrbar och ni ska vara glada jag slösar lite av den på er!

CD -- Follow The Leader --

Cham Rulez!
Bäste ChamDude!

Du är uppenbart en helhäftig kille med stenkoll. Jag tar därför chansen att ställa några frågor om saker jag länge funderat på. Hoppas att du har tid att svara, annars får jag bolla över frågorna till Palle.

1. Hur brant kan man åka puder?
Det finns de som säger att de åkt branta rännor med puder, men det tror jag inte är möjligt.

2. Hur mäter man hur högt man hoppat?
Använder man GPS eller en syftningskompass eller någon form av annat mätinstrument.

3. Hur högt är en fot?
Mina fötter är ungerfär 27 centimeter, hur långa är dina, och är det dem du mäter med?

4. Varför mäter man hopp i fötter?
Backhopparna mäter i meter. Är det för att det så att säga blir mer, eller för att det verkar som man hoppat "högre" om man har små fötter?

Tack på förhand! / MM

Cham Rulez!
Jag förstår inte varför ingen nämner Åre i den här diskussionen. Åre är ju nordens alper, man kan åka lössnö, här finns rödabullen tävlingen och jibberkulturen(jättekul åkform) föddes och utvecklades här.

Cham Rulez!
Låt Cham Dude och hans gelikar vara glada och nöjda med sin säsong i Chamonix. Förhoppningsvis drar dom dit ännu mera grabbar och tjejer som har behov att vara balla.
Det innebär ju att vi som kommit till insikt och övergivit stället, I mitt fall för mer än 10 år sedan då invasionen startade, får större svängrum i alpernas övriga pärlor.
Ett bra skidberg har ju blivit totalt kört till följd av den sanslösa konkuransen om pudret.

Cham Rulez!
Det där med att man mäter i fot har ni fått helt om bakfoten (hehe). Nä, fot är en förkortning på fotograf. Säg att man droppar en 30 fot. Det innebär att det står 30 fotografer beredda med sina vidvinkelobjektiv att föreviga din pheeta drop från en sten av valfri storlek. Såååå...

Cham Rulez!
Det är ju som så att:

1: Branta rännor med puder är något det finns gott om i Cham. Hur branta kan de bli? Jaa MM, frågan är snarare Hur brant vågar man åka?

2: Varken Gps eller syftningskompass.. För att få exakt höjd repellerar man ner för klippan och räknar antal "fot"steg ner. Visst kan det bli en anings felaktigt då det ju inte alltid är 90 grader till där man landar men det avhjälper man ju med en enkel matematisk formel.

3: 1 fot är 30 cm. Dock inte mina som är 32...vilket då gör att jag egentligen hoppar högre än vad jag utger mig för att göra..

4: Se fråga 2.

Follow the Leader..
/CD

Cham Rulez!
Nu kan jag äntligen få lite ordning på mina klipphopp. Hitentills har det ju varit helt meningslöst att kasta sig ut i rymden när jag inte haft en aning om hur högt det egentligen varit.

Jag är dock fortfarande tveksam till det där med flufffluff i branta rännor. Vad jag själv har kunnat konstatera är att redan vid 45-50 graders lutning brister snötäcket spontant vid mer än 4" djup, och om en större mängd lössnö på något sätt skulle lyckas hålla sig kvar, rasar den direkt vid minsta beröring. Men du har antagligen betydligt större erfarenhet av mig på denna punkt.

Hursomhelst tackar jag för de uttömande svaren. Jag kommer numera alltid att ha med mig en extra 30 centimeters fot när det vankas klipphopp.

;-) / MM

Cham Rulez!
Det är mig en synnerligen stimulerande känsla att kunna ge lite hjälp åt behövande själar som famlar i blindo.

Follow The Leader
/CD

Cham Rulez!
Chamdude>
Fetaste röjjet i stan; på Chambre 9??? Stog du helt solo och rockade eller? Chambre var ju helt stendött hela säsongen. Alla gick ju på South Bar eller Ghoofys... Och där kan man snacka röj!!
Chambre rockade också....1987. :) Brudarna var på South och åkarna på Ghoofys...och du på Chambre, eller? Åkningen orkar jag inte ens göra ett inlägg på men det var ju ungerfär lika rätt som din agenda över kvällslivet.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp