Cham - Sommar

Johan_Valis

Ny medlem
Cham - Sommar
Hej Alla glada snöälskare!!
Som alla vet kommer det en tid på året då snön inte ligger allt för tätt på backen.. om man inte har fett med $$$ för då kan man juh bosätta sig i alaska och ha en privat helikopter som flyger en vart man vill.....=)!

Till saken.. jag ska åka till Frankrike i sommar och hänga runt lite, men jag gillar att cykla mountainbike.. är Chamonix ett bra ställe för detta?

Jag har varit i Cham tidigare men bara på vintern... någon som vet om någon bra sida med leder på eller till och med någon bok smo skulle kunna vara användbar så tipsa gärna mig...!

Cham - Sommar
tja!
vilken typ av MTB cyklar du? DH eller XC? om du gillar DH kan jag tipsa dig om ett ställe som heter Leysin, de har VC i denna gren, grym bana med cabin upp som är öppen hela sommaren.
I Leysin finns det även mycket bra XC och LÅNGA turer att ta...

till cham kommer bara det som inte vet bättre...

/ebbot

Cham - Sommar
JAg föredrar XC, men har cyklat lite DH också... men jag tycker XC är roligast efter som det är både uppför och nerför...!

Men tipsa gärna om du vet fler ställen.

Cham - Sommar
Cham blir nog bra. Du kan ta hojen upp på berget med liften. Liftkorten är billiga, typ 40franc förra året. Det finns massa leder men det är nog roligast att köra DH. Det finns en del svenskar som cyklar där på sommaren så det är inga probs att hitta sällskap.

Cham - Sommar
Har inte cyklat i Cham alls, bara varit där och klättrat under sommaren. Måste ändå ge dig en varm rekommendation till Serre Chevalier med omnejd för både XC och DH. Hade vansinnigt roligt med omväxlande cykling i den regionen.

Cham - Sommar
Chamonix är grymt att cykla i.

Balkongerna runt dalen erbjuder sköna dagsturer XC både medurs och moturs.

En cool tur är att ta ägget upp på letour. cykla upp på södra kammen och ta baksidan ner mot schewiz. tåget tillbaka mot cham. hoppa av i letour och rulla ner mot chamonix i kvällsljuset.

Dem mest maxade turen är dock den när man tar kabinen i le souch och susar ner mot nått som jag har för mig heter St gervais. väl där tar man kabinen upp till megeve för att sedan rulla ner ömsom singletracks/asfalt ner mot salanche dalen >1500 fallhöjd. väl nere tar man alpexpressen till baka till Cham.

köp detaljerade kartor över områdena så hittar du lederna lätt och kan planera era nerfarter.

Tillbaka
Topp