Chambery

JohnyWho

Ny medlem
Chambery
Hej, jag funderar pa att aka till Chambery och plugga franska for att
kunna aka snowboard hela vintern, ar det nagon som har gjort det innan och vad tyckte ni om det? Blir det manga tillfallen for att aka? Och hur ar backarna?

Chambery
Champery ligger i det store Portes du Soleil området som byr på mye bra skikjøring. I området rundt Avoriaz, som du lett tar deg til fra Champery, finnes det mange fine renner og toppturer.
Det er et efektivt og bra heissystem, men kan være mye folk. Men løssnøen får du for deg selv siden det er svært få som beveger seg mer enn 5m utenfor de preparerte løypene.

Området har vært diskutert tidligere på denne tråden: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=5682

lykke til med pluggingen

Chambery
Hej!
Var och plugggade där för 2 år sen. Jättefin stad/by med ganska mycket svenskar. Är du seriös med franskan så välj universitetet framför den andra skolan, det är mer svenskar där. Båda skolorna fixar skidresor regelbundet, om man inte har egen bil förstås. Finns även info på lokala snowboardbutikerna om hur man tar sig till backen. Fin åkning finns inom en timmes räckhåll. Vi började säsongen i tignes i början av november, sen åkte vi var och varannan helg på olika ställen plus att skolan fixade en helvecka i slutet av terminen i januari (bra priser). Det brukar även finnas specialpriser på "tåg + liftkort" på tågstationen. Chambery är helbra!! men du bör även kolla på Lyon, skitfint ställe men dyrare att bo. Lycka till!

Chambery
Snowstar, tänkte fråga några ytterligare saker.
Serre Chevalier och La Grave ligger ju precis bredvid Chambery. Kan man inte tom åka stadsbuss dit och åka skidor? Jag menar, det kan man väl göra på eftermiddagarna även om man går i skolan på förmiddagen tex?

En annan grej. Om man åker till tex Chamonix så köper man ju ett sesångskort, men det är väl inte lika aktuellt om man är i Chambery. Hur bra rabatter har man som student i systemen runt omkring där?
Hur mycket lade du ut på liftkort under tiden där?

Mvh Marcus

Chambery
Hej!

Jag var aldrig i La grave men Serre chevalier är för långt bort för att bara åka en eftermiddag, det tar typ några timmar att ta sig dit. Närmare är tex. tignes, val d´isere, courchevel, charmonix och val thorens, tre dalarna. Det finns säkert bussar men jag åkte bara buss med skolan eller för att ansluta till tåg. Jag tror att vissa ställen hade student rabatt men inte alla, med skolan fick vi alltid bra priser på buss+liftkort. Har för mig att det går att köpa något sorts liftkort för flera områden som sammarbetar, är ej säker, fråga i forumet! Jag vet inte hur mycket pengar som gick till liftkort men jag tog fullt studielån (35 000?) och det räckte bra för boende, generösa vanor och liftkort under terminen och då åkte jag i snitt kanske 3 helger i månaden plus en vecka i slutet av terminen. Utöver det räckte pengarna till några extra veckor för att söka jobb på annan skidort.
Du har inte funderat på att plugga i Charmonix? Det verkar som du är ute efter maximal skidåkning...

Tillbaka
Topp