Chamonix 13/14

sigmund

Ny medlem
Chamonix 13/14
Hoi.

Syntes det var passende å lage en tråd om Chamonix 13/14. Jeg skal nedover mellom jul og nyttår, og blir ut april, og trenger 1.noen å kjøre ski med, og 2.en plass å bo. Noen andre som har bestemt seg eller noen som vet av etablerte kollektiv der nede? All info mottas med takk.

Kjører ski, gjerne rando. Ikke kamikazementalitet, men kjører gjerne teknisk og bratt. Ingen jibbegutt, så kommer ikke til å bruke dagene til å bygge hopp (da hadde vel uansett Chamonix vært feil plass). Mulig jeg får med kjæresten, men hun har ikke bestemt seg ennå.

Kræsj innom tråden alle som har noe på hjertet om Cham.

Sigmund

Chamonix 13/14
sigmund sa:
Hoi.

Syntes det var passende å lage en tråd om Chamonix 13/14. Jeg skal nedover mellom jul og nyttår, og blir ut april, og trenger 1.noen å kjøre ski med, og 2.en plass å bo. Noen andre som har bestemt seg eller noen som vet av etablerte kollektiv der nede? All info mottas med takk.

Kjører ski, gjerne rando. Ikke kamikazementalitet, men kjører gjerne teknisk og bratt. Ingen jibbegutt, så kommer ikke til å bruke dagene til å bygge hopp (da hadde vel uansett Chamonix vært feil plass). Mulig jeg får med kjæresten, men hun har ikke bestemt seg ennå.

Kræsj innom tråden alle som har noe på hjertet om Cham.

Sigmund
Du har pm!

Sen undrar jag om någon vet när ungefär man bör vara bered att punga fram pengar till säsongsliftkort för att få det till reducerat pris?

Senast ändrad:
Chamonix 13/14
Tjaa! Är en 19-årig kille som är sjukt taggad på en säsong i Chamonix och skulle behöva lite tips på hur man lättast hittar boende, eller om någon redan har ett och har platser över.

Pm:a mig om ni har någon schysst info eller några schyssta råd! :D

Chamonix 13/14
Hei Sigmund! Jeg er også litt giret på Chamonix og trenger isåfall både noen og bo og å stå med. Tenker å bli fra rundt nyttår til midten av mars. Liker også teknisk og bratt kjøring. Er du kjent i Chamonix? Har du erfaring med bre? -julie

Chamonix 13/14
AcfK sa:
Tjaa! Är en 19-årig kille som är sjukt taggad på en säsong i Chamonix och skulle behöva lite tips på hur man lättast hittar boende, eller om någon redan har ett och har platser över.

Pm:a mig om ni har någon schysst info eller några schyssta råd! :D
Den eneste store utleieren vi har funnet er chamonixholidays.com. Ellers er det noen private her og der, men de er litt vanskeligere å finne. Chamonixholidays er nokså greie og hjelpsomme, og prisene er nokså normale.

Chamonix 13/14
Eftersom jag inte kom in på den utbildningen jag ville så lutar det nu åt en säsong.
Är 24 år, har varit i Whistler tidigare, åker snowboard sen lång tid tillbaka.
Branta åk lockar mer än parken. Toppturar (splitboard) även när jag får chans.

Om någon har tips om jobb och boende i Cham så tar jag gärna emot!

Senast ändrad:
Chamonix 13/14
Hej!
Hade tänkt att lägga upp en egen tråd men ni hade ju en bra tråd om Chamonix!

Jag ställer mina kunskaper till förfogande, är ju bara skitkul att fler vill komma till Chamonix. Jag har bott i Chamonix sedan december och har gjort flera säsonger i "Cham" innan och har på så sätt samlat på mig lite tips och trix.

Enklast når ni mig på facebook-gruppen "Chamonix" men även på twitter
@pwallberg.

Släng iväg lite frågor här också om ni tycker att det är enklast, ska försöka att bättra mig på att vara aktiv på freeride.

MVh Petter

Chamonix 13/14
Petter, hur är det med jobb och boende?
Går det att hitta något bra?

Turar du även? Har sett att det finns mycket att tura men även att mycket är svårtillängligt.
Som Andreas Fransson säger, det finns bara 10% av folket i Chamonix som kan åka 90% av det som finns tillgängligt.
Han snackar inte om pister med andra ord ;)

När rekommendrerar du att åka ner om man vill hitta jobb?
Är det värt att köpa liftkort eller är det stor chans att man får det genom jobbet?

// Alexander

Senast ändrad:
Chamonix 13/14
Tja Alexander!
Ska försöka svara på frågorna så bra jag kan :D

Jobb
Beror självklart på vad du har för erfarenhet osv. Jag antar att du/ni söker vanliga säsongsjobb.
Viktiga aspekter är följande

Språk
Franska är sjukt underskattat, kan du det så har du ett jobb.
Engelska kommer tätt efter

Erfarenhet
Inte lika viktigt för enklare jobb som diskare
Har man en ovanlig spetskompetens som video-editare (på riktigt) så kan det finnas jobb genom erfarenhet

Vilka jobb finns tillgängliga?
- Bartender (kräver en viss "barfranska"
- Kock
- Diskare (ingen erfarenhet krävs)
- Chalet host (Ofta anställs par och kännedom om orten är ett plus)
- Transfer driver (Mellan flygplats - ort, ska klara stress och så är körkort ett självklart måste ofta över 23år)
- Byggarbetare (Finns många "svartjobb" om man har lite skills)
- Snöröjare (Samma här, ingen erfarenhet krävs men snarare sega muskler)

Boende

I Chamonix finns det dåligt med utbud av hemsidor och det är oftast word of mouth som är kung men kan radda up de största som finns idag.

www.chamsocial.com - En maillista från början som har växt "lavinartat" (haha), Där hittar man det flesta från begagnade bilar till en lägenhet. Värt att tänka på är att det ofta är överpriser då de vet vad man kan ta betalt.

www.cham74.com - Varit lite inaktiv på sistonde men kanske kommer igång igen

http://www.chamonixaccommodation.com/ - Ofta dyrt då de tar diverse avgifter från kunderna men ibland hittar man något bra

Generellt kan man säga att om ni får en lägenhet för €500 per person (inkluderat med räkningar) så är det bra. Då talar jag självklart inte om en studio fylld till bredden utav skibums utan ett eget rum :D

Det finns även en facebook-grupp https://www.facebook.com/groups/chamonix.skibums/ där ni kan hitta boende och alla möjliga grejer, har köpt mycket utrustning där :D

Andreas har rätt, han är en skidåkare som jag ser upp till då han tänker på risker och lyssnar på sin kropp innan han åker. Otroligt sympatisk och "HEL GO" kille. Har inte åkt skidor med honom än men hoppas på några turer med honom i vinter.

Chamonix har sjukt många möjligheter för turåkning, jag har varit här totalt två vintersäsonger och skrapar bara på ytan av vad som finns! Gillar du turåkning så är Chamonix ett paradis!!

Nu har jag gjort en guide om boende som ni gärna får använda, http://alpshare.com/yodl-accommodation-guide/

Senast ändrad:
Chamonix 13/14
Hejhopp!

Kul med taggat folk som vill tura i cham :)

Tänkte bara reflektera över de där 90-10 procenten. Skulle tro vad som åsyftas är att det bara är kanske max 10% av de duktiga åkarna som bemödar sig att tänka tillräckligt mycket utanför boxen men om man gör det blir belöningen ytterligare stora möjligheter att åka puder i dalen, när att alla andra åker redan uppkörd snö i ytterligare ett lap i de klassiska turerna. För uppkört blir det ofta fort, även på många branta turer.

Med risk för att låta som en stofil; Skynda långsamt i bergen och var jävligt misstänksam mot något som inte blivit öppnat... Det finns många bra åkare i dalen som alla letar puder och frågan man bör ställa sig är, varför har ingen hunnit dit före mig? Är jag först pga slump eller har tom. puderhetsarna dömt ut åket som osäkert? Är jag säker på att det är säkert? Förvänta dig inte att kunna komma till denna ort utan lokalkännedom och kunna vara en av de där tio procenten. Du kommer också säkert i din lockelse till bergen stöta på folk som är villiga att ta med dig på spännande åk. Tänk på att bara för att nån pratar stort och brett och även ger sig ut på rätt grandiosa äventyr, inte nödvändigtvis vet vad denne pysslar med. Just saying, i all välmening :) Här är vi ju alla förstås duktiga freeriders som vet när lavinen kommer gå och vet våra gränser. Men ha skitkul i bergen där, finns hur mycket som helst att upptäcka! Och ju mer man åker desto bättre blir det!

Kram och ha en härlig vinter alla

Senast ändrad:
Chamonix 13/14
Hej, är en 23 årig kille som kommer åka till Chamonix i slutet på januari, stannar till slutet av mars, erfaren skidåkare med säsonger i Åre bakom sig.

Kommer att resa själv så behöver både vänner att bo och åka med, någon som är intresserad så hör av er.

jansson_albin@hotmail.com

Chamonix 13/14
FF sa:
Hejhopp!

Kul med taggat folk som vill tura i cham :)

Tänkte bara reflektera över de där 90-10 procenten. Skulle tro vad som åsyftas är att det bara är kanske max 10% av de duktiga åkarna som bemödar sig att tänka tillräckligt mycket utanför boxen men om man gör det blir belöningen ytterligare stora möjligheter att åka puder i dalen, när att alla andra åker redan uppkörd snö i ytterligare ett lap i de klassiska turerna. För uppkört blir det ofta fort, även på många branta turer.

Med risk för att låta som en stofil; Skynda långsamt i bergen och var jävligt misstänksam mot något som inte blivit öppnat... Det finns många bra åkare i dalen som alla letar puder och frågan man bör ställa sig är, varför har ingen hunnit dit före mig? Är jag först pga slump eller har tom. puderhetsarna dömt ut åket som osäkert? Är jag säker på att det är säkert? Förvänta dig inte att kunna komma till denna ort utan lokalkännedom och kunna vara en av de där tio procenten. Du kommer också säkert i din lockelse till bergen stöta på folk som är villiga att ta med dig på spännande åk. Tänk på att bara för att nån pratar stort och brett och även ger sig ut på rätt grandiosa äventyr, inte nödvändigtvis vet vad denne pysslar med. Just saying, i all välmening :) Här är vi ju alla förstås duktiga freeriders som vet när lavinen kommer gå och vet våra gränser. Men ha skitkul i bergen där, finns hur mycket som helst att upptäcka! Och ju mer man åker desto bättre blir det!

Kram och ha en härlig vinter alla
Jag vet precis vad du menar. Är själv inte dum i huvudet och passar hellre på ett åk om jag känner mig otrygg men jag uppskattar att du poängterar ut det.

Chamonix 13/14
Tja!

Kommer också ner i slutet av januari och letar efter folk att tura med. Har turat de senaste två säsongerna och har all utrustning från hudar, stegjärn, yxa, rep, osv. Hade vart skoj och hitta pepp folk att tura med. :)

pascal@motionshuset.se

Chamonix 13/14
Palledaman sa:
Tja!

Kommer också ner i slutet av januari och letar efter folk att tura med. Har turat de senaste två säsongerna och har all utrustning från hudar, stegjärn, yxa, rep, osv. Hade vart skoj och hitta pepp folk att tura med. :)

pascal@motionshuset.se
Du har ju join:at https://www.facebook.com/groups/chamonix.skibums/ och där finns bland de bästa turåkarna i CHamonix :D (OBS! INTE JAG)

Chamonix 13/14
Hej alla taggade bummare! :D

Vi är sex personer som ska till Chamonix i vinter, och vi har en lägenhet för 8 personer, dvs 2 platser kvar.

Kort om lägenheten:

• 1 dubbelsäng-rum
• 2 enkelsängrum
• Badrum med dusch/toalett
• 1 extra toalett
• Soffa/dubbel bäddsoffa i vardagsrum
• Fullutrustat kök med 4 plattor, micro, ugn, diskmaskin, kyl&frys samt kaffemaskin.
• Platt-tv i vardagsrum
• Wi-Fi
• Matbord för 8
• Balkong med vy av Flegere och the Aigulles to le Drus
• Gemensamt skidrum och pjäxrum
• 1 st parkering i garage

Något vi också har fri tillgång till som finns i samma hus är stor inomhuspool, bastu och gym. STORT +!
Lägenheten ligger mitt i centrum, och skidbussen stannar precis utanför. 500m från Aiguille du Midi-liften och 10 minuter gång från Brevent-liften.

Och då kommer vi till priset som är 500 euro/månaden per person (~4300:-).
Vi tänker själva söka jobb där nere så att vi klarar hyran vilket inte ska vara några problem.

Vem du är:

En glad och trevlig person. Ordningsam, ordentlig och inte för mycket "YOLO". Brinner för att åka skidor/bräda såklart, men även gillar att festa till ibland .

Vid intresse, släng iväg ett meddelande till mig (Gabriella)!

Senast ändrad:
Chamonix 13/14
Blir ingen säsong i Chamonix men bor i Geneve vilket gör att jag oftast dyker upp och turar på helgerna. Alltid intressant med nya människor att åka med!

Chamonix 13/14
jag kan inte riktigt bestämma mig vart jag ska säsonga till vintern, men Chamonix har jag självklart funderat på. Är bara en grej jag hakar upp mig lite på: Chamonix är ju lite utav Freeridens Huvudstad, så det känns som att av alla det tusentals människor i byn så är nästan 90% där för att åka offpist? Vill man ha orört puder så får man gå fullt ut och gå på topptur, eller så blir det inget? Är lite såpass jag har uppfattad det. Är grymt taggad på att börja tura men jag har tyvärr ingen utrustningen ännu :(.

har gjort säsong förra året i Val Thorens och där hade man nästan alltid puder för sig själv pga. att jag letade betydligt brantare och mer tekniska åk än de flesta andra där. Men detta lär jag ju inte vara ensam om när vi snackar Chamonix haha...Någon som varit där som kan upplysa mig om hur det ligger till? Är det nästintill omöjligt att åka bra offpist om man inte går på topptur?

Chamonix 13/14
jo det e ju rätt bra hets!! i systemen så blir det puckel på 3 timmar en bra dag! men møjligheterna e onändliga, med lite tur å tanke bakom så går det slippa folket, no stress on a powderday som anderas säger haha.
Du e ju aldrig själv på turena heller jag har ränkat 70 pers på col du passon (vanligaste turen kankse) å då va det säkert mer folk senare på dagen....

Chamonix 13/14
malmbeck sa:
jag kan inte riktigt bestämma mig vart jag ska säsonga till vintern, men Chamonix har jag självklart funderat på. Är bara en grej jag hakar upp mig lite på: Chamonix är ju lite utav Freeridens Huvudstad, så det känns som att av alla det tusentals människor i byn så är nästan 90% där för att åka offpist? Vill man ha orört puder så får man gå fullt ut och gå på topptur, eller så blir det inget? Är lite såpass jag har uppfattad det. Är grymt taggad på att börja tura men jag har tyvärr ingen utrustningen ännu :(.

har gjort säsong förra året i Val Thorens och där hade man nästan alltid puder för sig själv pga. att jag letade betydligt brantare och mer tekniska åk än de flesta andra där. Men detta lär jag ju inte vara ensam om när vi snackar Chamonix haha...Någon som varit där som kan upplysa mig om hur det ligger till? Är det nästintill omöjligt att åka bra offpist om man inte går på topptur?
Hej!
Det finns oändligt mycket med puder i Chamonix men däremot så finns det sällan mycket bredvid pisten. Turar man ca 1.5 timme så får man tillbaka ett ca 1h långt åk och det är helt underbart! Detta är ju såklart individuellt men jag uppskattar verkligen dessa åk.
Vill du har långa åk utan mycket arbete så är Aiguille du Midi perfekt, ta liften upp och åk 1.5h puder. Det är en lift som är svårslagen.
Värt att tänka på är att på Aiguille du Midi finns det mycket glaciärer och då ska man veta hur man räddar människor ur glaciärsprickor samt ha utrustning som behövs för det.

på www.chamonixtopo.com finns lite turer och behöver du utrustning så kan du alltid köpa billiga skidor med tur-bindningar här nere, det är inte en bristvara inom begagnade sektorn så att säga ;)

Chamonix 13/14
vilket åk får du från midi som tar 1,5 h ? effektiv åktid 20-30 min skulle jag säga

vilken tur syftar du på som tar en timma å åka ner ? inte för att var så med du kanske har glömt ta av hudarna då =)

Chamonix 13/14
bagge_87 sa:
vilket åk får du från midi som tar 1,5 h ? effektiv åktid 20-30 min skulle jag säga

vilken tur syftar du på som tar en timma å åka ner ? inte för att var så med du kanske har glömt ta av hudarna då =)
HAHA, jo det är så att jag räknar ett åk från den tid jag går ut ur liften tills jag kommer ner. Det innebär då att om man åker hela vägen ner till Cham så får man några minuters vandring för att komma upp på James Bond track. Sedan är tiden väldigt olika från person till person men jag kan lätt ta 1.5h på mig att åka Grand Envers hela vägen ner till Chamonix.

Col du Passon kan ta en timma ner för en ovan person, det är skillnad på att åka puder brevid pisten än att pressa långa åk. Detta är ju återigen otroligt individuellt vad man har för åkstil, dock vet jag av erfarenhet att svenskar ofta gillar att åka rakt ner medan andra (även mig själv) gillar små härliga svängar, every turn counts ;)

Chamonix 13/14
Att det skulle vara lätt att hitta orört bredvid pisten är inget jag har räknat med ;) Det jag funderar mer på är de åk som man kan ta sig till med 20 minuters klättring utan stighudar.

Förövrigt så har jag redan skidor + turbindningar. Men jag har inte riktigt koll på vad det är för utrustning man behöver mer förutom hudarna och vad det går på allt som allt.

Senast ändrad:
Chamonix 13/14
malmbeck sa:
Att det skulle vara lätt att hitta orört bredvid pisten är inget jag har räknat med ;) Det jag funderar mer på är de åk som man kan ta sig till med 20 minuters klättring utan stighudar.

Förövrigt så har jag redan skidor + turbindningar. Men jag har inte riktigt koll på vad det är för utrustning man behöver mer förutom hudarna och vad det går på allt som allt.
Allt löser sig när du kommer ner, det finns mycket kunskap om vad för utrustning som behövs.. ahh fan fuck it.. jag skriver en guide till det imorgon också ;) Du är inte första som frågar och säkerhet är en viktig fråga för mig så tay tuned

Chamonix 13/14
Grejer som du behöver för att vistas i bergsmiljö ala cham köper du också helst på plats. Dels är det avsevärt billigare än sverige och dels behöver du ju ha en susning om vad du är ute efter och då är det gött att snacka runt och gå runt i butikerna och klämma på alla grejer. Och så är det väldigt lämpligt att gå en kurs i glaciärvistelse som också täcker utrustningen så du vet hur den används, och därefter köpa allt. Pm:a mig om du vill ha tips på kanonbra guider.

Chamonix 13/14
Det är såklart svårt att säga, de två senaste vintrarna har varit väldigt bra och då har det funnits MASSOR utav snö. För tre år sedan så var det ett otroligt dåligt snöår och då fanns de såklart mindre men fortfarande tillräckligt för diverse turer.
De "gamla rävarna" som bor här menar att snö-år alltid kommer i tre, det betyder att denna säsong ska vara bra också. Får se om deras fyllesnack stämmer.

Chamonix 13/14
december før 3 år sen va bra sen snøade det inte på 1,5 månad å va svin vamrt, klätter premiär 16 januari uppe i cham =) men sista 2 vintrana har bara vatt løjliga, førra vintern kommer kanske vara den bästa iallfall brantåknings vintern som vi kommer få upp leva...

Chamonix 13/14
Hej igen!

Jag har skrivit guider på jobb och boende, finns det någon mer guide som ni vill ha?

För övrigt så har jag funnit denna annons.

Looking for a serious, clean person to share my flat: nice bedroom in a small, quiet building, 10 minutes walk from Chamonix town centre.
350 euros a month.
contact me by private email only on cat.preaux@yahoo.com

Senast ändrad:
Chamonix 13/14
Swedish-banana sa:
Petter, hur är det med jobb och boende?
Går det att hitta något bra?

Turar du även? Har sett att det finns mycket att tura men även att mycket är svårtillängligt.
Som Andreas Fransson säger, det finns bara 10% av folket i Chamonix som kan åka 90% av det som finns tillgängligt.
Han snackar inte om pister med andra ord ;)

När rekommendrerar du att åka ner om man vill hitta jobb?
Är det värt att köpa liftkort eller är det stor chans att man får det genom jobbet?

// Alexander
Hej, har bott här mer än 2 år nu året runt så känner till området okej även fast det är väldigt stort. Att tura går det att göra överallt i Chamonix, kan rekomendera Mont Blanc and the Aiguilles Rouges: A Guide for Skiers, den guidar alla åk i hela mont blanc massivet och förklarar hur, var och när. Det finns åk att åka överallt, lättillgängliga på en kort tur eller haik och svårtillgängliga som kräver goda bergs kunskaper.

Liftkort bor du köpa över internet i oktober fram till mitten på november, så har det funkat de åren jag varit här, då får du ca 40 procent off än om det köps under säsongen det är ifall du vill ha ett unlimited kort ifall du vill ha le pass så får du det väldigt billigt när du har ett säsongs kontrakt (franskt) priset ligger på ca 400 eur, då är inte aiguille du midi, toppen på Grand monte eller courmayeur inkluderat , du kan även komma ner i oktober och köpa det här så klart. För att hitta jobb är det bra att vara här i oktober eller november men inte ett måste. Det ända jobben jag vet att du får ett liftkort genom är pistvakt eller jobba i lifthuset, om det inte är interessant så köp ett.

Chamonix 13/14
Tjena vi är två 21 åriga killar som har bestämt oss för att dra en säsong 13/14. Vi söker därför efter någon eller några att dela boende med. Vi hade tänkt åka ner någongång runt slutet av oktober- början av november och försöka fixa jobb.

All hjälp vi kan få uppskattas verkligen!

Chamonix 13/14
adam_eriksson sa:
Tjena vi är två 21 åriga killar som har bestämt oss för att dra en säsong 13/14. Vi söker därför efter någon eller några att dela boende med. Vi hade tänkt åka ner någongång runt slutet av oktober- början av november och försöka fixa jobb.

All hjälp vi kan få uppskattas verkligen!
Kolla min tråd Tips & Trix så kan du hitta lite hjälp :D

Chamonix 13/14
Tjena! Söker ett boende/soffa från och med januari till april, älskar att laga mat och är en trevlig prick, städar gör jag också! ;) hör av er!

Chamonix 13/14
Tjo!

Vi är två grabbar som söker en inneboende över hela säsongen i Chamonix. Vi har betalat handpenningen på en lägenhet som vi får vara 3 personer i. Därför letar vi efter en soft men ordningsam person som klarar av att bo trångt med allt vad det innebär, som tex att hålla rätt efter sig.

Information kring lägenheten:
- Ligger centralt i Chamonix Mont Blanc med 2 min till centrala busstationen och typ samma avstånd till Aiguille du Midi.
- Tillgång till lägenheten från 1 december till 15 maj. (Inte ett måste att va där hela tiden, men du betalar fortfarande för hela säsongen)
- Kostar för dig som vill med ca 16 000kr för hela säsongen. Med el/vatten inräknat.
- Nyrenoverat badrum och kök.

Är du intresserad så hör av dig till mig(Mattebondlapp) här på freeride med lite kort info om vem du är/dina säsongsplaner, ingen bok liksom, så snackar vi lite över skype eller/och möts om det går.

/Mathias och Daniel

Chamonix 13/14
Tja

Jag och en polare har tänkt att dra en "mini-säsong" i vinter. Varit öppna för alla förslag på alla orter och har nu hittat en 4-personers lägenhet i Chamonix. Tanken är 18 jan - 15 feb. Söker alltså 2 pers till som kan tänka sig att bo med oss under denna tid. Skriv ett PM eller maila benjaminroth@me.com för mer info!

Tillbaka
Topp