Chamonix 2010/2011!

Chamonix 2010/2011!
Wooooahh...älskar att se att snacket om säsongen är igång..! Ctobiasson och jag (bägge kommer göra sin andra säsong i cham) håller på att leta lägenhet tsm. Inget måste för oss att bo i Sud..! Oavsett, ni kan ju ha oss i åtanke om ni hittar något och behöver inneboende! Malin Lagerqvist på facebook..
Ps kommer jobba på munster denna säsong! 3 euro för en pint;)

Chamonix 2010/2011!
Hej!
Vi är två tjejer, 19 & 20 år, som tänkte åka till Charmonix i vinter! Vi har letat en hel del efter jobb och boende men vi har inte så bra koll och har inte lyckats hittat något bra. Har ni något tips på vart man kan hitta jobb, vart är det bäst att börja?

Vi är också väldigt intresserade av att dela lägenhet med andra! Är det någon som har plats för oss eller vill gå ihop och fixa en lägenhet?

Vi är extremt tacksamma för all hjälp vi kan få!

Chamonix 2010/2011!
johannafe sa:
Hej!
Vi är två tjejer, 19 & 20 år, som tänkte åka till Charmonix i vinter! Vi har letat en hel del efter jobb och boende men vi har inte så bra koll och har inte lyckats hittat något bra. Har ni något tips på vart man kan hitta jobb, vart är det bäst att börja?

Vi är också väldigt intresserade av att dela lägenhet med andra! Är det någon som har plats för oss eller vill gå ihop och fixa en lägenhet?

Vi är extremt tacksamma för all hjälp vi kan få!
Åk ner i början av december så ska det nog inte vara några problem att få tag i jobb.

Chamonix 2010/2011!
hej allihopa! 19åring söker boende från nyår, give and take en vecka eller så! Ill be ridin solo så letar helt enkelt efter några som har en sängplats över och som vill få ner hyran lite!
skön dude som för tillfället bor i kollektiv i Oslo! öppen, social och tar det mesta med en klackspark!
Är en relativt duktig åkare som vill utveckla puderskillsen!

livet är en fest

Chamonix 2010/2011!
amandap sa:
Behöver hjälp med lavinsökarmojs och grejer, vad ska man ha? Spade?? Sond? (rookie på det där med sånt) Eller är det läge att köpa ett paket likt något av de nedan (länk)?

http://www.skistore.se/catalog/index.php?cPath=90_21_41

OK hemsida? heeelp
Alla transceivers fyller ju sin funktion, sen är det väl bara frågan om vad man tycker är enklast att använda sig av och hur mycket pengar man vill lägga ut. Jag har en Barryvox Pulse och är nöjd med den. Har dock aldrig behövt använda den på riktigt, som tur är. Ska man köpa den här typen av grejer är det väl lika bra att köpa de bästa prylarna? Det kan ju trots allt vara en billig livförsäkring.

När det gäller spade så ska du inte ha någon plastspade. Plastspadar gräver man snögrottor med. Bortsett från det så kvittar det nog vilket märke du köper. En spade med ett längre skaft är givetvis enklare att använda sig av än en spade med kortare skaft.

Köp en sond som är i alla fall 270 cm, köper du en längre så är det väl positivt men det sägs att någonstans att om en person ligger djupare än 270 cm är det nästan ingen idé att leta.

Chamonix 2010/2011!
Det går ju faktiskt att köpa utrustning i Chamonix också, har för mig att det är skapliga priser på Snell Sport. Dessutom är det ju mycket enklare att reklamera om man mot förmodan skulle behöva göra det.

Chamonix 2010/2011!
Kan rekommendera att gå ihop ett par polare och deala lite med de lokala butikerna, gå runt och kolla vad de aktuella ställerna kan erbjuda för priser. Det blir snabbt ganska stora summor om ett par stycken skall ha lavinutrustning, skidor och pjäxor.
Fick själv 20% på ett par pjäxor när mina polare köpte massa grejer.
Detta var iof på Chams trevligaste butik Alpine Land som tyvärr inte finns längre och istället är lokalen en Columbia butik...

Chamonix 2010/2011!
lgrstdt sa:
Det går ju faktiskt att köpa utrustning i Chamonix också, har för mig att det är skapliga priser på Snell Sport. Dessutom är det ju mycket enklare att reklamera om man mot förmodan skulle behöva göra det.
Tack för alla tips. Ja det var det jag skulle komma till sen....är det billigare att köpa där nere tro?

Chamonix 2010/2011!
Tja, Jag har tänkt att dra till cham i två månader i vår och har blivit erbjuden en lägenhet i cham sud från 31:a Januari till 27:e Mars. Nu är det som så att det ser ut som att jag inte får några polare att hänga med mig då de vill till solen ist. Lägenheten är för 2-4 pers och jag måste nog svara på den inom det närmsta, någon som är sugen att hänga på och bo en halvsäsong med mig?

/Danne

Chamonix 2010/2011!
någon som sitter i samma situation som överståeende? fast med helsäsong? ;)

Chamonix 2010/2011!
Tjenare!

Vi är 3 killar från västkusten som letar efter en 4e, eventuellt en 5e person som är villig att fylla vårat tomrum i Chamonix. Det är tänkt att vi ska bo i en lägenhet på 35kvm mellan 1a dec – 7e maj, priset ligger på runt 16-17000 och allt är redan bokat och klart. Jag är årsmodellen 90, mina kära kollegor Björn1 och Björn2 är av årsmodellen 91. Vi ser oss själva som trevliga och fantastiska människor.

Låter detta intressant? - Amen kontakta mig så fort som möjligt då.

High Five!

Fredrik Strömberg

Chamonix 2010/2011!
amandap sa:
lgrstdt sa:
Tack för alla tips. Ja det var det jag skulle komma till sen....är det billigare att köpa där nere tro?
Jag har för mig att det är en aning billigare att köpa grejer där nere.

Chamonix 2010/2011!
någon som också söker sällskap till chamonix så är jag jätteintresserad!! någon som kanske vill leta boende ihop?

Chamonix 2010/2011!
Hej, vi är en potentiellt 2 grabbar på 23 år som siktar på att åka ner till Chamonix i vinter.

Jag själv har jobbat som bartender i lite mer än 3 år och tidigare kört sommarsäsonger i magalluf, ayia napa, australien.

Men då det inte finns något bättre än färskt puder har jag nästa insikt på alperna där jag har hört mycket gott om Chamonix både i barjobb och åkningsperspektiv.

Jobb brukar alltid lösa sig på plats men vi är väldigt intresserade av att dela lägenhet med någon/några då vi tyvärr har mindre koll på alperna. (pinsamt). Eller tips på vart man kan vända sig?

Och hur är bästa sättet att resa ner? bilpool, buss, tåg eller flyg?
All hjälp uppskattas! Tack på förhand!

mvh // David

Chamonix 2010/2011!
Enokz sa:
Hej, vi är en potentiellt 2 grabbar på 23 år som siktar på att åka ner till Chamonix i vinter.

Jag själv har jobbat som bartender i lite mer än 3 år och tidigare kört sommarsäsonger i magalluf, ayia napa, australien.

Men då det inte finns något bättre än färskt puder har jag nästa insikt på alperna där jag har hört mycket gott om Chamonix både i barjobb och åkningsperspektiv.

Jobb brukar alltid lösa sig på plats men vi är väldigt intresserade av att dela lägenhet med någon/några då vi tyvärr har mindre koll på alperna. (pinsamt). Eller tips på vart man kan vända sig?

Och hur är bästa sättet att resa ner? bilpool, buss, tåg eller flyg?
All hjälp uppskattas! Tack på förhand!

mvh // David
Flyg är väldigt smidigt. Du flyger till Geneve och därifrån tar transfern bara lite mer än en timme. SAS brukar ha bra priser till Geneve och googla typ \"transfer Geneve chamonix\" så hittar du massa bolag som kör däremellan.

Annars är det gött att ha bil så man kan dra över till Verbier lite då och då.

Boende finns det gott om. Kolla in till exempel chamserve och seasonalaccommodation, eller googla så kommer du hitta något bra.

Chamonix 2010/2011!
Jag och en polare tänkte dra ner till Chamonix i december och stanna säsongen ut. Jag hade tänkt att ta ett jobb mellan 15-20 h i veckan för att lägga mer tid på skidåkningen. Är det någon som har erfarenhet vad det gäller boende genom jobb i cham? Är det värt att fixa boende innan man åker ner eller går det lika bra att fixa på plats eller alternativt genom jobbet?
Fred!

Chamonix 2010/2011!
Heja. Noen som har en sengplats ledig/ eller som vil være med å dele et bo?
Ser et skittent rom i Sud koster ca 40tusen sek des-mai. Er man 3-4stk så blir det en overkommelig pris for en stakkars boms. Er forøvrig en 24årig killa från norge. Inte så veldig keen på å bo med 17åringer som hører på trance.. men ellers åpen for det meste!

morten

Chamonix 2010/2011!
Letar boende i cham nu, för hela säsongen (ant i sud för det är billigast mot vad du får)
Har några personer intresse av att dela?
Vi inte dela med några dirty spritbummare,
klart man dricker lite bärs då och då, men def personer med fukus på skidåkningen..

peace

Chamonix 2010/2011!
kommer själv inte komma till cham förens sena dec/tidiga jan för kommer vara i usa och sydamerika och surfa men kommer fixa något som är dec-maj..

Chamonix 2010/2011!
Hej:) Jag och mina kompisar har länge funderat på om vi skall ta bilen ner till Cham eller och vi helt enkelt skall flyga. Vi har parkeringsplats till lägenheten men behöver man en bil där nere?
Ett litet problem är bara att bilen inte alltid startar när det är kallt (runt ca -10 grader). Med motorvärmare och så går det bra men inte annars. Hur kallt blir det i chamonix? Gärna lite fakta dagtid vs Nattid:)

Chamonix 2010/2011!
sofiaro sa:
Hej:) Jag och mina kompisar har länge funderat på om vi skall ta bilen ner till Cham eller och vi helt enkelt skall flyga. Vi har parkeringsplats till lägenheten men behöver man en bil där nere?
Ett litet problem är bara att bilen inte alltid startar när det är kallt (runt ca -10 grader). Med motorvärmare och så går det bra men inte annars. Hur kallt blir det i chamonix? Gärna lite fakta dagtid vs Nattid:)
Tja!
Jag hade bil nere i Cham förra säsongen, och bor man i cham sud så finns oftast möjligheten att få en parkeringsplats i garaget under sud torget. De garaget är rätt så varmt (iaf aldrig under nollan). Annars så blir det nog aldrig under typ -15 i cham på nätterna, iaf inte vad vi upplevde. Jag tycker ni ska ta med bilen om ni endå har en, väldigt bra att kunna storhandla i Sallanches, åka på dagstripper till närliggande skidorter (som man har 3 dagars gratis liftkort i) eller åka till verbier, om ni tänkte köra på MT Blanc Unlimited kortet (som ni borde!).

Ha en bra säsong!

Chamonix 2010/2011!
Vi ska köra ner, eller 3/5 av de som ska bo i lägenheten ska köra ner. Jag skulle aldrig drömma om att åka till cham utan bil om jag ska va ärlig. Eftersom systemen ligger så utspritt och puderhetsen ligger på en sån extrem nivå så är skidbussarna GALNA! Och har man bil kommer man före alla som slåss om en plats på skidbussarna ;)

+ att har man inte bil så missar man ju som ArneT sa hela grejen med Verbier som ju är ett sjukt bra erbjudande. Är ju som bäddat för att säsonga i cham och verbier på samma gång! Har ni möjligthet så ta bilen! (Hur ska ni stanna till på promen och lasta det utrymmet ni har kvar med billig bärs om ni flyger? ;) )

Ses i CHAMONIX! :D

/Simon

Senast ändrad:
Chamonix 2010/2011!
Blidee sa:
Vi ska köra ner, eller 3/5 av de som ska bo i lägenheten ska köra ner. Jag skulle aldrig drömma om att åka till cham utan bil om jag ska va ärlig. Eftersom systemen ligger så utspritt och puderhetsen ligger på en sån extrem nivå så är skidbussarna GALNA! Och har man bil kommer man före alla som slåss om en plats på skidbussarna ;)

+ att har man inte bil så missar man ju som ArneT sa hela grejen med Verbier som ju är ett sjukt bra erbjudande. Är ju som bäddat för att säsonga i cham och verbier på samma gång! Har ni möjligthet så ta bilen! (Hur ska ni stanna till på promen och lasta det utrymmet ni har kvar med billig bärs om ni flyger? ;) )

/Simon
Tar man 07.48-bussen och hoppar på vid Cham Sud brukar det inte vara några problem att få sittplats, men klart det underlättar med bil.

Angående promen och handla billig öl så vill jag bara säga Rosévin, Boupre och Koenigsbier. Riktigt billig alkohol i Cham!

Chamonix 2010/2011!
lgrstdt sa:
Blidee sa:

/Simon
Tar man 07.48-bussen och hoppar på vid Cham Sud brukar det inte vara några problem att få sittplats, men klart det underlättar med bil.

Angående promen och handla billig öl så vill jag bara säga Rosévin, Boupre och Koenigsbier. Riktigt billig alkohol i Cham!
Att rosén dessutom kommer i en 5 liters (bensin?)dunk gör ju inte saken sämre.

Chamonix 2010/2011!
Hejsan alla Chamonix lovers.

Jag bor i Chamonix året runt och jag har en studio i Cham Sud till uthyres för de som tänker sig göra en säsong i Chamonix är detta ideallt läge. 50 m till Sounth Bar samt 100 m till Aguille du midi liften. 4700 € för säsongen December till sista April. 2 personer kan bo där bekvämt eller 4 pers billigt ;)! Deposition tillkommer och även el räkning men depositionen betalas tillbaka om allt är ok i lägenheten när ni åker. Jag har också kontakter för de som har erfarenhet av barn och söker extrajobb som barnvakter för att dryga ut reskassan.

Frågor angående Chamonix, ask Elli! ellinor.liungman@gmail.com

Hoppas att jag kan vara någon till hjälp för nån som tänker sig göra en säsong här nere.

Chamonix 2010/2011!
Är takbox ett måste eller klarar man sig utan? Hur är det med vinterdäck? Alltså vi kör ifrån Sverige i november och då är det inte tillåtet att köra med dubbdäck ännu. Har jag fel eller är det förbjudet mot dubbdäck i Tyskland. Måste man ha allround däck eller fur funkar det?

Chamonix 2010/2011!
sofiaro sa:
Hur gör man om man inte har några friktionsdäck då? Måste man köpa det, det är väll svindyrt?
Köp begagnat eller regummerade, brukar finnas att hitta "fungerande" sådana runt 2-2.5k... Tänk på att friktionsdäck i regel tål bra mycket mindre än hyggliga sommardäck vad det gäller hastigheter osv, cruisa genom tyskland i 200+ går mao fetbort.

Chamonix 2010/2011!
Jag och en vän är sugna på att flytta ner i vinter! Men vi behöver en 3e person som bor med oss, nån som e sugen?
Maila emanuel.lundve@gmail.com!

Tillbaka
Topp