chamonix 2011/2012

chamonix 2011/2012
Okej då. Får väl anmäla mig till en sån där kurs...
Fast man kan väl tura utan att gå på glaciär? Eller?
För övrigt ska du ha heder av att du faktiskt bemödade dig om att svara på frågan, du verkar dessutom kunnig.
Mvh

chamonix 2011/2012
Man kan tura utan att gå på glaciär ja, finns många fina turer där man inte stöter på glaciär men fler där man gör det. + att glaciärer är så jävla coola! haha

Jag är väl relativt okunnig jag med men lär mig sakta men säkert jag också ;) Men som sagt, bra start är att gå en glaciär och lavinkurs. Sen så kommer man aldrig lära sig något om man inte ger sig ut och skaffar sig erfarenhet och det kan man inte göra utan att en viss risk.

chamonix 2011/2012
jag tror våran blidee ær den størsta internetriddaren hær på freeride =) puss puss

a mallory e inger man lotta sig ut før =) de få ggr per år den ens går att åka ska "halva" cham åka den vilket medfør att det kan bli lite mkt rock n roll..... iallfall før min smak.

som blidee sæger så att åka till cham och inte åka på glaciær ær lite menningsløst, næstan alla turer i cham ær det mer eller mindre glaciær iallfall om man ska åka nordsidor, men dom e inte så stor længre och ja dom væxte nog inte under førra året :P

chamonix 2011/2012
Okej tack så mycket för hjälpen. Någon som vet om det finns någon backcountry skog i cham? Vill filma mycket och sådant speciellt i skog även på berget så klart, vet att courmayeur även finns, ganska lätt att ta sig över dit om jag förstått det rätt? Åker i princip bara ner för att fota filma skidor och berg vill även lära mig klättring.

chamonix 2011/2012
Skogsåkiningen är väl inte den bästa i chamonix, finns rätt sjyssta pillows i GM och är det bra med snö kan man åka hela vägen ner till dalen men i övrigt så är det inte mycket att hänga i granen (get it ;)).

Courmayeur har bra skogsåkning, verbier är inte så långt bort och där finns, enligt mig, ett av alpernas bästa skogsystem, Bruson. Om det är freeride du är inne på och vill filma och fota sån åkning hade jag satsat på verbier istället för cham, mycket lätttillgänglig och bra terräng för den sortens åkning.

chamonix 2011/2012
Jag är ju mest inne på att åka berg freeride men tycker det är roligare att filma pillows och backcountry skog, är ju betydligt jobbigare att hitta bra vinkel med kameran ifall man sattsar på att filma berg om man vill få det riktigt bra. Jag tror cham blir perfekt för mig, vill ju även lära mig klättra och ta mig till "häftiga" åk. Du sa att att verbier hade sjysst skog, fick ju med ett klippkort på 10 dagar i verbier på mitt unlimited kort, kanske kan dra dit och filma lite skogsåkning om dom får något stort dump. Annars har jag ju även courmayeur ganska nära.

chamonix 2011/2012
svårt att veta men jag å blidee bodde ihop førra vintern å delade båda bra å dåliga minnen =)

verbie får du åka oberænsat i likså courmayeur som det går 2 gratisbussar om dagen till men bruka va svårt å få platas då alla "turister" bokar upp dom platserna.

finns det plats øver i din resvæska till jacksson eller ? annrs får vi nog en bra serie sæsong i cham ser det ut som =)

man behøver inte klættra nått før hæftiga åk mallroy med flera kan man åka utan att gå en meter, bara i chamonix!

chamonix 2011/2012
haha, seriebummare till döden ;) Nog för att jag litar på la niña men jag har fyllt hårddisken iaf, vet ju aldrig när man får ett återfall haha.

chamonix 2011/2012
Vi letar lampliga hyresgaster till var lagenhet pa 44kvm i Chamonix med ett sovrum. Man kan sova 2-4 personer. Finns ett sovrum och sen en baddsoffa i vardagsrummet. Priset ar 1400 Euro per manad Dec-April sa 7000 Euro totalt. Mer detaljer pa www.stayincentralchamonix.com

chamonix 2011/2012
Vi har en lägenhet som har en till två lediga platser under en viss tid, mellan 20 dec till 10 feb ungefär nu i vinter, så är det någon som ska ner några veckor kan ni bo där, mycket billigare än hotell =).

chamonix 2011/2012
Tro det eller ej, men verkar som att vi äntligen fått tag i ett boende. Vi är två 21-åriga tjejer som nu har 1, ev 2 sängplatser över i vårt mkt centrala boende i chamonix.
PM:a mig gärna om ni är intresserade.
Har dock inte tillgång till boendet förrän 18 december-31 april
;)

chamonix 2011/2012
bagge_87 sa:
jag tror våran blidee ær den størsta internetriddaren hær på freeride =) puss puss

a mallory e inger man lotta sig ut før =) de få ggr per år den ens går att åka ska "halva" cham åka den vilket medfør att det kan bli lite mkt rock n roll..... iallfall før min smak.

som blidee sæger så att åka till cham och inte åka på glaciær ær lite menningsløst, næstan alla turer i cham ær det mer eller mindre glaciær iallfall om man ska åka nordsidor, men dom e inte så stor længre och ja dom væxte nog inte under førra året :P
jag får nog säga att meningslöst att åka till chamonix och inte åka glaciäreråk är ett halvdassigt påpekande.
Chamonix är fett som fan utan glaciäråkning också.
Däremot så missar man massvis med fin åkning och otroliga naturupplevelser, men inte allas grej liksom.

genereallt är svenskar livrädda för att åka nått som har med glaciär att göra, dom har hört om alla som olycker osv. och visst folk dör men det är tusentals som kör glaciäråk i chamonix varje månad.
och mest är det fransoser som egentligen inte har jättebra koll och tar alldelles för stora risker osm åker utför olycker.
använd sunt förnuft och utbilda er.
Tipsar verkligen om att gå laviin och glaciärkurs OCH skaffa riktigt utrustning för glaciär åkning.
boken "freerider" borde (som simon (blide) säger) lusläsas! riktigt riktigt bra bok att börja läsa för att få lite fördjupad kunskap.
bäst är ju att åka med någon med mycket erfarenhet, men det är ju tyvärr inte alla som får chansen.

Senast ändrad:
chamonix 2011/2012
Tänkte dra ner till Chamonix i mitten av januari skulle va kul å bo med några andra åkare.
Hör av dig som har hittat boende å behöver en till person eller om man kan gå ihop några å leta fram nån lght. Är 25 år med fokus på skidåkning men lite afterski skadar ju inte som variation :-)

chamonix 2011/2012
Hej! Tänkte dra ner på in första säsong i mitten av januari till i början av april. Vill gärna hitta boende med ett par sköna killar/tjejer som kan visa mig allt vad chamonix har att erbjuda! 20 årig tjej med stor passion för skidåkning, men som även är ute efter lite jobb och självklart after ski :) bott ihop med många förr och är äventyrslusten och alltid på nya saker! sugen på att prova på offpisten, glaciäråkningen och turar gärna ett par timmar för det perfekta åket1 även sugen att se vad det finns för typ av klättring att göra i chamonix :) hör gärna av er om ni har en plats över :)

Senast ändrad:
chamonix 2011/2012
Chamcham sa:
Vi letar lampliga hyresgaster till var lagenhet pa 44kvm i Chamonix med ett sovrum. Man kan sova 2-4 personer. Finns ett sovrum och sen en baddsoffa i vardagsrummet. Priset ar 1400 Euro per manad Dec-April sa 7000 Euro totalt. Mer detaljer pa www.stayincentralchamonix.com
Hej! Vi är fyra skötsamma och skidtokiga tjejer på ca 20 år som ska åka ner till Chamonix f.o.m januari till början av maj för att säsonga och plugga franska på "Insted", och vi är väldigt intresserade av att hyra er lägenhet!

Hör av er om detta låter intressant (har även skickat ett mail till er!)

MVH
/Caroline

chamonix 2011/2012
Pà tal om badbyxor, glöm inte det àrliga julbadet i larven (floden) !!!! àterkommer med mer info närmare jul!

chamonix 2011/2012
tjena jag har fixat boende i chamonix från jan-alutet av april och ja har två platser över om någon är sugen så släng i väg ett pm med en kort presentation och gärna en bild så kan ja berätta mer om boendet pris osv..

mvh/Patrik

chamonix 2011/2012
Så där ja. Då drar jag och tjejen ner på måndag för en härlig säsong nere i chamonix!

Syns på toppen!

chamonix 2011/2012
Hejhej!

Vi är två tjejer som tog studenten i somras och tänkte flytta ner till cham i januari. Har nu lägenhet på gång, men behöver dock 2 till för att ha råd med hyran (4200€ + el för januari till maj) och söker därför roomies. Lägenheten ligger i Chamonix Sud (mittemot South Bar!) och kommer bli trång för fyra pers, men trångt är mysigt.. Hör av er vid intresse!

/Sanne och Sara

chamonix 2011/2012
Någon med boende som vill ha lite extra klirr i kassan under jul-nyår? Kanske innan era riktiga kamrater kommer ned....

2 killar, 22 år. säsongat tidigare i bla whistler och vart i cham x antal ggr. vg hör av dig om ni har nått som kan tänkas fungera.

Mvh// micke

chamonix 2011/2012
sqvarfordh sa:
Hejhej!

Vi är två tjejer som tog studenten i somras och tänkte flytta ner till cham i januari. Har nu lägenhet på gång, men behöver dock 2 till för att ha råd med hyran (4200€ + el för januari till maj) och söker därför roomies. Lägenheten ligger i Chamonix Sud (mittemot South Bar!) och kommer bli trång för fyra pers, men trångt är mysigt.. Hör av er vid intresse!

/Sanne och Sara
Hej! Jag är också en tjej som tog studenten i våras som är sugen på att dra till chamonix i vinter. Jag vill höra mer, skriv lite mer om er och om ni har jobb och sånt? Jag tänkte i så fall åka lite spontant och ensam! maila mig på; Kajsa.bark@gmail.com eller lägg till mig på facebook.

/ kajsa

chamonix 2011/2012
Har fixat boende!!
Och har en (ev 2 platser kvar). Har sökt roomies förut, men alla ni som PM:at mig, vi skulle behöva dela med ngn som kan och är villig att bo o betala redan från månadsskiftet nov/dec till sista april.
Så för de som är ute efter ett boende under denna period....PM:a!!
Ses i liften :P

chamonix 2011/2012
Hey there!
Åker ner till Chamonix den första december med Geibat och några andra tjejer! Det är min första säsong utomlands och är grymt peppad!

Hoppas bara snön kommer snaaaart..

chamonix 2011/2012
2 veckor kvar.....

man borde gråta nær man ser webcamen, men jag bara skrattar....

å midi øppnar inrte førens 16 december, inte okej!

vilka e sugen på japan en månad ?

Tillbaka
Topp