Chamonix eller Serre Chevalier - det är frågan...

submariner

Ny medlem
hej,

planerar att åka till någon av dessa orter med UCPA v. 5 - är dock osäker på vilken...

chamonix har ju ett historiskt arv som inte går att ifrågasätta, men gamla liftar, alla j*vla bussresor och mycket folk avskräcker :(

serre verkar å andra sidan lugnare, solsäkert och lite mer "familjeparadis".

någon som har varit på båda dessa ställen och kan ge lite tips? är en duktig snowboardåkare som trivs både i och utanför pisten, vill komma iväg en vecka och ha kul på snö och gärna även kunna dricka några After Ski öl när brädan är inställd för dagen :)

För en veckoresa hade jag åkt till Serre Chevalier istället för Cham, större sammanhängande system tycker jag gör att man får ut mer av en veckas skidåkning. Chamonix är ett superbra ställe att göra en säsong på men som veckodestination blir det ganska mycket transportsträcka tycker jag (Har gjort båda).

Serre är jättefint, det lilla jag sett. Har bara åkt i systemet 1 dag där men det är stort som fan med mycket fin skog. After skin vet jag inte hur den är men kan inte tänka mig att den skulle va dåligt, kanske inte som chambre men ändå ;)

Har varit på två vintersemestrar i Serre Che.

Serre är bra eftersom det är ett stort liftsystem som går från sydsluttningar i Briancon till nordsluttningar i sista byn. UCPA-centret ligger även toknära backen och liftar vilket gör att det är riktigt smidigt.

Systemet är mycket stort och det borde finnas åkning för alla smaker. Har inte åkt så mycket offpist där och siktar på min första vecka någonsin i Chamonix nu i vinter.

Serre är bra, fin skog och bra offpist samt stort system som man kan ta sig runt i enkelt och snabbt. Det är lite lungare afterski än Cham men det är riktigt livat vissa dagar. Det är även en trevlig by att gå runt i med några fina restauranger.

Serre känns lite mer lättillgängligt än Chamonix på något sätt. Åken finns där i skogen bredvid eller på krönet lite till höger, systemet sitter, som sagt, ihop och man riskerar inte att hamna så mycket i Schweiz om man åker fel. För en veckas åkning hyfsat tidigt på säsongen hade jag nog valt Serre över Chamonix.

Men man bör vara medveten om att byn är lite lugnare. Det finns ingen afterski på Kammare nio.

Vad gäller after ski så är det som på alla andra orter, är man bara rätt gäng och rätt storlek på gänget så får man taket att lyfta i vilken lokal som helst. Spelar ingen större roll var man går, huvudsaken är att alla går dit : )

Hur som helst, jag rekommenderar också Serre Chevalier av flera anledningar. Dels för att centret faktiskt är erkänt bra på sina brädgrupper, det brukar vara många brädåkare så grupperna harmoniseras väl, och dels för just närheten till systemet - det är ca 25 meter upp till liften Casse du Boeuf från skidboden på centret. Samma svarta pist ner till centret, och snygg stoppsladd precis nedanför terassen. Svårt att få det närmare och mer bekvämt.

De är också duktiga på centret att hålla igång med olika aktiviteter, ex. egen after ski med vin chaud på terassen, ski jump av skidlärarna ner i poolen, eget skidlärarband m.m.

Nackdelen då? Tja, det ska vara de 300 soldagarna per år som dalen har.

Tillbaka
Topp