Chamonix eller St Anton?

Chamonix eller St Anton?
Tja, jag säger varken eller.

Det finns otroligt många andra skidorter i Alperna. Fransmännen själva åker tex. inte till Chamonix för att åka skidor, staden är känd för sin klättring och bergsvandring.

Det är mest engelsmän och svenskar i Chamonix. Men det är klart, om man vill supa som hemma i Sverige kanske det passar bra...

Själv ska jag till Crans-Montana i Schweiz. Räknar inte med att träffa så många svenskar =)

Chamonix eller St Anton?
Kruxet med Chamonix (som jag ser det) är att skidsystemen inte hänger ihop. Det är ganska små system som man måste åka buss emellan.

Iofs tycker jag att "Les Grand Montets" ett av alpernas bästa "lilla" skidsystem, men man måste åka dit med buss/bil.

Det trevliga med Chamonix är att det är en liten stad i jämförelse med många andra skidorter som inte har någonting annat.

Chamonix har visserligen bra offpist, men drar också till sig många åkare som älskar att åka där. Personligen föredrar jag små ställen där man får pudret för sig själv. Alternativt orter där folk inte åker offpist, tex. orter för barnfamiljer i Italien.

Chamonix eller St Anton?
Vet bara om Anton!
Och där är alltför många svenskar - blir som att åka till Little Sweden i princip!
Åkt hellre till ett annat ställe med mindre svenskar - är bättre stämning då!
Men sen är ju åkningen i Anton bra!

Chamonix eller St Anton?
jUh hört en del om både Chamonix och St Anton.. Men St Anton är helt underbar... och Chamonix är väl klassiskt ställe.. Men de e ju ungefär lika bra ju =)

Chamonix eller St Anton?
Chamonix är ganska mycket brantare än St Anton. Men ST Anton har mycket puder att erbjuda. Och pisten är bättre i St Anton för i chamonix pistar dem inte. Afterskin är 1000 gånger bättre i St Anton

Chamonix eller St Anton?
Håller med hengan.
Satsa på nåt annat ställe än cham och st anton. Finns ju så många fler orter i alperna som inte är kända av oss svenskar. Roligare än att åka till ett ställe som om du skulle vara i sthlm med alla sthlmare..trist..

Men klart det e grymt åkning på båda ställena dock får man ju dlea med sig av pudret tyvärr .!

Själv drar man till italien !

Tillbaka
Topp