Chamonix säsongen 2012/2013

Nystrand

Medlem
Tjeenare

Fler som ska ner till Chamonix denna säsongen?

Vi är två killar och två tjejer som precis fått vårt boende klart.

Tanken är att vi ska komma ner slutet av november/början av december och åka hem april/maj.

Tänkte söka jobb när vi kommer ner, någon som vet kontaktuppgifterna till de svenska haken där nere så man kanske kan höra av sig i förväg?

Funderar på att köpa bil också, vi kommer att ha varmgarage under våran lägenhet. Är det nödvändigt med bil?

Tacksam för all hjälp man kan få från tidigare säsongare i chamonix!

Vi ses!

Edit: Facebookgrupp för chamonix säsongen 2012/2013
https://www.facebook.com/groups/366833266718386/

//Svante

Senast ändrad:
Och vidare. Har hört att man kan köpa säsongsliftkort till 50% om man köper innan november är slut. Går det att göra på internet eller måste man vara på plats?

För säsong i Chamonix skulle jag rekommendera bil. Skönt att kunna handla i sallanches, åka till Verbier och Courmayeur när man vill och vara först på plats på puderdagar.

Liftkort köpes på http://www.compagniedumontblanc.fr/, kan välja att antingen få det hemskickat eller hämta ut det nere i cham när man kommer dit.

Edit: Och snåla inte med le pass, köp unlimited för annars missar ni hela meningen med att åka till just Chamonix.

Senast ändrad:
Det finns tankar på Chamonix. Vi (jag och en polare) måste bara ta steget att säga upp livet i ekorrhjulet först. Jobb tänkte vi fixa där nere, antar det är bäst att komma ner senast i december då? Har varit där två veckor denna sommar och en vecka denna vinter och jag håller med, köp unlimited :)

Har letat runt lite efter boende på nätet, alla vill att man ska slanta upp 60k innan man kommer ner, är det normalt? Fan det är en del pengar att hosta upp på en gång :P

Senast ändrad:
För de flesta lägenheter gäller förskottsbetalning på hela summan ja så det är bara att punga ut cashen. Två bra sidor att kolla är http://seasonalaccommodation.com/ och www.chamserve.com som sköter väldigt många lägenheter i Chamonix Süd där de flesta bummare bor.

Kommer man ner i slutet på nov/början dec så är jobb inget problem alls skulle jag säga.

Inga fler sköna freerideare som ska ner till cham i vinter?

Några "att tänka på" från folk som redan gjort säsong i cham?

Jag skulle säga, om du inte redan gjort det, skaffa glaciärutrustning och gå en kurs för det överlägset bästa med Chamonix är Aig. du midi. Om du turar något så är det ännu bättre för det finns så sjukt mycket häftig åkning som är löjligt lättillgänglig, om du inte gör det så skulle jag också rekommendera att du börjar för det öppnar upp en helt ny värld på ett sånt ställe.

Som övriga tips för en trevlig säsong kan tilläggas: Gå aldrig till Cantina!, Svinga inte från taklampan på Chambre (Inget bra har någonsin kommit av det), missa inte happy hour på Monkeys och köp enbart kebab från den feta gubben på kebabstället. Ät dessutom aldrig någonsin på porrpizzan i süd, kanske låter självklart men vid någon tillfälle kommer det verka som en bra idé och jag lovar, det är det inte! Bråka inte med vakterna på Garage, dem har inget problem med att knocka folk och låt dem inte se dig med mössa på.

Hejhej! Vi är ett par stycken som funderat på åka ner nu till vintern också! Vi sticker dit redan i September för att se om det finns jobb för säsongen! Har börjat plugga lite franska på egen hand men nån som vet om det finns jobb där man inte behöver kunna språket lika bra? Mvh Dennis

Dennis din franska är fantastik.... du ska bara ha lite mer förtroende på dig själv :D:D:D:D:D:D:D:D:D..... ses där.... de blir ingen säsong men 3 veckor iallfall :)

Peace Hampus

Tjenare.

Jag drar ner på min andra säsong i Cham i vinter " 3e totalt"
Letar för tillfället folk o bo med där nere. Hör av er vid intresse!

Blidee sa:
Kommer man ner i slutet på nov/början dec så är jobb inget problem alls skulle jag säga.
Låter nästan för bra för att vara sant, i mina öron. Vilka krav finns generellt på arbetskraften? Flytande franska? Erfarenhet? Kan tänka mig jobb som diskare då jag har bakgrund inom andra branscher än hotell/restaurang/affär men frågan är hur anställningsbar jag är i deras ögon

Hej alla som söker boende i Chamonix!

Insted erbjuder både privata lägenheter, men även delade boenden med andra om ni reser ensam. Kolla på deras hemsida: www.insted.com. (Man kan även ta en fransk kurs innan säsongen kickar i gång :-)).

jag hade ju inte jobbat där nere, bättre å slava ihop lite mer innan man drar nere....

1 € kostar ungefär 7,5 nok å lønen bruka ligga på 8-10 e så ja 60-75 nok i timmen vet inte vad den ligger i svensk kurs men kan inte vara så mkt mer, man tjänar ju mer på att panta burkar!!!

Kebabboy2012 - Jag vet folk som inte kan ett ord franska som har jobbat som diskare, städare, bartenders m.m. Det finns massor med svenskägda ställen och det är enormt mkt svenskar där så jag tror inte du behöver oroa dig. Det är alltid stort behov av säsongsjobbare. Med det sagt så håller jag med gamle Bagge, bättre att inte jobba alls och bara åka så mkt skidor man hinner med.

Apsolut inge problem o få jobb däe nere även om man inte kan prata Franska, jobbade där förra säsongen med o hyra ut o laga skidor!
Söker oxå folk o dela boende med i vinter, har 2 sängar över i den lägenheten jag ska hyra!

Letar boende med någon/några! Är riktigt sugen på en säsong i Chamonix, tänkte åka ner i slutet av nov början av dec! Hör av er om ni vet något!

Även jag letar efter boende och folk man kan åka med. Jobb är i stort sätt klart, behöver bara någonstans att bo och lite skönt folk o hänga med :)
bara send mig pm om ni vill dela boende/hyra.

Sugen på en minisäsong (jan-feb) och letar boende och folk att hänga då polarna verkar banga. Tänkte inte jobba något. Inte för mycket fest bara... :) Hör av er! Vore fett att köra lite randonné och isklättra där nere också!

Senast ändrad:
Jag är jättesugen på en säsong i cham! Mina vänner är inte lika taggade dock så jag undrar om det är vanligt att folk åker ner ensamma? är det svårt att hitta boende, dvs bör man fixa det innan man kommer dit?

Senast ändrad:
Dags för mig att tagga till för en säsong med! Aldrig varit i chamonix utan mest i verbier innan och undrar om behovet av bil verkligen kan vara så viktigt...? Jag kommer åka ner under mitten av november som det ser ut nu så om någon har en lägenhet som behöver fyllas eller letar efter någon att dela med PMa gärna :) kan bra franska och är utbildad bartender, någon som tror jobb kan bli ett problem? åker kanske med en till kille men om lägenhetsintresse finns så hojta till!

Ingen annan som är sugen på att hänga i chamonix januari och februari? Vi är 3st och har ett boende på span! Skicka PM i så fall så snackar vi mer :)

Planerar en säsong i Cham jag och en polare. Glider förhoppningsvis ner med bil och letar nu efter några som kanske är sugna på att dela boende! Tveka inte att skicka PM :cool:

Hej! Heter Patric och letar någon att dela boende med för en säsong i Alperna. 19 år och jävligt lugn kille. Släng i väg ett pm om det är någon som känner sig intresserad! :)

Roligt att fler har tankarna på chamonix! Vårt lilla gäng (4pers) hade i helgen tänkte att planera lite inför säsongen... meeen vi hamnade i soffan tittandes på the art of flight, drömde oss bort och kurerade oss från nattens bravader...

Men som vi brukar säga, det löser sig.

Tänkte bara ställa en spontan fråga: Vi kommer köra bil ner och om några är sugna på att hänga på så kan det finnas 3 platser över? För en liten slant och inte allt för stor packning så skulle det kunna funka...
Planen är att lämna Sverige 20-25 november något, stanna några nätter på vägen innan vi glider upp bland bergen

Hör av er om ni är sugna

peace

tjena

har en lägenhet i Süd (där man ska bo =), bra planløsning, 4 plattor, ugn, diskmaskin osv. tänkte bo 3 i den fått rätt bra pris!

søker 1 eventuelt 2 personer.

måste dock lämna besked senast nästa fredag.

är 25 år gjort 3 säsonger i chamet, tura mkt så om du gillar det e det ett plus.

spritbummare undanbedes vänligen men bestämt!

skriv lite om dig själv eller om du vill ha mer info

// Jim

tjenare vi är tre tjejer från Helsingborg som vill säsonga i Chamonix. vi letar boende, är villiga att gå ihop ett par st om någon är intresserad? eller om någon har något tips var vi kan söka lägenhet ? tack på förhand:)

nelliespenner sa:
tjenare vi är tre tjejer från Helsingborg som vill säsonga i Chamonix. vi letar boende, är villiga att gå ihop ett par st om någon är intresserad? eller om någon har något tips var vi kan söka lägenhet ? tack på förhand:)
Tja!

Roligt att fler är påväg till chamonix, kan nog bli ett riktigt gött gäng i vinter!

Kollar här på freeride, vet dock inte om de lägenheterna fortfarande är lediga. Insted är annars en hemsida som hyr ut lägenheter. Kolla där! Annars är det bara att googla runt... Jag har aldrig säsongat i cham tidigare men de som vet säger att man ska bo i området süd så det är väl bara att söka lägenhet där ;)

två länkar som tidigare skrivits i tråden http://seasonalaccommodation.com/ och www.chamserve.com, värt att kolla dom också

//Svante

Senast ändrad:
Sud är överskattat. Men det e klart är man 18 år och gillar att festa är det awesome. Absolut Inge fel o bo på andra ställen i cham, tvärtom det kan vara ganska skönt.

Hello!

Jag och min kompis har en lägenhet från den första dec med lite plats över. Jätteshysst liten etagelägenhet men två sovrum som ligger exakt så centralt man kan komma i cham. Jag åker ner för andra vintern i rad vilket säger det mesta om Chamonix. Hör av er på johnfrandberg92@gmail.com eller adda mig på facebook om ni är sugna!

Puss // John Frändberg

Tjena! Jag kommer finnas i cham december till april och kommer förmodligen behöva bo nånstans så har någon ett rum till övers får ni gärna skicka pm. simma lugnt! :D

Hallå gott folk!

Vill höra om det är några som fått tag på en lägenhet och blivit tvingade att hyra från ett tidigare datum än ni egentligen tänkte åka ner? Jag behöver ha tag på en lägenhet ca 20dec-10jan. Hojta till med PM eller gästbok om ni har lust isåfall att hyra ut i andrahand den här tiden.

Jag har boende över... har en stuga i Argentiere vid GM.. 15 min gåväg från liften... Kontakta mig på pwallberg@gmail.com
@pwallberg på twitter... huset har wifi, golvvärme och öppen eld så det är inte ett ruckel direkt..

Hej

Jag bilar runt i Frankrike och surfar sedan några månader och planerar åka till charmonix i början av november. Jag har ingen koll på stället men jag vill åka skidor och lära mig franska bättre. Jag är hyfsat kul 24 år och entusiastisk till det mesta.
Jag har tagit en termin ledigt från medicin studier i Lund men börjar förhoppningsvis igen i början av februari. Jag vill alltså stanna ca 10 veckor mellan nov-slutet av jan.
om någon vill dela boende vore det topp!
Ha det fint

Tjena!

Söker ytterligare en person till skönt kollektiv i chamonix/argentiere.

Bostaden är schysst, priset är lågt!

PM:a eller skriv på pyret_skill@hotmail.com

Någon som ska ner i början av Januari? Ska ner en månad innan, och funderar på huruvida man kan sälja ett säsongspass billigt då.

Efter många om och men efter vart jag ska åka har det blivit Chamonix. Har bokat flyg till 12 jan fram till 16 mars.

Min plan är att ta en 8 veckors franska kurs samt åka så mycket skidor det bara går!! Överväger om jag ska boka boende i samband med kursen, men det verkar vara ganska dyrt, så tänkte kolla runt efter boende själv först. Hör gärna av er om ni har en plats över!! astrid.hermansson@gmail.com

Tillbaka
Topp